سه شنبه 23 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: افراطيون اجازه بدهند با دنيا ارتباط داشته باشيم

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر افراطيون اجازه بدهند با دنيا ارتباط داشته باشيم بسياری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد و در غير اين صورت راه به جايی نمی بريم.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز نشستی تحت عنوان بررسی مشکلات فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در استانداری کرمانشاه بر گزار شد.

در ابتدای اين جلسه نمايندگانی از سوی بخش بازرگانی، خانه صنعت، خانه کشاورز، بخش تعاون و مديرعامل کارخانه سيمان سامان غرب مشکلات خود را در بخش های مرتبط بيان کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه اين مراسم رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به سخنانی که توسط نمايندگان بخش های مختلف اقتصادی ارائه شد، اظهار داشت: همه نکاتی را که گفته شد قبول دارم و برای من روشن است که درد و دل شما واقعی است و خواسته های شما شخصی نيست، اگر اين نواقصی که شما از آن سخن گفتيد برطرف شود، چهره کشور تغيير پيدا می کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: استان شما وضعيت متفاوتی با کشور ندارد و اين مشکلات مربوط به مديريت عمومی امورات کشور است.

وی افزود: در جلسه مجمع تشخيص مصلحت برای رسيدگی به مشکلات استانها از رئيس جمهور، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و دارايی دعوت کرديم و از آنها سوال کرديم که چرا وضع کشور اين چنين است. آنها هم مشکلات خود را بيان کردند و بحث های مختلفی بين مسئولين و اعضا رد و بدل شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: عده ای اعتقاد داشتند که همه اين مسائل زير سر تحريم است. عده ای هم نمی پذيرفتند و مشکلات را به عدم اعمال مديريت درست نسبت می دادند و معتقد بودند اگر مديريت درست بود بر تحريم ها غلبه کرديم و اوضاع کشور اينگونه نمی شد.

برای حل مشکلات کشور بايد سياست خارجی و مديريت داخلی اصلاح شود

هاشمی گفت: به هرحال اين اوضاع برآيندی از اين دو موضوع است اما با مديريت درست مسائل سياست خارجی نيز می توان بر اين مشکلات غلبه کرد. در واقع رفع مشکلات کشور در دو بعد مديريت داخلی و مديريت سياست خارجی قابل برطرف شدن است.

وی افزود: مديريت عمومی کشور اين اوضاع را در استان شما ايجاد کرده است، ما بايد روزانه ۲ يا ۳ ميليون بشکه نفت صادر کنيم، چرا بايد مقدار کمتری بفروشيم؟ اين محدوديت ها ايست که ما داريم و می توان آنها را رفع کرد.

رفسنجانی خطاب به کسانی که مشکلات خود را بيان کرده بودند، اظهار داشت: من مطلع هستم که شما نمی توانيد مواد اوليه تهيه کنيد و يا صادر کنيد، شما مقداری از بازار عراق را داريد اما اين به هيچ وجه کافی نيست، ما بايد بازار دنيا را در اختيار داشته باشيم ما بايد ارتباط جهانی خود را به خوبی داشته باشيم.

هاشمی به برخی ديگر از مشکلات فعالان اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: وارد کننده کالا وارد می کند اما بايد برای تخليه آن ارز بدهد تا اين کالا را از کشتی پياده کند اما ارز ندارد و کالا تا مدتها بلاتکليف باقی می ماند در حالی که دولت هم به اين کالا ها نياز دارد و بايد ميزان زيادی هزينه متقبل شود. اينها به مشکلات ما در حوزه مديريت سياست خارجی بر می گردد.

انرژی هسته ای بايد موجبات امنيت را فراهم کند

وی ادامه داد: اکنون در شرايطی دولت اداره می شود که هم در سياست خارجی مشکل جدی داريم و هم در حوزه مديريت داخلی. با اين وجود نبايد انتظار داشت مشکلات برطرف شود.

هاشمی تصريح کرد: ما در انرژی هسته ای می توانيم به گونه ای عمل کنيم که به اهداف صلح آميز و دستاوردهای آن برسيم و از آن استفاده کنيم. انرژی هسته ای بايد به ما امنيت هم بدهد.

