شنبه 20 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيشنهادات حسين موسويان در آستانه مذاکرات ايران و ۱+۵

ايسنا ـ حسين موسويان با اشاره به مذاکرات پيشين ايران درباره موضوع هسته‌يی گفت: آن زمان اعلام کرديم که برای شفافيت حداکثری مورد نظر آژانس آماده هستيم و حاضر بوديم هر نوع ضمانت عينی لازم را به غرب بدهيم که برنامه هسته يی ايران از مسير صلح آميز منحرف نخواهد شد، اما در آن مقطع مذاکرات هسته يی به دليل اينکه سياست آمريکا اين بود که ايران به هيچ عنوان نبايد غنی سازی اورانيوم داشته باشد ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حسين موسويان که به عنوان ديپلمات و عضو پيشين گروه مذاکره کننده ايران در مذاکرات هسته يی با غرب و پژوهشگر فعلی دانشگاه پرينستون آمريکا در بنياد سياسی کوربر هامبورگ سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: هيچ کس منکر اين نيست که تحريم‌ها تاثيرات منفی زيادی بر اقتصاد ايران داشته اند، اما اگر تصور غرب اين است که تحريم ها موجب اين خواهد شد که ايران از حق خود در چارچوب ان پی تی خواهد گذشت، بايد بگويم که پاسخ منفی است.

موسويان تاکيد کرد: اگر غرب فکر می‌کند تحريم موجب اين می شود که ايرانی ها برنامه مسالمت آميز هسته يی را کنار گذاشته و از حقوق مشروع خود در چارچوب ان. پی. تی خواهند گذشت، بايد بگويم سخت در اشتباه است؛ زيرا هيچگاه چنين اتفاقی نخواهد افتاد. از سال ۲۰۰۶ که تحريم ها عليه ايران اعمال شد، روند توسعه برنامه هسته يی ما از نظر کيفی و کمی پيشرفت های قابل توجهی داشته است، بنابراين نتيجه می گيريم که تحريم ها به هيچ عنوان نتوانسته مانع از فعاليت های هسته ای ايران شود.

وی با رد اين ادعای غرب که تحريم‌ها موجب انعطاف و عقب نشينی ايران در موضع هسته يی شده اظهارکرد: به هيچ عنوان چنين چيزی درست نيست؛ زيرا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ که آقای حسن روحانی رييس جمهوری فعلی ايران رياست گروه مذاکره کننده هسته يی را بر عهده داشت و تحريمی هم در کار نبود ما به عنوان گروه مذاکره کننده همين پيشنهادهای امروز را ارائه کرده بوديم. آن زمان هم اعلام کرديم که ما برای شفافيت حداکثری مورد نظر آژانس آماده هستيم و حاضر بوديم هر نوع ضمانت عينی لازم را به غرب بدهيم که برنامه هسته يی ايران از مسير صلح آميز منحرف نخواهد شد. اما در آن مقطع مذاکرات هسته يی به اين دليل ناکام ماند چون سياست آمريکا اين بود که ايران به هيچ عنوان نبايد غنی سازی اورانيوم داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو پيشين گروه مذاکره کننده هسته يی ايران در همين رابطه به پيشنهاد ارائه شده از سوی روس‌ها با عنوان طرح گام به گام در سال ۲۰۱۱ و اعلام آمادگی ايران برای امضای پروتکل الحاقی اشاره کرد و گفت: پيشنهاد روسيه در آن مقطع حتی فراتر از قطعنامه های آژانس و شورای امنيت سازمان ملل بود و آقای احمدی نژاد، رييس جمهور وقت نيز به صورت عمومی اعلام کرد که نگاه ايران به اين پيشنهاد مثبت است.

موسويان در ادامه با تاکيد بر اينکه سياست های اصولی ايران در مورد برنامه هسته يی تغيير نخواهد يافت و تغييرات جديد نيز نه در محتوا بلکه در تاکتيک مذاکراتی خواهد بود، گفت: ايران همچون ديگر کشورهای عضو معاهده ان پی تی بر حق مشروع خود در برخورداری از فناوری هسته يی مسالمت آميز تاکيد دارد.

