چهارشنبه 3 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: اظهارات مصالحه‌جويانه ايران بايد با عمل همراه شود

باراک اوباما، رئيس جمهوری ايالات متحده، در نخستين روز از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی کرد. وی در اين سخنرانی، به پاره‌ای از مسائل بين‌المللی و از جمله ايران و سوريه پرداخت. هنگام اين سخنرانی هيات ايرانی به سرپرستی محمد جواد ظريف حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ باراک اوباما در اين سخنرانی از اظهارات دولتمردان جديد ايران استقبال کرد و گفت برای بهبود مناسبات، ايران بايد نشان دهد که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نيست.

رئيس جمهوری آمريکا تاکيد کرد که واشينگتن به دنبال تغيير رژيم در ايران نيست.

باراک اوباما از آنچه که «روش معتدلانه‌تر» دولت جديد ايران خواند استقبال کرد و خواستار از بين رفتن بن‌بست بوجود آمده در مناقشه هسته‌ای ايران شد.

باراک اوباما گفت در آينده نزديک تلاش‌های ديپلماتيک آمريکا به دو موضوع مشخص تمرکز خواهد داشت. «تلاش ايران برای دستيابی به سلا‌[ح‌های هسته‌ای و مناقشه عربی- اسرائيلی».

رئيس جمهور آمريکا افزود در حاليکه اين دو موضوع علت همه مشکلات منطقه نيستند، اما منشا بی‌ثباتی عمده برای مدت مديدی بوده‌اند و حل آنها می‌تواند مبنايی برای يک صلح فراگيرتری باشد.

اوباما تصريح کرد: ايالات متحده و ايران از هنگام انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ از يکديگر دور بوده‌اند. اين بی‌اعتمادی ريشه‌های عميقی دارد. ايرانی‌ها از مدت‌های مديد از تاريخ مداخله ايالات متحده در امور داخلی‌شان گلايه دارند و نقش آمريکا در سرنگونی دولت ايران در دوره جنگ سرد.

اوباما افزود: از طرف ديگر آمريکايی‌ها می‌بينند که دولت ايران ايالات متحده را دشمن خوانده و به طور مستقيم يا به طور نيابتی، آمريکايی‌ها را به گروگان گرفته، سربازان و شهروندان آمريکايی را کشته و متحد ما اسرائيل را تهديد به نابودی کرده است.

رئيس جمهوری ايالات متحده افزود: گمان نمی‌کنم بر اين تاريخ دشوار يک شبه بتوان فائق آمد، سوء ظن عميقا ريشه دوانده است. اما من گمان می‌کنم که اگر ما بتوانيم اين مسئله برنامه هسته‌ای ايران را حل کنيم، آنگاه ما می‌توانيم گامی بلند در راهی دراز برای رابطه‌ای متفاوت برداريم که بر منافع و احترام متقابل استوار است.

اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: از هنگامی که به رياست جمهوری رسيدم، در نامه‌هايی به رهبر عالی ايران تصريح کرديم و به تازگی به رئيس جمهور روحانی، که آمريکا ترجيح می‌دهد تا نگرانی‌هايمان درباره برنامه ايران به طور مسالمت‌آميز حل‌وفصل شود، در عين حال تصريح کردم که ما مصمم هستيم که آنها را از ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای باز داريم؛ ما به دنبال تغيير رژيم نيستيم و به حق مردم ايران برای دسترسی به انرژی مسالمت‌آميز هسته‌ای احترام می‌گذاريم. در عوض ما مصر هستيم که دولت ايران به مسئوليت‌های خود تحت پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل عمل کند.

اوباما گفت: در اين ميان، رهبر عالی ايران فتوايی عليه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای صادر کرد، و رئيس جمهور روحانی به تازگی تاکيد کرد که جمهوری اسلامی هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نيست.

رئيس جمهوری ايالات متحده گفت: اين اظهارات که از سوی دولت‌های ما بيان شده، بايد مبنايی برای يک توافق جدی باشد. ما بايد بتوانيم يه يک راه‌حل که حقوق مردم ايران را محترم می‌شمارد و در عين حال به جهان اين اطمينان را می‌دهد که برنامه ايران صلح‌آميز است، برسيم.

باراک اوباما تصريح کرد: برای نيل به موفقيت، کلمات مصالحه‌جويانه بايد با اعمال مطابقت کند؛ به اين معنی که شفاف و قابل اثبات باشند. با اين همه اين انتخاب دولت ايران بود که به تحريم‌های همه‌جانبه کنونی منجر شد. اين تنها موضوعی ميان ايران آمريکا نيست، جهانيان مشاهده کردند که ايران از مسئوليت‌هايش در گذشته شانه خالی کرده و می‌خواهند مطمئن شوند که ايران به تعهداتش در آينده عمل می‌کند.

باراک اوباما افزود: ما دلگرم شديم هنگامی که رئيس جمهور روحانی از سوی مردم ايران وکالت گرفت تا يک راه معتدلانه‌تری را دنبال کند. با توجه به تعهد علنی رئيس جمهور روحانی برای رسيدن يک توافق، من جان کری را مامور پيگيری اين امر با دولت ايران کردم، در هماهنگی نزديک با اتحاديه اروپا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين.

رئيس جمهوری آمريکا اظهار داشت: موانع چه بسا بسيار باشند، اما من به جد معتقدم که راه ديپلماتيک بايد به محک گذاشته شود. در اين حين ادامه وضع موجود تنها به انزوای بيشتر ايران می‌انجامد؛ تعهد واقعی ايران برای گام کذاشتن در مسيری ديگر برای منطقه و جهان خوب خواهد بود و به مردم ايران کمک خواهد کرد که ظرفيت فوق‌العاده خود را در تجارت و فرهنگ در علم و آموزش به منصه ظهور برسانند.

باراک اوباما بخش عمده‌ ديگری از سخنان خود را به سوريه اختصاص داد و بار ديگر دولت سوريه را متهم کرد که عليه مردم خود سلا‌ح‌های شيميايی استفاده کرده است.

باراک اوباما گفت ۹۸ درصد بشريت توافق کرده‌اند که حتی هنگام جنگ از سلا‌ح‌ شيميايی استفاده نکنند. رئيس جمهوری آمريکا در ادامه به سربازانی که جان خود را به خاطر جنگ‌افزار شيميايی از دست دادند، يهوديانی که در اتاق‌های گاز کشته شدند و به «دهها هزار ايرانی» که با گازهای شيميايی مسموم شدند اشاره کرد.

اوباما در بخش ديگری از سخنانش تصريح کرد: اکنون زمان آن است که روسيه و ايران متوجه بشوند که پافشاری بر حکمرانی اسد، مستقيما به نتيجه‌ای رهنمون خواهد شد که آنها از آن هراس دارند: فضای فزاينده خشنوت برای تحرک افراطگرايان.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016