سه شنبه 16 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: اگر قرآن وحی منزل نبود، مميزان آن را هم رد می‌کردند

• دريافتم بسياری از ايرادهای وارد شده بر حسب سليقه بوده است. فکر می‌کنم اگر قران وحی منزل نبود آن را به مميزان اداره کتاب می‌سپرديم مجوز انتشار برای آن صادر نمی‌کردند و می‌گفتند برخی از کلمات با عفت عمومی در تناقض است.

ايلنا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌هايی از سخنانش در مراسم توديع و معارفه معاونين قديم و جديد اين وزارتخانه نسبت به اعمال مميزی‌های غلط که طی سال‌های اخير از سوی اداره کتاب نسبت به کتاب‌های ارائه شده از سوی ناشران اعمال شده است، بر التزام پايبندی به قوانين موجود در اين حوزه تاکيد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، علی جنتی با انتقاد به شيوه‌های مميزی پيشين اظهار داشت: متاسفانه در بررسی برخی از کتابهايی که اداره کتاب به آن‌ها مجوز نشر نداده بود، دريافتم بسياری از ايرادهای وارد شده بر حسب سليقه بوده است. مثلا رای بر جايگزين کردن کلمه‌ای با کلمه‌ای ديگر.

وی ضمن بيان اين مطلب که بايد به قانون تکيه کنيم، گفت: من فکر می‌کنم اگر قران وحی منزل نبود آن را به مميزان اداره کتاب می‌سپرديم مجوز انتشار برای آن صادر نمی‌کردند و می‌گفتند برخی از کلمات با عفت عمومی در تناقض است.

علی جنتی همچنين اظهار داشت: کتاب‌ها می‌بايست براساس متخصصان و اهالی فن مورد بررسی قرار گيرند نه کسانی که در حوزه‌های مختلف تخصصی ندارند. اگر ارشاد مشکل مالی دارد و مميزی کتاب را به عهده چند دانشجو می‌گذارد، ما بايد مشکلات مالی‌مان را حل کنيم و به جای دانشجو از اساتيد مجرب بخواهيم تا در مورد کتابهای مختلف اظهارنظر کنند.

وزير ارشاد همچنين برخوردهای ناشايست با برخی ناشران را در دوره‌های قبلی زير سوال برد و گفت: نوع برخورد با ناشران در دوره‌های قبلی درست نبوده است. ناشری که کتاب‌هايش در اداره کتاب ممنوع الانتشار اعلام شده چرا بايد با او برخورد شود. اينکه چاپ غيرقانونی نکرده، اگر از قوانين تخلف می‌کرد، و کتابش را بدون اجازه وزارت ارشاد منتشر می‌کرد متخلف بود. حالا چه تعداد کتابهای مجوز نگرفته‌اش ۱۰ عنوان باشد چه ۲۰ عنوان.

وی ادامه داد: در چنين شرايطی کتابی که ۱۰۰ درصد مورد تاييد نظام و جمهوری اسلامی ايران است از سوی‌‌ همان ناشر برای اخذ مجوز نشر به ارشاد سپرده می‌شود و مجوز نمی‌گيرد. آيا اين سهم ماست؟

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين به نامه سرگشاده‌ای که چندی قبل تعدادی نويسندگان و اهالی قلم به او نوشته بودند و در آن تقاضای حذف مطلق سانسور و مميزی را کرده بودند، اظهار داشت: ما نمی‌توانيم به طور کلی مميزی را برداريم زيرا موظف به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هستيم. ازاين‌ها گذشته چطور می‌شود اجازه داد برخی از کتابهای مشکل دار ذهن مخاطبان را در جامعه مسموم کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016