وی افزود: با اينکه از نظر قانونی هر کشوری می تواند تا ۱۰۰ درصد غنی سازی اورانيوم را در خاک خود انجام دهد، ايران پيشنهاد داده بود که غنی سازی را تا سقف ۵ درصد محدود کند و حتی آقای احمدی نژاد نيز قبلا و حتی زمانی که ما غنی سازی ۲۰درصدی را انجام می داديم به صراحت اعلام کرده بود که آمادگی داريم برای اعتماد سازی آن را به زير ۵ درصد محدود کنيم .

موسويان با اشاره به مذاکرات هسته‌يی ژنو که قرار است ۲۳ مهرماه برگزار شود، گفت: پس بايد تاکيد کنم اگر فردا توافقی انجام شد برای اينکه ايران غنی سازی را زير ۵ درصد انجام دهد نبايد تعجب آور باشد زيرا ايران هميشه آماده بوده است هرگونه شفاف سازی را انجام دهد و هر ضمانتی مبنی بر اينکه برنامه هسته يی اين کشور هرگز در مسير صلح آميز منحرف نشود را ارايه دهد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه ايران برای متقاعد کردن کسانی که نسبت به نيت اصلی از برنامه هسته‌يی اين کشور شک و ترديد دارند چه پاسخی دارد؟،با بيان اين که وقتی می گوييم حق هسته يی ايران بايد به رسميت شناخته شود منظور ما صرفا حقوق ايران در چارچوب ان. پی. تی است، پيشنهاد کرد: ما آماده همکاری کامل با گروه مذاکره کننده ۱ +۵ برای رفع کامل اين بی اعتمادی هستيم. اگر نگرانی غرب غنی سازی ۲۰ درصدی است، ما می توانيم سقف غنی سازی را به ۵ درصد محدود کنيم و اگر از فعاليت هسته‌يی در تاسيسات نظامی هم نگرانی دارند، آمادگی بازکردن درهای تاسيسات به روی بازرسان آژانس را داريم.

موسويان در پاسخ به اين سوال که پس چرا موشک‌های بالستيک می خواهيد؟، گفت: اين موضوع فقط زمانی می‌تواند يک دغدغه باشد که ايران غنی سازی ۹۰ درصدی انجام دهد، اما ما نه نيازی داريم و نه می خواهيم که غنی سازی را به ميزان مورد نياز برای توليد سلاح هسته‌يی ارتقا دهيم زيرا وقتی ما به غنی سازی ۵ تا ۶ درصد متعهد شويم، ديگر نگاه به برنامه موشکی ايران به صورت کلی عوض خواهد شد. نکته بسيار مهم اين است که اگر گروه ۱+۵ از ما انتظار شفافيت ۱۰۰ درصدی دارد، خود آنها نيز بايد در مقابل انعطاف پذيری لازم را داشته باشند و اگر فکر می کنند ما با محدود کردن غنی سازی به ۵ درصد قابليت ساخت بمب اتمی را در کوتاه مدت نخواهيم داشت، پس بايد حق هسته‌يی ايران را به رسميت بشناسند، عليه ملت ايران تبعيض قائل نشوند و تحريم های ناعادلانه را نيز لغو کنند.

اين پژوهشگر دانشگاه پرينستون آمريکا، ادامه داد: دولتمردان آمريکايی نبايد برای ما تعيين تکليف کنند، آنها بايد با احترام با ملت ايران سخن بگويند، در مقابل ما نيز اطمينان می دهيم که فعاليت های هسته يی ايران کاملا صلح آميز است.

موسويان در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای مربوط به تاسيسات هسته يی آب سنگين اراک نيز، پيشنهاد داد: ما آماده ايم ضمانت‌های لازم را بدهيم که غنی سازی در سطح ساخت سلاح هسته يی در اين تاسيسات انجام نخواهد شد و می توان در مورد آن نيز به توافق رسيد.

