سه شنبه 23 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کليات طرح ايران به ۱+۵، پنج راه پيشنهادی ايران برای رسيدن به هدف مشترک

مهر ـ عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران کليات طرح پيشنهادی ايران به گروه ۱+۵ را تشريح کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به ژنو، سيد عباس عراقچی معاون وزير امور خارجه در پايان دور نخست مذاکرات ايران و ۱+۵ در جمع خبرنگاران حاضر شد و کليات طرح پيشنهادی ايران را تشريح کرد.

عراقچی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اينکه بحث های زيادی وجود دارد ، جزئيات مفصل است فردا اگر تا ظهر بتوانيم به جمع بندی اوليه برسيم خوب است اما احتمالا تا بعد ازظهر و شب هم ادامه دارد.

وی در خصوص طرح ايران اظهار داشت: طرح محرمانه است و محرمانه باقی می ماند و تا وقتی مذاکرات به نتيجه برسد توافقی است که با ۱+۵ نير صورت گرفته و اميدواريم در طول مذاکرات تا بعد از ظهر و فردا جزئيات بيشتر مورد بررسی قرار گيرد.برای مذاکرات يک هدف مشترک تعريف کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون وزير خارجه تاکيد کرد: هدفی که در طرح خود معرفی کرديم عبارت از تضمين حقوق جمهوری اسلامی ايران برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای شامل غنی سازی و اطمينان از ماهيت صلح آميز اين برنامه است.
وی ادامه داد: هم حقوق ايران و هم اطمينان از صلح آميز بودن آن هدف مشترک تعيين شده که اين هدف به اعتقاد ما از راه های زير می تواند محقق شود.

سيد عباس عراقچی گفت: جلسه صبح در فضايی مثبت برگزار شد و هر دو طرف در بيان مطالب جديت داشتند که علاقه خود را به پيشرفت مذاکرات در فضای سازنده نشان دهند.

وی افزود: بخش اصلی به ارائه طرح ايران گذشت و آقای ظريف به صورت مفصل و با استفاده از پاورپوينت ارائه کرد . کليات را مطرح کرد و جزئيات در جلسه بعد از ظهر و معاونين مورد بحث قرار می گيرد .

وی تصريح کرد: طرح محرمانه است و محرمانه باقی می ماند و تا وقتی مذاکرات به نتيجه برسد توافقی است که با ۱+۵ نير صورت گرفته و اميدواريم در طول مذاکرات تا بعد از ظهر و فردا جزئيات بيشتر مورد بررسی قرار گيرد و بتوانيم برای جلسه ۱+۵ تصميم بگيريم در چه تاريخی باشد تا برای ارزيابی به ادامه نظرات برگرديم.

عراقچی بابيان اينکه جزئيات طرح محرمانه است، تصريح کرد: عنوان طرح پايانی برای يک بحران غير ضروری و اغازی برای افق های جديد است . از نظر ما بحران جاری يک بحران غير ضروری است . با توجه به ابعاد صلح آميز برنامه نبايد اتفاق می افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه توضيح داده شد که چرا در چنين وضعيتی هستيم و چگونه بايد از اين وضعيت خارج شويم .

عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران تصريح کرد: هدفی که در طرح خود معرفی کرديم عبارت از تضمين حقوق جمهوری اسلامی ايران برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای شامل غنی سازی و اطمينان از ماهيت صلح آميز اين برنامه است.

وی ادامه داد: هم حقوق ايران و هم اطمينان از صلح آميز بودن آن هدف مشترک تعيين شده که اين هدف به اعتقاد ما از راه های زير می تواند محقق شود.

۱- اجرای حق ايران برای توسعه ، تحقيق، و توليد و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آميز

۲- استفاده از راستی آزمايی آژانس

۳- همکاری بين المللی در اجرای حقوق ايران

۴_ رفع کامل تمام تحريم های يک جانبه و جند جانبه

۵- همکاری در زمينه نگرانی های مشترک

هر کدام از اين موارد جزئياتی دارد که ذر جای خود تشريح می شود.

