دوشنبه 22 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: دولت فشارهای محفلی بر دانشگاه را نمی پذيرد

مهر ـ رئيس جمهور گفت: دانشگاه بايد محيط آزاد نقد و انديشه و اظهارنظر باشد، اين باعث سرشکستگی يک دولت است که دانشجويش و يا استادش به خاطر بهانه جويی عده ای دم فرو بندد و نتواند اظهارنظر کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی رئيس جمهور در مراسم آغاز سال تحصيلی دانشگاههای کشور با سلام و درود بر امام راحل و رهبر انقلاب که مسير امام (ره) برای هدايت جامعه ادامه داد، گفت: دانشگاه تهران حلقه وصل سنت آموزشی گذشته و جديد است.

روحانی اظهار داشت: همان طور که می دانيد در آغاز کار اين دانشگاه، اساتيد بزرگواری بودند که از حوزه های علميه به اين مرکز علمی هجرت کردند. در نسل های بعدی هم اساتيدی همچون شهيد مطهری، شهيد بهشتی و در نسل بعدی طلابی همچون بنده از اين مرکز علمی توانستيم بهره و استفاده ببريم.

رئيس جمهور افزود: دانشگاه تهران به عنوان مرکزی است که نه تنها توليد علم کرد بلکه احساس مسئوليت سياسی و اجتماعی را نيز در جامعه ديروز و حتی در جامعه امروز نشر داد و خواهد داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه حضور در اين جمع برای من افتخارآميز است، گفت: "دمی پيش دانا به از عالمی"، در محضر اساتيد، دانشجويان عزيز و فرهيختگان شروع سال تحصيلی را در اين مراسم که امسال با تاخير آغاز شد، تبريک می گوييم، اميدواريم که در سالهای آينده در زمان مناسب تر اين مراسم برگزار شود.

روحانی با اشاره به قرائت دو بيانيه دانشجويی در آغاز مراسم ادامه داد: بيانيه دو گروه دانشجويی که قرائت شد هر دو زيبا بود چون هر دو حرف دل خود را در نوشتارشان اعلام کرده بودند، اين افتخار کشور و دانشگاه ماست، حس آزادی برای اظهارنظر در همه کشورها نيست، اين جزو افتخارات انقلاب اسلامی است.

رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه نقد دانشجويان به اندازه حمايت آنان زيباست، اظهار داشت: نقد دانشجويان نيز به نوعی حمايت است. نقد از دولت نعمت بزرگی است که بايد در برابر آن با کمال تواضع سر فرود آورد. نقد دلسوزانه نه تنها برای دولت که برای کشور ثمرات ارزشمندی دارد.

وی با تصديق اين جمله که دانشگاه مرکز حزب نيست، اظهار داشت: دانشجو به عنوان عضو حزب نيست، دانشجو از منظر يک سياستمدار به مسائل نمی نگرد، دانشجو به مثابه يک انديشمند و متفکر به مسائل سياسی و اجتماعی نگاه می کند.

روحانی ادامه داد: نه تنها آشنايی دانشجويان به مسائل منطقه ای و جهانی مهم است بلکه ضروری و لازم نيز است اما فراموش نکنيم رسالت اصلی دانشگاه، توليد علم و فناوری است.

رئيس جمهور تاکيد کرد: دانشگاه همان طور که شهروند متخصص را می سازد، شهروند مشارکت جوی آگاه را نيز تحويل جامعه می دهد، از اين نظر دانشجويان بايد به مسائل سياسی و اجتماعی نيز آگاه باشند.

وی اظهار داشت: منظور من از حضور اساتيد و دانشجويان در مسائل سياسی و اجتماعی، حضور آنها در فعاليت ها و مسائل مهمی مثل محيط زيست، مسائل فرهنگی، سياست داخلی، سياست خارجی و به ويژه در شرايط حاضر، مسائل اقتصادی است.

روحانی با تاکيد بر اينکه مرکب جهان علم و دانش است، افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکيد داشتند اقتصاد دانش بنيان بسيار مهم است که "توانا بود هر که دانا بود"، قدرت در دنيای امروز در سايه علم و دانش است.

رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه بی ترديد دانشگاه و دانشجو بايد مديريت آينده اقتصاد و سياست ما را بر دوش کشد، گفت: من افتخار می کنم که بخشی از دولت تدبير و اميد از اساتيد بنام دانشگاههای کشور هستند که امروز نيز بار مسئوليت دولت را بر دوش گرفته اند.

وی با تاکيد بر اينکه سياست، فرهنگ و سياست داخلی ما هم امروز بايد دانش بنيان باشد، گفت: دولت مدرن يعنی دولت دانش بنيان، در همه بخش ها و رشته ها بايد علم و دانش حاکم باشد.