وی همچنين درباره فتوای مقام معظم رهبری در رابطه با ممنوعيت استفاده سلاح هسته يی، گفت: دولت ايران در پيغام رسمی به سازمان ملل درخواست ثبت اين فتوا به عنوان يک سند رسمی در سازمان ملل را ارائه کرده است و در پايگاه خبری دفتر رهبر معظم انقلاب نيز می توان آن را رويت کرد که پيشنهاد می کنم اين فتوا جهانی شود و همه رهبران اديان از دستور دينی رهبر ما در مخالفت با سلاح های کشتار جمعی حمايت کنند. آمريکا و غرب امروز غوغا سازی و جنجال می کنند که ۱۴۰۰ نفر در سوريه با سلاح شيميايی کشته شده است در حالی که بيش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم ايران به خاطر استفاده صدام از سلاح شيميايی به شهادت رسيدند اما هيچ اعتراضی از آمريکا و غرب نديديم.

وی افزود: آمريکايی ها که امروز خواهان برخورد با دولت سوريه به بهانه استفاده از سلاح شيميايی هستند آن زمان حتی به شورای امنيت سازمان ملل هم اجازه ندادند که حمله شيميايی رژيم صدام به ايران را محکوم کند.

موسويان همچنين در پاسخ به سوالی در خصوص پيش بينی اش از مذاکرات هسته يی هفته آينده در ژنو، گفت: مذاکرات آتی هسته يی می‌تواند سرآغاز يک اقدام متفاوت و جديد باشد که در نهايت به حل و فصل موضوع هسته يی و لغو تحريم‌ها منجر شود.

وی افزود: اميدوارم تحريم‌های ناعادلانه غرب در اولين سال دولت روحانی لغو شود و مسايل به سمت درست و منطقی سوق داده شود.

به گزارش ايسنا، يکی از حاضران در اين جلسه درباره حمايت ايران از بشار اسد نيز گفت: به همان خاطر که غرب از مخالفانی همچون جبهه النصره که تحت تاثير گروه های تروريستی هستند حمايت می کند. مشکل سوريه به طور قطع راه حل نظامی ندارد و مساله اين کشور اسد نيست بلکه مساله اصلی اين است که انتخاب مردم سوريه چيست. ايران حمله شيميايی در سوريه را محکوم کرد و از دولت اين کشور خواست تا سلاح‌های شيميايی خود را تحويل داده و به کنوانسيون منع سلاح های شيميايی بپيوندد و اين موضوعی است که اوباما و جان کری نيز آن را تاييد کردند.

موسويان اضافه کرد: اگر اسد همين امروز هم کشورش را ترک کند، سوريه به صورت کامل به القاعده تحويل داده خواهد شد که اين يک فاجعه است و اين خطر وجود خواهد داشت که جنگ فرقه ای به کشورهای همسايه از جمله عراق، اردن و لبنان گسترش يابد.

وی با اشاره به ضرورت حضور ايران در نشست ژنو ۲ در مورد سوريه، گفت: ايران در گذشته از جمله در مساله افغانستان نشان داده که می تواند همکاری سازنده ای با آمريکا و اروپا برای حل بحران ها داشته باشد و امروز هم نيازمند همين همکاری سازنده در مذاکرات ژنو ۲ هستيم.

موسويان تاکيد کرد: در رابطه با سوريه ما بايد در چارچوب همکاری های منطقه يی با کشورهايی همچون عربستان، ترکيه، عراق و مصر برای هموار کردن راه برگزاری انتخابات در اين کشور اتفاق نظر داشته باشيم که البته گام اول در چارچوب اصولی اين مسير، تلاش برای متوقف کردن جنگ داخلی است. اين روزها گروه های افراطی مانند سلفی ها و القاعده همه جا حضور دارند و به همين خاطر ما برای جلوگيری از افراط گرايی در منطقه و تحقق صلح پايدار نيازمند يک ابتکار عمل بين المللی هستيم.

