پنجشنبه 24 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی جنتی، وزير پيشنهادی ارشاد: "مکتب ايرانی" بيراهه است، به برخورد با اهالی فرهنگ خاتمه می‌دهم

مهر ـ وزير پيشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين که علم کردن پرچم مکتب ايرانی را در مقابل پرچم مکتب اسلامی به بيراهه رفتن است گفت: جمع زيادی از نخبگان فرهنگ و هنر دينی و ايرانی به دليل برخوردها نامناسب دولت از فرهنگ فاصله گرفته اند. سعی من اين خواهد بود تا برخوردها و کمکش های بی ثمر جای خود را به تضارب آراء بدهد و جای خالی اسلامی رحمانی و برخورد کريمانه با اهالی فرهنگ و هنر پر شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزير پيشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز پنج شنبه ۲۴ مرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و پس از سخنرانی موافقان و مخالفان خود به دفاع از برنامه های ارائه شده اش برای تصدی اين وزارت خانه پرداخت.

وی سخنان خود را با حديثی از امام علی مبنی بر اين که به راست و چپ گمراهی است و مسير درست ميانه روی است گفت: آمده ام اعلام کنم به عنوان فرزند کوچک امام (ره) و مقام معظم رهبری برای رساندن پيام معنوی انقلاب اسلامی به جهان حاضرم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئوليتی بزرگ و پر مخاطره است. من به خوبی به سختی راه آگاهم. می دانم که سخنگويی هفت هزار سال فرهنگ و تمدن ايران دشوار است. می دانم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ام القراء جهان اسلامی در اين روزگار آسان نيست و می‌دانم فرهنگ بايد اولويت اول کشور باشد.

جنتی همچنين گفت: فرهنگ زبان اصلی انقلاب اسلامی و هنر زبان اصلی مردم پارسه بوده است. ايران اسلامی مرز نمی شناسد و گستره آن از شرق تا غرب گسترش يافته و امروز حتی چشم جهان غرب که در تاريکی فرو رفته است به شرق و خورشيد گرم ايران اسلامی دوخته شده است.

وزير پيشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آگاهم که فرهنگ و هنر وسيله پرکردن اوقات فراغت نيست و می دانم که در ديپلماسی عمومی کم هزينه ترين راه برای کم کردن تنش ها استفاده از فرهنگ و ارتباطات فرهنگی می داند. امروزه ما در جهانی قرار داريم که همه سعی دارند تصويری زيبا از خود نشان دهد و در اين ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز وظيفه دارد تصويری درست از ايران اسلامی نشان دهد.

جنتی در ادامه با اشاره به وضعيت فرهنگی نامطلوب کشور گفت: می دانم که تهاجم فرهنگی توطئه نيست. امروز اروپايی ها هم از تهاجم فرهنگی آمريکايی ها نگرانند و می کوشند در مقابل موج آن مقابله کنند در اين ميان تکليف ما که ديگر روشن است. ايستادن در مقابل تهاجم فرهنگی بيگانه تنها با بازگشت به خويشتن مان ممکن است. اين يعنی بازگشت به دين اسلام رحمانی بازگشت به کرامت، گذشت، عفو و حرمت انسانی؛ بازگشت به اسلامی که حرمت مومن را از حرمت کعبه بالاتر می داند و بازگشت از تهمت و بهتان و جاه طلبی و نابخردی؛ يعنی بازگشت اسلام امانت دار، اسلامی که رسالتش گسترش اخلاق برای تمامی نسل ها و ملت ها است، واپسگرايی را بر نمی تابد و بر خرد گرايی سعی دارد.

وی افزود: با وجود اين که راهی جز بازگشت به اسلام ناب محمدی نداريم اما جا دارد به ايرانی بودنمان و تمدن هفت هزار ساله مان بباليم. کشور ما همواره سرزمين توحيد بوده و پيروان همه اديان الهی در آن به راحتی می زيستند. ايران همواره مهد حکمت و دانايی و عرفان بوده و خدمت ما به اسلام هميشه موجب فخر ماست.

جنتی ادامه داد: باستان پرستی و باستان زدايی مقولاتی است که اعتدال با آن مخالف است. آن که پرچم مکتب ايرانی را در مقابل پرچم مکتب اسلامی علم می کند مانند کسی که هويت اسلامی را مقابل هويت ايرانی قرار می دهد به بی راهه می دهد. هر دو اين موضوعات دو روی سکه هويت ما هستند.

