سه شنبه 23 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف و اشتون ديدار کردند

ژنو ــ دکتر «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران و «کاترين اشتون» مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا و مذاکره‌کننده اصلی گروه ۱+۵ دوشنبه‌شب در ژنو با يکديگر ديدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ايرنا، اشتون برای انجام اين ديدار در محل اقامت «محسن نذيری» نماينده دائم کشورمان نزد دفتر اروپايی سازمان ملل متحد در ژنو سوييس حضور يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين ديدار در حالی انجام می‌شود که از فردا (سه‌شنبه) دور جديد مذاکرات تهران با کشورهای گروه ۱+۵ متشکل از آمريکا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان آغاز می‌شود.

هنوز جزييات مذاکرات دکتر ظريف با خانم اشتون منتشر نشده است اما ديپلمات‌ها به خبرنگاران ايرنا گفتند که در اين ديدار، وزير امور خارجه کشورمان درباره طرح پيشنهادی جديد تهران گفت‌وگو کرده است.
کاترين اشتون شب گذشته و پيش از عزيمت به ژنو با «جان کری» وزير امور خارجه آمريکا در لندن ديدار و گفت‌وگو کرد.

ظريف و اشتون پيش از اين، چندين بار به صورت تلفنی با يکديگر درباره مسايل مختلف از جمله موضوع هسته‌ای کشورمان، بحران سوريه و ساير مسايل منطقه‌ای و بين‌المللی گفت‌وگو کرده‌اند؛ همچنين در حاشيه شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک نيز ديدار داشته‌اند.

رييس دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران ظهر دوشنبه در صدر يک هيات بلندپايه سياسی، فنی و حقوقی عازم ژنو شد.

«سيدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بين‌المللی وزير امور خارجه، «مجيد تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمريکای وزير امور خارجه، «حميد بعيدی‌نژاد» مديرکل سياسی و بين‌المللی وزارت امور خارجه، «داود محمدنيا» مشاور حقوقی وزير امور خارجه و «محمد اميری» مديرکل پادمان‌های سازمان انرژی اتمی اعضای تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ هستند که دکتر ظريف را در اين سفر همراهی می‌کنند.

«هلگا اشميد» معاون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، «وندی شرمن» به نمايندگی از دولت آمريکا، «سرگئی ريابکوف» به نمايندگی از سوی دولت روسيه، «سايمون گس» به نمايندگی از سوی دولت انگليس، «ژاک اوديبر» به نمايندگی از سوی دولت فرانسه، «وانگ مين» به نمايندگی از سوی دولت چين و «هانس ديتر لوکاس» به نمايندگی از سوی دولت آلمان در مذاکرات با کشورمان حضور دارند.

پيش از اين شهر ژنو سه بار در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ ميزبان مذاکرات کشورمان با گروه ۱+۵ بوده و اين چهارمين بار است که کشور سوييس ميزبانی مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ را برعهده می‌گيرد.

وزيران امور خارجه ايران و گروه ۱+۵ پيش از اين در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک با يکديگر ديدار کردند و برای نخستين بار پس از ۳۴ سال قطع رابطه سياسی ميان تهران و واشنگتن، دکتر ظريف با جان کری همتای آمريکايی خود در حاشيه اين نشست به مدت ۳۰ دقيقه گفت‌وگو کرد.

ظريف تنها در مذاکرات افتتاحيه فردا حضور خواهد داشت و از دور دوم، مذاکره‌کننده ايرانی «سيدعباس عراقچی» خواهد بود.

به گفته عراقچی، اعضای هيات مذاکره‌کننده کشورمان در حاشيه نشست با ۱+۵ با نمايندگان ۶ کشور از جمله آمريکا نيز ديدارهای دوجانبه خواهند داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016