موسويان همچنين در بخشی از سخنان خود با ابراز اميدواری برای تغيير در روابط اروپا و ايران، بر اهميت برقراری روابط تجاری و اقتصادی متقابل و همچنين انتقال دانش فنی و تکنولوژی از اروپا به ايران تاکيد کرد و گفت: به جای اعمال تحريم ها و فشار ما می توانيم با اروپا در زمينه مبارزه با مواد مخدر و کمک به حل بحران های افغانستان، سوريه و عراق همکاری سازنده داشته باشيم.

در ادامه يکی از حاضران درباره اصرار ايران به داشتن انرژی هسته يی پرسيد که موسويان پاسخ داد: برنامه هسته يی به نمادی از استقلال و شان و منزلت و توانمندی داخلی و بومی کشور ما تبديل شده است. جالب است که در زمان شاه انرژی هسته‌يی از سوی خود غربی ها به ما تحميل شد اما امروز برای منع ملت ايران از داشتن آن تلاش می شود.

موسويان در پاسخ به سوال ديگری در رابطه با احتمال برقراری روابط ايران و آمريکا و همچنين توافق هسته يی ايران با غرب در آينده نزديک، گفت: به نظر من دستيابی به توافق هسته‌يی در مدت ۶ ماه تا يک سال امکان پذير است اما نزديکی ايران و آمريکا کار ساده ای نيست و به زمان بيشتری نياز دارد.

اين ديپلمات پيشين کشورمان خاطرنشان کرد: ديوار بی اعتمادی بين ايران و آمريکا بسيار ضخيم است و نمی توان انتظار داشت که در مدت کوتاهی همه مشکلات برطرف شود، البته آغاز خوبی را در نيويورک شاهد بوده ايم که نماد آن ملاقات جان کری و ظريف بود که به نوبه خود يک موفقيت بزرگ در اين راه به حساب می آيد.

موسويان تماس تلفنی اوباما و روحانی را اقدامی بی نظير توصيف کرد افزود: اظهارات اوباما مبنی بر اينکه به دنبال تغيير رژيم در ايران نيست نيز می تواند در تغيير نگاه ها موثر باشد.

وی درباره پرسش يکی از حاضران درخصوص تهديدات سران رژيم صهيونيستی عليه ايران و برنامه هسته يی کشورمان گفت: توصيه من به اسراييلی ها اين است که اصلا در مورد برنامه هسته يی ايران اظهار نظر نکنند چون خودشان صدها بمب اتمی در اختيار دارند، عضو ان. پی. تی نيستند و حتی يک مورد بازرسی از برنامه هسته يی آنها انجام نشده است. ايران عضو ان. پی. تی است به تعهدات خود پايبند بوده و بزرگ‌ترين برنامه بازرسی‌های آژانس در تاريخ فعاليت اين سازمان از برنامه هسته يی ايران انجام شده است.

موسويان در ادامه اين نشست درباره نقش آمريکا برای مبارزه با افراط گرايی در منطقه گفت: همان‌طوری که آمريکا می‌تواند در مورد تحريم‌های بين المللی عليه ايران هماهنگی و سازماندهی تشکيل يک ائتلاف را انجام دهد بايد اين توانمندی را هم داشته باشد که چنين ابتکار عملی را بر عليه تروريسم و افراطی‌گری در خاورميانه نيز اجرا کرده و از راه قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنيت مانع از ارائه کمک های مالی و تسليحاتی به اين گروه های تروريست و افراطی شود. در حالی که حاميان اصلی گروه های تروريستی در واقع متحدان آمريکا و اروپا هستند. آنها اگر برای اين کار جدی باشند خوب می دانند که بايد چگونه عليه افراط گرايی مبارزه کنند.

به گزارش ايسنا، در زمان اين سخنرانی، جمعی از اعضای گروهک منافقين در مقابل محل کنفرانس دست به تظاهرات عليه انجام اين سخنرانی زدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016