روحانی با بيان اينکه دانشگاه بايد محيط آزاد نقد و انديشه و اظهارنظر باشد، افزود: اين باعث سرشکستگی يک دولت است که دانشجويش و يا استادش به خاطر بهانه جويی عده ای دم فرو بندند و نتوانند اظهارنظر کنند.

رئيس جمهور ادامه داد: دانشگاه جای بيان اظهارنظر است. در دانشگاه يک زبان را می پذيريم که زبان علم و خرد و عقلانيت است.

وی تاکيد کرد: در دانشگاه بايد آزادی آکادميک در کنار اجرای قانون آکادميک وجود داشته باشد تا ما بتوانيم به توليد علم و دانش و حکمت بپردازيم.

روحانی اظهار داشت: علم و دانش تنها برای کاربرد و ساخت و ساز نيست، علم و دانش بايد بتواند خلاقيت، تحليل و فکر علمی را در جامعه به ارمغان بياورد.

رئيس جمهور ادامه داد: آثار فکری و تحليل علمی برای آينده کشور حتی گاهی از فناوری هم بيشتر است.
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در کشور ما در مسير پيشرفت است اظهار داشت:اين موضوع باعث افتخار است اما چرخه علم و فناوری فقط مقاله آی اس آی نيست حتی اگر هم اين مقالات را نويسنده با خون دل و شب بيدار ماندن نوشته باشد تا چه رسد به آن که دلاری و پولی و مسائلی به مقاله ای منتهی شود.

روحانی با بيان اينکه مقالات علمی يک حلقه کوچک از حلقه علم و فناوری است بايد همه حلقه های علم و فناوری را تکميل کنيم. بايد خوب خودمان را با کشور های ديگر در اين زمينه مقايسه کنيم، حلقه علم و فناوری از ايده آغاز می شود و بالاخره به بازار راه يافته و تبديل به ثروت ملی و يا قدرت ملی می شود.

وی تاکيد کرد: دل خوش نکنيم به مقالاتی که گاهی برخی از آن مقالات مشکل فناوری کشور ما را نيز حل نمی کند، مشکل کشور های ديگر را حل می کند البته اين سخنان به معنای بی ارزش بودن مقالات نيست ، در همه زمينه ها بايد جايگاه ما به استاندارد جهانی برسد

رئيس جمهور در ادامه سخنانش با بيان اين که ما از لحاظ کمی رشد بسيار خوبی در دانشگاه ها داشته ايم خاطرنشان کرد: بگذريم از اينکه ترکيب رشته ها با نياز کشور متوازن است يا خير، بگذريم از اين که دانشجويان ما با خون دل وارد دانشگاه می شوند و با مشکلاتی که طی می کنند صاحب مدرک می شوند اما متاسفانه صاحب شغل و منزلت اجتماعی نمی شوند.

وی با تاکيد بر اينکه بايد زبان علم و تحقيق به عنوان زبان رسمی باشد، در دانشگاه در کنار اين زبان فقط قانون حکمفرما باشد، گفت: بايد رشته های تحصيلی و تعداد دانشجويان با نيازهای دانشگاهی منطبق باشد. ما جامعه استوانه نمی خواهيم، نياز به هرم داريم و اينکه چه کسانی در قله باشند و چه کسانی در قاعده هرم باشند.

روحانی با تاکيد بر اين که اين دولت فشارهای محفلی بر دانشجويان را نخواهد پذيرفت، اظهار داشت: در دانشگاه اسلامی يک گروه بايد ملامت شوند و آن کسانی هستند که در توليد علم و دانش کاهلی کردند، ما نبايد در روند معيوب نابجای بازنشستگی زود هنگام اساتيد گرفتار شويم، اين بيان امام علی(ع) است که با تضارب آرا، با نقد و مباحثه می توانيم به صواب رای درست و واقعی دست يابيم.

وی افزود: مگر دانشگاهی می تواند به مراتب والای علمی دست يابد اما استاد کلاس در بيان عقايد خود آزاد نباشد، بعضی تلاش می کنند ۷۵ يا ۷۶ ميليون جمعيت کشور را ضرب در ۲ کنند يعنی همه دو چهره داشته باشند يک جا که بحث نمره و ارتقای شغل است با يک چهره باشند و آنجا که زندگی آزاد است زندگی ديگری داشته باشند، ما اين را نمی خواهيم.

رئيس جمهور خطاب به دانشجويان، اساتيد، مسئولان، وزيران و نمايندگان مجلس گفت: عزيزان من شما بدانيد اگر جو امنيتی ايجاد کرديد نفاق را توسعه داده ايد، دولت تدبير و اميد به دانشگاه آزاد و منتقد، فرهنگ درست و انديش ورز، تعليم دهنده و شهروند متخصص افتخار می کند و از دانشگاه می خواهد در همه زمينه ها به کمک شما بيايد، شما بوديد که ۲۴ خرداد را آفريديد، شما بوديد که تدبير و اميد و اعتدال را بر نااميدی و افراط و تفريط پيروز ساختيد.

