چهارشنبه 24 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف در نشست خبری: نمی‌توانيم جزئيات مذاکرات هسته ای را منتشر کنيم

باشگاه خبرنگاران ـ کنفرانس خبری محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان انجام شد.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، کنفرانس خبری محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان انجام شد. ظريف با ويلچر وارد سالن کنفرانس شد.

پيش از آغاز نشست خبری ظريف، کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز کنفرانسی خبری برگزار کرده بود.

ده‌ها خبرنگار از شبکه‌های مختلف راديويی و تلويزيونی از سراسر جهان در مرکز نشست‌های بين‌المللی ژنو مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ (آمريکا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه وآلمان) را لحظه به لحظه پوشش خبری می‌دهند.

وزير امور خارجه کشورمان تأکيد کرد برای اولين بار بيانيه مشترک صادر کرديم و در سطح کارشناسان مذاکرات را ادامه خواهيم داد و در نوامبر مجددا مذاکره خواهيم کرد. ما جزئيات را منتشر نمی‌کنيم و جزئيات را در اتاق مذاکرات مطرح می‌کنيم به رغم احترامی که برای خبرنگاران قائليم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ظريف در ادامه عيد سعيد قربان را تبريک گفت و ما بايد به سمت يک هدف مشترک حرکت کنيم و آن حرکت به سمت دستيابی به حقوق ملت ايران و اعتماد سازی در اين خصوص است.

وی گفت: ما احساس می کنيم که دليلی برای نگرانی از برنامه هسته ای ايران نيست و هدف ما ايجاد می‌کند که نگرانی‌های احتمالی را رفع کنيم و اميدواريم با متانت و صبر و اجماع داخلی مذاکرات را پيش ببريم و خوش بين هستم که بتوانيم به اهداف مشترک برسيم وی تصريح کرد که وارد مرحله‌ سختی شده‌ايم در حال حاضر.

خبرنگار کريستين ساينس مانيتور پرسيد: بعد از ۲ روز مذاکرات گفتيد مذاکرات مهم بود. چه با خود به ايران خواهيد برد و به ايران متذکر می شويد که ۱+۵ جدی است و ايران چه چيزی ارائه داده که جديت را نشان دهد؟

ظريف در پاسخ گفت: مذاکرات نشان می‌دهد که دو طرف جدی هستند و می‌خواهند زمين مشترکی را ايجاد کنند و ما با همکاران خود اين موضوع را پيگيری کرده و اين را به تهران منتقل خواهيم کرد و ما با اراده کافی سياسی می‌توانيم مشکلات را رفع کنيم و بايد به جلو حرکت کنيم تا مشکلات مرتفع شود.

وزير خارجه کشورمان در پاسخ به اين سوال که پيش از مذاکرات شما اشاره کرديد که جديت طرف مقابل را می‌سنجيد و آيا گام‌های طرف مقابل متوازن بود يا خير گفت:‌ اين مذاکرات بيش از هر چيز برای ايجاد اعتماد متقابل است چرا که مردم ايران اعتماد زيادی به نحوه برخورد جامعه غربی با جمهوری اسلامی ندارند و لذا نياز است که اين اعتماد متقابل ايجاد شود هرچند که از نظر ما دليلی برای بی‌اعتمادی به ايران وجود ندارد و ما بايد گام‌های متوازنی برداريم که اعتماد متقابل باز گردد و اين برای ۵+۱ هم مهم است و احساس می‌کنم قدم مهمی برداشتيم و بحث‌ها جدی بود و وارد جزئياتی شديم که دو طرف به آن نياز داشتند و توازن لازم به نظر من وجود داشت و اميدواريم اين شروع خوبی برای گام‌های بعدی باشد.

