شنبه 6 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رویترز: دولت آمریکا پیش از تماس با روحانی، اسرائیل را مطلع کرد

راديو فردا ـ مقامات آمريکايی می‌گويند که دولت اين کشور پيش از گفت‌وگوی تلفنی تاريخی اوباما و روحانی، نخست وزير اسرائيل را از اين امر آگاه کرده است، با اين حال اسرائيل «حق دارد» که هم‌چنان نسبت به آشتی ايران با غرب «سوء ظن داشته باشد».

خبر انجام مکالمه تلفنی بی‌سابقه در بعدازظهر جمعه، پنجم مهر، به وقت نيويورک ميان رئيس جمهوری آمريکا با همتای ايرانی‌اش، حسن روحانی، از دقايقی پس از انتشار اين گزارش از سوی کاخ سفيد، در اسرائيل نيز که مهم‌ترين هم‌پيمان آمريکا در منطقه است، به خبر شماره يک مبدل شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام ارشد آمريکايی که نخواسته است نامش برده شود، گفت که کاخ سفيد روز جمعه در اين خصوص با اسرائيل در ارتباط بوده و قبل از مکالمه تلفنی، اسرائيل را از اين امر مطلع کرده است.

همزمان يک مقام ارشد ديگر دولت آمريکا به وب‌سايت خبری وای‌نت گفت: «نظر به رويه سال‌های گذشته از سوی دولت ايران در تهديد موجوديت اسرائيل، اين کشور محق است اگر به روند جديد سوء ظن داشته باشد، اما آمريکا اطمينان می‌دهد که اقداماتش برای حل پرونده هسته‌ای ايران در راستای حفظ منافع مشترک با اسرائيل صورت می‌گيرد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باراک اوباما خود روز جمعه در نشست خبری برای اعلام گزارش گفت‌وگوی تلفنی‌اش با حسن روحانی، تاکيد کرد که آمريکا «در سراسر اين روند، ارتباط نزديک با دوستان و هم‌پيمانان خود در منطقه، از جمله با اسرائيل را حفظ می‌کند».

در حالی که بنيامين نتانياهو در آستانه ملاقات خود با باراک اوباما تاکنون ترجيح داده است در مورد مکالمه تلفنی روسای جمهوری آمريکا و ايران سکوت کند، به گفته بسياری از ناظران، آشکار است که او از اين روند جديد عميقاً ناخشنود خواهد بود.

در همين حال، به گزارش «تايمز اسرائيل»، ساخی هانگبی، يکی از وزيران پيشين حزب ليکود، روز شنبه، ششم مهر، به بخش عبری راديوی اسرائيل گفت که اگر دولت جديد ايران تنها تاکتيک‌های تازه درپيش گرفته باشد و توافق مورد نظر بر سر برنامه هسته‌ای ايران به‌زودی به دست نيايد، اسرائيل «گام‌های لازم را برای دفاع از خود برمی‌دارد».

هانگبی افزود: «اوباما به خوبی از موضع قاطع اسرائيل باخبر است که ايران نبايد هسته‌ای شود و اسرائيل حق خود می‌داند که به تدابير لازم دست بزند.»

اما از برخی از مصاحبه‌های ديگری که مقامات ميان‌پايه اسرائيلی در ساعات اخير با رسانه‌های اين کشور داشته‌اند، چنين استنباط می‌شود که دولت نتانياهو نزديکی اوباما به روحانی را ناکامی بزرگی برای خود تلقی می‌کند.

نتانياهو و دولت او در روزهای گذشته پيوسته هشدار داده بودند که جامعه جهانی «نبايد فريب لبخندهای روحانی را بخورد، بلکه بايد اهرم تحريم‌ها عليه ايران را سنگين‌تر کند» و «گزينه نظامی بسيار جدی‌تری را در برابر ايران قرار دهد».

اما باراک اوباما در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در سازمان ملل ديگر از «گزينه نظامی» عليه ايران سخنی نگفت، امری که مقامات ايران از آن استقبال کرده و گفتند لحن و رويه آمريکا در حال تغييرات مثبت است.

اما نتانياهو و وزيران همفکرش می‌گويند که روحانی «گرگی در لباس ميش» است و می‌خواهد با «فريب» آمريکا و جامعه جهانی، هدف اصلی جمهوری اسلامی را که «توليد بمب اتمی و تسلط بر منطقه» است، تامين کند.

برخی از دولتمردان اسرائيلی علنا می‌گويند که مقامات آمريکا و کشورهای غربی ساده‌لوح بوده و پيچيدگی‌های بازی بازيگرانی مانند سران ايران در منطقه را درک نمی‌کنند.

نتانياهو شامگاه شنبه، ششم مهر، تل‌آويو را به سوی آمريکا ترک می‌کند. قرار است او ابتدا روز دوشنبه، هشتم مهر، با باراک اوباما ديدار کند و نهم مهر نيز سخنرانی خود را با محوريت برنامه اتمی ايران در مجمع عمومی سازمان ملل بيان کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016