رفسنجانی به اقدامات انجام شده برای حل مشکلات جنگ اشاره کرد و گفت: شما خود در خط مقدم جنگ بوديد و از مشکلات آن آگاه هستيد. ما در آن مقطع موفق شديم در سازمان ملل با رفتار درست قطع نامه بگيريم عراق را محکوم کنيم و خسارت خود را تصويب کنيم اگر چه هنوز اين خسارت را پرداخت نکرده اند اما به هر حال با سياست درست همه مشکلات حل شد.

وی همچنين به دوران بعد از جنگ در دولت خود اشاره کرد و گفت: در دوران سازندگی طرح های هم اجرا شد که از درآمد خود خرج خود را می دادند و ما منابع داخل را صرف جاهای ديگر می کرديم و اينطور نبود که سازندگی از منابع داخلی انجام شود.

اجرا نشدن برنامه های توسعه بخش خصوصی را به باد داد

هاشمی به برخی مشکلات مديريت داخلی در سالهای اخير اشاره کرد و گفت: در مورد مشکلات داخلی هم ديديم که برنامه توسعه هم اجرا نشد، بعد از ۵ سال ۲۳ درصد آن اجرايی شد و همه سياستهای بخش خصوصی ما به باد رفت در اين شرايط مردم ديگر راضی به سرمايه گذاری نمی شوند.

هاشمی با اشاره به برخی از ظرفيتهای استان کرمانشاه، عدم استفاده از آنها را نيز به دليل ضعف مديريت عمومی کشور عنوان کرد و گفت: من خيلی از نقاط مختلف کرمانشاه را ديده ام، اين استان ظرفيت بالايی از نظر آب و خاک دارد اما حدود ۷ ميليارد متر مکعب آن از غرب کشورخارج می شود که اگر از اين ميزان آب درست استفاده کنيم کشور آباد می شود. اگر اين ۷ ميليارد آب کنترل شود زمين های زراعی از سرپل ذهاب تا دهلران آبی می شوند و به شکل گسترده ای می توان صنايع تبديلی داشت.

وی گفت: من اعتقاد دارم اگر دولت هم مديريت داخلی را اصلاح کند و هم سياست خارجی درستی داشته باشد بر می گرديم به حالت بسيار عالی که بايد داشته باشيم.

افراطی ها اجازه بدهند با دنيا ارتباط داشته باشيم

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پيشرفت کشور در حوزه سياست خارجی را منوط به عدم مزاحمت کسانی دانشت که آنها را افراطيون خواند.

وی گفت: همه اينها به شرطی است که افراطی ها بگذارند که ما با دنيا ارتباط داشته باشيم. اجازه بدهند ارتباط ما با جاهای که امکانش هست برقرار بشود که تا اين اتفاق نيفتد ما به جايی نخواهيم رسيد.

هاشمی گفت: اگر افغانستان نمی تواند سربلند کند به خاطر همين افراطی گری هاست، اگر انقلاب مصر به اينجا رسيد به خاطر يک مشت افراطی بود که کار به اينجا رسيد. در عراق و سوريه هم همين وضعيت است، در ليبی که انقلاب آن آسان پيروز شد اما به خاطر افراطی هايی که هستند وضع را به حال اول برگرداند.

هاشمی گفت: در ديداری هم که با رهبر معظم انقلاب داشتيم خود آقا هم صراحتا مشکل دنيای اسلام را افراطی ها عنوان کردند.

رفسنجانی اين اقدامات را هم از سوی افراطيون شيعه و هم افراطيون سنی دانست.

وی خاطر نشان کرد: ديديد در انتخابات اخير هم مردم چگونه انتخاب کردند. ماکه برای انتخابات کاری نکرديم، اين خود مردم بودند که بنا به فطرت پاک ايرانی و اسلامی خود به اين آموزه بزرگ اسلام يعنی اعتدال رای دادند.

رفسنجانی در پايان گفت: مشکلاتی را که در اين جلسه مطرح شده است به مسئولين مربوطه ارجاع خواهم داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016