ظريف در ادامه در پاسخ به خبرنگار ديگری گفت: ما نيازی داريم که به آينده با ديد مثبت نگاه کنيم و به عقب برنگرديم و ما در حال حاضر ميلی داريم که همکاری گسترده‌تری داشته باشيم. به نظر من طرف ديگر بايد قدری بهتر اين واقعيت‌ها را قبول کند تا به اين ترتيب برخی از شکاف‌ها پر شود و البته اين اتفاق‌هايی که افتاد برای ۵+۱ جديد بود و آنها اکنون برای واکنش به پيشنهادهای ما به وقت نياز دارند و اميدوارم راه حل منطقی در پيش بگيرند و ما نياز داريم که آمريکا حسن نيت خود را عملا نشان دهد تا بتوانيم به سمت يک مسير گام برداريم و بايد از دامن زدن به مسائلی که مشکلات را پيچيده می‌کند، دوری کرد.

وزير خارجه کشورمان گفت: ما به سمت راه حل بايد حرکت کنيم با يک هدف مشترک که آن هدف اطمينان از صلح آميز بودن برنامه غنی سازی ايران و اجرای حقوق ايران بر اساس ان پی تی است.

وی تصريح کرد: از حقوق مردم ايران کوتاهی نخواهيم کرد. هيچ دليلی برای وجود نگرانی راجع به برنامه هسته ای ما نيست. هر نگرانی معقول بين المللی را رفع کنيم.

ظريف ادامه داد: اميدواريم با متانت دقت و صبر و با اجماع داخلی اين حرکت را به پيش ببريم. خوشبينم در مذاکرات به اهداف برسيم.

مسئول دستگاه ديپلماسی کشورمان تاکيد کرد: وارد مرحله جدی شديم که مرحله دشوارتری است که بايد با حسن نيت و اراده سياسی لازم به نتيجه برسانيم.

ظريف در پاسخ به خبرنگار المانيتور هم گفت:‌ ما يک دور نشست در سطح وزرا تا به امروز داشته‌ايم و من حاضر هستم که باز هم در سطح وزرا جلسه داشته باشم و من از دو روز گذشته راضی هستم و از همکاران تقاضا کردم که مذاکرات را آقايان عراقچی و تخت روانچی از جانب ما شرکت کنند و ما يک تيم دائمی خواهيم داشت. اين دور از مذاکرات بسيار جدی بود و ما يک هدفگيری سياسی نياز داريم و اراده مورد نياز و حرکت مورد نياز سياسی برای ما ايجاد شد و اميدوارم در آينده هم بتوانيم در سطح وزرا برای نهايی کردن توافقات جلسه داشته باشيم.

خبرنگار لوموند پرسيد: در حال حاضر شما پروتکل الحاقی را خواهيد پذيرفت. ظريف در پاسخ گفت: ما به رويکردی متداوم نياز است که من اکنون نمی توانم جزئيات آنرا بيان کنم.

وزير خارجه در پاسخ به اينکه پروتکل الحاقی را خواهد پذيرفت يا خير گفت: ما داريم بر روی مکانيزم‌های مختلف بحث می‌کنيم و در ايران در باره پروتکل الحاقی يک سری محدوديت‌های قانونی وجود دارد و ما اکنون نمی‌توانيم جزئيات را منتشر کنيم و بعدها درباره آنها بحث خواهد شد.

ظريف درباره اينکه غربی‌ها چه گامی را بايد برای اعتمادسازی بردارند گفت:‌ من فکر می‌کنم از تجربه تلخ گذشته درس‌های مهمی آموخته شده و ديدگاه حاصل جمع صفر منفعتی برای کسی نداشته و دوستان ما در غرب می‌دانند که تحريم‌ها نه تنها باعث تغيير سياست ايران نشد بلکه مردم ايران از اصول خود پيروی کردند و اين را با حضور حماسی خود در انتخابات نشان داند و من احساس می‌کنم که آنها بايد به اين نتيجه منطقی رسيده باشند که آنها بايد مسير خود را عوض کنند و ما اين تغيير مسير را رصد خواهيم کرد که تا چه ميزان آمادگی تغيير اين گام‌ها وجود دارد. امروز و ديروز شروع بدی نبود و ما می‌توانيم احساس کنيم اين درس آموخته شده است و بعد از اينکه وارد اقدامات عملی شديم ميزان جديت طرفين مشخص خواهد شد و من يقين دارم که جمهوری اسلامی به اين سمت حرکت خواهد کرد.

ظريف در پايان نشست از دولت سوئيس به خاطر ميزبانی آنها قدردانی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016