چهارشنبه 30 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی برای عمل به وعده‌های حقوق بشری خود اقدام کند

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران با انتشار گزارشی از حسن روحانی رئيس جمهور ايران خواست تا گام‌های مشخصی برای توقف نقض حقوق بشر توسط دستگاه‌های دولتی در کشور بردارد. در اين گزارش تفصيلی که با عنوان "عمل به وعده‌ها: يک نقشه راه حقوق بشری برای حسن روحانی" منتشر شد، کمپين به جزئيات نقض مستمر حقوق بشر در ۹ وزارتخانه دولتی که زيرنظر رئيس‌جمهور هستند پرداخته و در ادامه توصيه‌ها و پيشنهاداتی را برای پايان دادن به اين موارد مطرح کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش جديد ۷۶ پيشنهاد عملی در اختيار رئيس جمهور ايران قرار می‌دهد

(۳۰ مرداد ۱۳۹۲) کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با انتشار گزارشی از حسن روحانی رئيس جمهور ايران می خواهد که قدم های مشخصی برای توقف نقض حقوق بشر توسط دستگاه های دولتی درکشوربردارد و برای حکمفرما کردن حاکميت قانون در کشور اقدام کند.

در گزارش تفصيلی که امروز با عنوان «عمل به وعده ها: يک نقشه راه حقوق بشری برای حسن روحانی» منتشر شد، کمپين به جزئيات نقض مستمرحقوق بشر در ۹ وزارتخانه دولتی که زيرنظر رئيس جمهور هستند پرداخته و در ادامه توصيه ها و پيشنهاداتی را برای پايان دادن به اين موارد مطرح کرده است. اين گزارش همچنين توانايی آقای روحانی به عنوان رئيس جمهور را در حوزه هايی که او کنترل مستقيم دارد و او را قادر می سازد که اقدامات فوری برای توقف نقض حقوق بشر در حوزه های مرتبط با خود انجام دهد، مدنظر قرارداده است.

(نسخه کامل گزارش «عمل به وعده ها: يک نقشه راه حقوق بشری برای حسن روحانی»:PDF- آنلاين)

اگر چه اين گزارش به هيچ عنوان شامل همه موارد نقض حقوق بشر دردستگاه های دولتی نيست و همزمان به نقض حقوق ملت در دستگاه های خارج از اختيار رئيس جمهور ايران نمی پردازد، اما می تواند به عنوان نقطه آغازی برای آقای روحانی به منظور عمل کردن به وعده های زمان پيکارانتخاباتی خود و احقاق حقوق مردم به حساب آيد.

هادی قائمی مديرکمپين بين المللی حقوق بشردرايران دراين زمينه گفت: « برای مدتی طولانی، فرهنگ مصونيت از مجازات در ايران جولان دار بوده و اجازه داده که نقض فاحش حقوق بشر بدون اينکه پاسخگويی برای آن باشد رخ بدهد و ادامه پيدا کند. مردم با آقای روحانی سخن گفته اند. رئيس جمهور ايران بايد از دستور کار خود برای اجرای قانون اساسی و همچنين دفاع از حقوق مردم استفاده کند.»

اگر چه از نظرکلی قدرت قوه مجريه در کليت نظام جمهوری اسلامی ايران محدوداست، اما وزرايی که زير نظر رئيس جمهورهستند مسوول طيف گسترده ايی از نقض حقوق بشر طی سالهای گذشته بوده اند. به همين جهت رئيس جمهور توانايی آن را دارد که با استفاده از همين قدرت محدود خود چنين مواردی را متوقف کند. آقای روحانی در مراسم تحليف خود قول داد که قانون اساسی ايران را اجرا کند و بنابراين او بايد سريعا تغييراتی را اجرا کند که سياست هايی که منجر به نقض حقوق مردم می شود را متوقف و همچنين عملکردمقامات را در اين دستگاه ها نظارت کند و مکانيسم هايی که تضمين کننده اجرای قانون اساسی هستند را فعال و يا به کار گيرد.

شماری از نهادهای خارج از قوه مجريه مانند سپاه پاسداران و همچنين صداوسيما و قوه قضاييه ايران سرزمين های امنی برای ناقضان حقوق بشر شده اند. اگر چه به عنوان رئيس قوه مجريه و مسوول اجرای قانون اساسی، رئيس جمهوری قدرت آن را دارد که با تذکر قانون اساسی وانجام تحقيقات در خصوص موارد نقض حقوق ملت توسط اين دستگاه ها به عنوان وظايفی که قوانين ايران برای او مشخص کرده است، به توقف موارد نقض ياد شده اقدام کند. او همچنين می تواند لوايحی را به مجلس معرفی کند و يا دستورات و آئين نامه هايی را به عنوان رئيس قوه مجريه صادر کند و از اين طريق در بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران تاثيرات جدی بگذارد.

درجريان مبارزات انتخاباتی سال ۹۲ درايران، ميليون ها نفر از حاميان آقای روحانی خواستار احقاق حقوق سياسی ومدنی شدند از جمله آزادی زندانيان سياسی از زندان و همچنين پايان دادن به حصر خانگی منتقدان سياسی. کمپين بين المللی حقوق بشر درايران انتخاب آقای روحانی را فرصت مغتنمی می داند و آن را خوش آمد می گويد چرا که او تنها کانديدايی بود که به طرح موضوعات مرتبط با نقض حقوق بشر پرداخت و اين موضوع او را موقعيتی قرار می دهد که از همه ابزار در اختيار خود برای عمل به وعده ها و حاکميت حقوق مردم استفاده کند.

کمپين همچنين از آقای روحانی می خواهد که به سالها دشمنی و خصومت دولت های قبلی نسبت به فعاليت و اقدامات و رابطه با فعالان مدنی و حقوق بشر – چه در داخل و چه درخارج از کشور- پايان دهد و برای عمل به وظايف و همچنين وعده های خود وارد گفت وگوی سازنده ای با جامعه فعالان حقوق بشر در عرصه داخلی و بين المللی شود تا بدين وسيله از امکانات گسترده و توان و تجربه و تخصص و عزم راسخی که در ميان آنها برای بهبود وضعيت حقوق بشر وجود دارد، استفاده کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016