وزير پيشنهادی تصريح کرد: سعی می کنم با استعانت از خداوند و با کسب نظر از اهل هنر و دين و فرهنگ چهره ای توحيدی، معنويت گرا و غنا يافته از اسلام را در دنيا به نمايش بگذارم. پاسداری از زبان فارسی در برابر نفوذ فرهنگ بيگانه را وظيفه خود می دانم و در اين ميان تلاش دارم فارسی زبانان جهان را دور هم گردآورم و اتحاديه فرهنگی فارسی زبانان را ايجاد کنم. در اعزام سفيران فرهنگی از متخصصان، دين دار کاردان و شايسته استفاده خواهم کرد و می‌کوشم بر رياست دوره‌ای ايران بر جنبش عدم تعهد برای رساندن پيام دوستی ايرانيان به جهان استفاده کنم. همچنين تلاش خواهم کرد جايگاه نمايندگی های فرهنگی ايران را با اعزام بزرگان فرهنگی ايران ارتقاء بخشم.

جنتی تاکيد کرد: جهان امروز تشنه شنيدن شعر و ادب فارسی و پيام اسلام و هنر ايرانی است و شکی ندارم که هنر بهترين سفير ما برای رساندن پيغام به جهانيان است و می تواند بسياری از درهای بسته را باز کند. ما می توانيم با فردوسی، حافظ و سعدی و مولانا تشنگان زيادی را در دنيا سيراب کنيم.

وی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: در روزگاری نامزد کسب تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌ام که جمع زيادی از نخبگان فرهنگ و هنر دينی و ايرانی به دليل برخوردها نامناسب دولت از فرهنگ فاصله گرفته اند. سعی من اين خواهد بود تا برخوردها و کمکش های بی ثمر جای خود را به تضارب آراء بدهد و جای خالی اسلامی رحمانی و برخورد کريمانه با اهالی فرهنگ و هنر پر شود. می‌کوشم بدونه ضربه عدول از موازين انقلاب و اسلام آرامش، اعتدال و اعتماد را به حوزه فرهنگ بازگردانم و مديريت فرهنگی را به اهلش بسپارم و دغدغه معيشتی اهالی فرهنگ را کم کنم.

جنتی همچنين گفت: تفکر ليبراليستی هنر برای هنر را نمی پسندم. باور دارم هنرمند متعهد است و ارزش های الهی خواستگاهی تهی ندارد.

وی همچنين سياست های کلان فرهنگی خود را برگرفته از اسناد بالادستی به ويژه سند چشم اندازی ۱۴۰۴ معرفی کرد و تصريح کرد: ترويج ارزش های اصيل دينی، مردمی کردن و عدالت فرهنگی، تمرکز زدايی در مديريت فرهنگی از مهمترين شاخص های اين برنامه است که برای نيل به آن ها تلاش خواهم کرد فرهنگ عفاف و حجاب را توسعه و در تقويت فعاليت های قرآنی بکوشم. در کنار آن توجه به گنجينه فرهنگی برجای مانده از دوران دفاع مقدس و استفاده از مراجع و علما به عنوان پشتوانه فعاليت های فرهنگی را مد نظر داريم. همچنين مساجد و هيئت های مذهبی را در محوريت برنامه های خود قرار داده ام تا از فرصت های موجود در آن ها در ارتقاء فرهنگی بهره ببرم.

جنتی ادامه داد: عدالت فرهنگی از نظر من يعنی ايجاد فرصت برابر برای همه، يعنی احترام و گشودن راه برای استعدادهای جوان و ايجاد فرصت های برابر برای دسترسی به کالاهای فرهنگی. به همين خاطر اعتقاد دارم بايد کتاب و شاهراه های اطلاعاتی به همه شهرها برود و تعدد تشکل های صنفی و فرهنگی نيز يکی از راه های رسيدن به اين اهداف به شمار می رود. در کنار آن بايد تمرکز زدايی در مديريت فرهنگی را نيز باور داشت و مديران محلی را بيش از پيش مورد توجه قرار داد و به نخبگان شهرستانی سهم بيشتری داد.

جنتی تصريح کرد: برای اصلاح فرهنگ عمومی و سبک زندگی بايد به سراغ مدارس برويم و روحيه دين باوری را از آنجا به نسل جوان منتقل کنيم. در همين راستا کتابخوانی و علاقه به فرهنگ و هنر بايد از مساجد شروع شود و اميدوارم در صورت تصدی مسئوليت اين وزارتخانه با همکاری نزديک با وزارت آموزش و پرورش و علوم تحقيقات و فناوری گام های بلندی در اين راه بردارم.

جنتی در پايان گفت: من اهل هم فکری و مشورت هستم و خودرايی را آفت بزرگ مديريت می دانم. سال ها حضورم در حوزه علميه احترام به بزرگان را به من آموخته است. از شهيد بهشتی يادگرفتم سمت ها امانت و فرصت خدمت هستند نه چيز ديگر در اين راه نيز چشم اميدم به همه مراجع و اهالی فرهنگ و هنر است و در نهايت نيز تسليم رضای حقم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016