سه شنبه 26 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"ايران فردو را تعطيل نمی‌کند"

ايسنا ـ وزير خارجه کشورمان و رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا که هم‌زمان نماينده گروه کشورهای ۱+۵ در مذاکرات با ايران است، يک‌شنبه هفته آينده در نيويورک با يکديگر ديدار می‌کنند، اين در حالی است که ايده مذاکرات رسمی ايران و ۱+۵ در حال حاضر بين دو طرف در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) کاترين اشتون و محمد‌جواد ظريف برای اولين بار پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی قرار است ۳۱ شهريور در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک ديدار کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مساله هسته‌يی، تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران و مسايل منطقه به ويژه سوريه از جمله مهم‌ترين محور‌های مذاکراتی دو طرف در اين ديدار است.

هم‌چنين بنا بر اظهارات وزير امور خارجه کشورمان وی قرار است در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با برخی يا همه وزيران خارجه عضو گروه ۱+۵ در نيويورک به طور جداگانه ديدار کند. با اين حال ديدار‌های جداگانه وزير خارجه با وزيران خارجه گروه ۱+۵ به معنی مذاکرات هسته‌يی نيست.

گفته می‌شود، اين ايده که جدای از مذاکرات دو جانبه ميان وزيران خارجه ايران و ۱+۵، مذاکراتی ميان نمايندگان هفت کشور (ايران و آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) درباره مساله هسته‌يی ايران در نيويورک صورت گيرد در حال بررسی ميان دو طرف است.

شايان ذکر است، رييس گروه مذاکره‌کننده هسته‌يی ايران محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان است.

در اين سفر تعدادی از معاونان و مديران و کارشناسان وزارت خارجه آشنا به مذاکرات هسته‌يی نيز وی را همراهی می‌کنند.

پيش از اين بر اساس دستور حسن روحانی، رييس‌جمهور مسووليت مذاکرات هسته‌يی از شورای عالی امنيت ملی به وزارت خارجه محول شده است.

به گزارش ايسنا‌، در روز‌های اخير رسانه‌های غربی از ارايه پيشنهادی جديد از سوی ايران در نيويورک از سوی دولت ايران به ۱+۵ خبر داده‌اند. هم‌چنين موضوع تعليق غنی‌سازی ۲۰درصد و توقف فعاليت سايت غنی‌سازی فردو از جمله اخباری است که اين روز‌ها در اين رسانه‌ها ديده می‌شود.

در اين‌ زمينه يک مقام آگاه به ايسنا گفت که ايران هيچ پيشنهاد جديدی برای ۱+۵ در نيويورک نخواهد داشت و ما در انتظار پيشنهاد‌های طرف مقابل هستيم.

سعيد جليلی در پايان مذاکرات آلماتی ۲ درباره تعليق غنی‌سازی گفت که "غنی‌سازی جزو حقوق ملت ما است، چه ۵ درصد چه ۲۰ درصد. در پيشنهادی که ايران به ۱+۵ ارايه کرد، اعلام کرديم غنی‌سازی جزو حقوق ملت ايران است و ملت ايران اين حقوق را بر اساس نيازهای خود اعمال می‌کند. اما موضوع غنی‌سازی می‌تواند به عنوان موضوعی برای همکاری‌های اعتمادساز باشد."

اين مقام آگاه هم‌چنين اخبار برخی رسانه‌های خارجی مربوط به آمادگی ايران برای تعطيلی سايت فردو را تکذيب کرد.

روزنامه اشپيگل به نقل از منابع اطلاعاتی غربی مدعی شده است که حسن روحانی رييس‌جمهور ايران برای تعطيلی مجتمع هسته‌يی فردو آماده می‌شود.

اين ادعا در حالی صورت می‌گيرد که کشورهای ۱+۵ نيز در آخرين مذاکرات با ايران در آلماتی از درخواست توقف غنی‌سازی ۲۰درصدی، تعطيلی سايت فردو و انتقال مواد هسته‌يی با غنای بالا به کشور ثالث عقب‌نشينی کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016