عراقچی درباره اجرای طرح تصريح کرد: ما طرح را به صورت باز مذاکره نمی کنيم . محدوده زمانی دارد . گام ها بايد هم زمان باشد و هم زمان اجرا شود.

وی ادامه داد: فضای مثبت بايد در طول مذاکرات باشد و از اقداماتی که باعث تشديد اوضاع می شود، خودداری شود. توافق مقدماتی نيز بايد در کوتاه ترين زمان در خصوص اهداف مشترک، گام پايانی ، نقشه راه وجدول زمانی صورت گيرد و بعد يک مکانيزم توافقی نيز بايد برای اجرای توافقات که می تواند شامل يک کميته مشترک بين ايران و ۱+۵ باشد .

معاون وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: ما در ظرح مشخصه های گام اول و آخر را تعريف کرديم. گام اول بايد مشخص باشد . گام اول بايد شامل ۱- بازسازی اعتماد دو جانبه و به صورت متقابل ومتعادل، ۲- جلوگيری از تشديد اوضاع و اقداماتی که می تواند فضا را تخريب کند۳- نگرانی های فوری هر دو طرف ۴- حل اختلافات از طريق گفتگو و۵- اجرای فوری توافقات باشد و نهايتا اينکه گام اول برای دوره ۶ ماهه خواهد بود ، مگر اينکه زودتر از ۶ ماه برای دور بعد بع توافق برسيم.

وی با بيان اينکه گام آخر نيز مشخصاتی دارد که معرفی کرديم ، اظهار داشت: استفاده از فضای مقام معظم رهبری به عنوان مهم ترين اقدام اعتماد ساز، ادامه غنی سازی برای ايران، برخورداری ايران از تأسيسات هسته ای خود شامل رآکتورهای تحقيقاتی ، همکاری صلح آميز هسته ای بين طرفين، شفافيت و نظارت آژانس ، لغو کامل همه تحريم های شورای امنيت يک جانبه و چند جانبه؛ برخورداری از جدول زمانی کليات گام آخر هستند که مطرح کرديم.

عراقچی در پاسخ به سئوالی در اين باره که آيا فضای مثبتی که پيش از جلسه وجود داشت هنوز هم وجود دارد، تصريح کرد: فضای جلسه مثبت و واکنش اوليه آنها مثبت بود. جلسه بعد از ظهر را نيز ساعت ۲:۳۰ در سطح معاونين شروع ميکنيم .

وی تصريح کرد: آنها ار زوحيه تعامل گرايانه طرف ايرانی و جديت ايران برای مذاکرات استقبال کردند . بايد درباره جزئيات بيشتر بحث کنيم .

عراقچی درباره ملاقات های دو جابنه به ويژه از سوی هیأت آمريکايی گفت: نه ما پيشنهادی داديم و نه پيشنهاد خاصی برای ملاقات گرفتيم . ملاقات های دوجانبه در حاشيه نشست ها خيلی با درخواست قبلی صورت نمی گيرد . بعد از جليه با هم قرار می گذارند.

وی ادامه داد: من صبح امروز ملاقات دو جانبه با طرف روسی (ريابکوف) داشتم. قبل از جلسه تبادل نظری به درخواست طرف روس داشتيم. امشب با ايشان و يا هیأت های ديگر به در خواست ما برحسب ضورت يا به درخواست آنها ملاقات هايی داريم.

عراقچی در پاسخ به اين سئوال که آيا از اين موضوع که طرف مقابل به ويژه طرف آمريکايی با اختيارات کامل در مذاکرات شرکت می کند، تصريح کرد: همه هیأت ها تأکيد کرده بودند که از اختيار و صلاحيت کافی برای مذاکره برخورداند. قضاوت درباره نتيجه مذاکرات را به بعد از مذاکرات موکول می کنيم .