وی ادامه داد: اين ندای دانشگاه و فرهيختگان بود که ملت عزيز ما به گوش جان آن را شنيد و در انتخابات شکوهمند شرکت کرد و آن حماسه سياسی مورد نظر را آفريد و انشاء الله شاهد همين مردم حماسه اقتصادی را نيز می آفرينند.

روحانی با بيان اين نکته که راست و درست است که بايد تکيه ما بر ملت خودمان باشد و سرمايه انسانی و اجتماعی خودمان است که افتخار می آفريند، تصريح کرد: درست است که در برابر بيگانگان اين ملت استوار است اما اين نکته را از ياد نبريم ما در دنيايی زندگی می کنيم که دروازه ها، ديوارها و مرزبندی ها به صورت سابق وجود ندارد، ما بايد جهانی شدن را باور کنيم، بر خود تکيه کنيم و هيچگاه بر ديگری تکيه نکنيم، اما همبستگی و همزيستی مسالمت آميز با همه کشورهای دوست و يا حتی همه کشورهای جهان داشته باشيم.

رئيس جمهور با اشاره به اين که شما می گوييد روی پای خود بايستيد اما در اولين درآمد بودجه ای مان به نفت وابسته هستيم که بايد آن را به ديگران بفروشيم و بايد کالا را به فروش برسانيم و همچنين کالا وارد کنيم، گفت: مگر در دنيای امروز درون نگر و درونگرا بودن در مفهوم گذشته معنا دارد؟ همه اشتباهات ما در گذشته اين بود که در اقتصاد و سياست خارجی دانش بنيان نبوده ايم، از دانشگاه استفاده نکرده ايم و از متخصصين و صاحب نظران بهره نبرده ايم.

رئيس قوه مجريه با تاکيد بر اينکه دولت تدبير و اميد همان طور که از ابتدا اعلام کرده است در پی تعامل سازنده با جهان است و در اين شعار استوار می ماند، تصريح کرد: دولت می داند که با دنيای سياست بسيار پيچيده ای روبرو است اما در عين حال باورمان شود که دنيا و جهان سياست در برابر ۲۴ خرداد سر فرود آورده است.

وی ادامه داد: من در سفر به نيويورک اين عظمت ملت ايران را از ديد جهانيان بهتر لمس کردم، من به شما می گويم تمام کشورهای پيشرفته طالب ملاقات با رئيس جمهور منتخب ايران بودند روسای جمهور و مقامات عاليرتبه در ملاقات با مسئولان شما مثل گذشته نصيحت نمی کردند، بيشتر از مسئولان کشور شما سوال می کردند و برای همکاری در مسايل منطقه ای و جهانی اعلام آمادگی، تعامل و گفتگو داشتند.

روحانی با بيان اينکه هيچ کس نبود که در اين ملاقات ها به عظمت انتخابات ۷۳ درصدی ملت ايران به صراحت اشاره نکند، گفت: البته اين افتخار مال شما است و مربوط به ملت ايران است. اين افتخار مربوط به هدايت های مقام معظم رهبری است، دولت از اين فضا برای حل معضلات کشور استفاده می کند، دولت در شرايطی کار خود را آغاز کرده است که با يک خزانه خالی و انبوه بدهکاری مواجه است.

به گزارش مهر در اين هنگام دانشجويان شروع به کف زدن کردند که رئيس جمهور گفت: البته اين حرفها کف زدن ندارد اما من می دانم کف بعضی ها به معنای اين است که ما با درد و دل شما همراه هستيم.

رئيس جمهور با اشاره به شرايط دولت گفت: هفته گذشته يک صندوق در دولت اعلام کرد بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان از دولت طلبکار است، اين فقط يک صندوق است، مسئول صندوق ديگری گفت بيش از اينها طلب دارد، صد هزار ميليارد گوشه ای از اين طلب است اما اين دولت با اميد کامل و اعتماد به مردم و عقلانيت و تدبير و با کليد همت شما فرهيختگان، انديشمندان و استقامت ملت ايران از اين پيچ به خوبی عبور خواهد کرد.

وی در پايان سخنان خود اظهار داشت: دانشگاهيان، دانشجويان! ما نياز به ديپلماسی علم داريم. شما عالمان و فرهيختگان بايد از طريق توليد علم و دانش، مقاله، تحقيق و از طريق حضور در مجامع علمی جهان که از همين جا به همه دستگاه های امنيتی و وزارت اطلاعات اعلام می کنند راه را برای اين ديپلماسی باز کند حضور داشته باشيد.

روحانی افزود: به دانشگاه، اساتيد بزرگ دانشگاه و دانشجويان اعتماد کنيد. همه اين عزيزان ايران را دوست دارند و توسعه کشور را می خواهند. سال تحصيلی ۹۳-۹۲ بر همه شما دانشگاهيان مبارک باد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016