وی درباره تحرکات صهيونيستی نيز اظهار داشت: اين مذاکرات دشمنانی دارد که از منطقه و سطوح ديگر در داخل آمريکا هستند و در رأس آنها رژيم صهيونيستی وجود دارد. اين بر عهده طرف مقابل است که اگر جديتی دارد جلوی تحرکات مخرب رژيم صهيونيستی را بگيرد.

عراقچی در پاسخ به اين سئوال که آيا امکان دارد ايران در قالب طرح پيشنهادی به سمت پروتکل الحاقی پيش رود، گفت: جزئيات طرح محرمانه است. تا وقتی توافق صورت نگيرد ارائه نمی شود. اما موارد مذکور در آن نيست.

معاون وزير امور خارجه در پاسخ به اين سئوال که آيا طرح الماتی برای طرف مقابل هنوز روی ميز است، گفت: آنها پيشنهاد جديد را به عنوان يک پيشنهاد سازنده که می تواند مبنای مذاکرات باشد دريافت می کنند. اين پيشنهاد جنبه های بيشتری از آلماتی دارد. انها هم پذيرفتند که آلماتی مربوط به گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: ما درباره شناسايی حقوق و تحريم ها نگرانی داريم . بعضی از فشارها و نگرانی ها وجود دارد . در طرح خود سعی می کنيم در گام اول به رفع نگرانی ها بپردازيم.

عراقچی درباره سازو کار رفع نگرانی ها در طرح گفت: ساز و کار رفع نگرانی ها گام به گام بودن راه حل است . زمانی که يک گام بر می داريم طرف مقابل نيز بايد يک گام بردارد. در غير اين صورت مسير حرکت به درستی پيش نخواهد رفت.

وی در پاسخ به اين سئوال که آيا در طرف مقابل جديت وجود دارد، بيان کرد: ما جديت را در آنها و در برخورد با طرح ايران و نوع سئوالات و جديت آنها ديديم. توافق کرديم که طرح محرمانه يماند.

وی درباره هیأت آمريکايی و اينکه گفته دو کارشناس تحريم همراه تيم است، اظهار داشت: آنطور که اعلام کردند يک کارشناس تحريم و يک کارشناس اقتصادی همراه هیأت آمريکايی است . در جلسه صبح حضور نداشتند و گفته می شود در جلسات بعدی بر حسب نياز حضور خواهند داشت.

عراقچی در پاسخ به اين سئوال که هیأت آمريکايی درياره جضور اين کارشناسان توضيحی داده است، گفت: مشهور است که برای نشان دادن نيت هیأت آمريکايی به لغو تحريم ها حضور دارند که اگر درست باشد گام مثبتی است.

وی در پاسخ به اين سئوال که گفته شده قبل از مذاکرات با ظريف از ايران تماس گرفته شده و گفته شده بخشی از طرح را عنوان نکند، گفت: چنين مطلبی را تکذيب می کنيم .

عراقچی تأکيد کرد: مذاکرات به زبان انگليسی بود و طرف ايرانی کاملا انگليسی صحبت کرد. مترجم نداشتيم و فکر می کنم در اين سطح برای بار اول بود که مذاکرات به زبان انگليسی برگزار شد.

وی گفت: در مذاکرات بعد از ظهر خانم اشتون و اقای ظريف حضور ندارند و در سطح معاونين مذاکرات برگزار می شود.

عراقچی درباره ضيافت شام اشتون و ظريف نيز گفت: شام ديشب بيشتر به آشنايی طرفين با هم گذشت.

وی تصريح کرد: مذاکرات در خصوص طرح ايران حداقل چند دور ديگر با ۱+۵ را طلب می کند. اين دور از مذاکرات بيشتر به معرفی طرح ايران خواهد گذشت و پاسخ آنها احتمالا در آينده خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016