سه شنبه 30 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ترديد کری نسبت به نقش سازنده‌ ايران در کنفرانس سوريه

• وزير امورخارجه آمريکا نسبت به توانايی ايران در ايفای نقشی سازنده در کنفرانس ژنو ۲ در حالی که اين کشور نتايج ژنو ۱ را نپذيرفته‌، اظهار ترديد کرد. وی به عدم حمايت ايران از استقرار دولت گذار در سوريه اشاره کرد.

دويچه وله ـ جان کری٬ وزير امور خارجه آمريکا٬ روز دوشنبه (۲۱ اکتبر/ ۲۹ مهر) نسبت به ايفای نقشی سازنده از سوی جمهوری اسلامی در مذاکرات صلح سوريه در ژنو اظهار ترديد کرد. وی گفت نمی‌داند چطور ايران می‌تواند بی‌آنکه حامی طرح استقرار دولت گذار در سوريه باشد چنين نقشی موثر ايفا کند.

به گزارش رويترز٬ کری که پس از ملاقات خود با خالد العطيه٬ وزير امور خارجه قطر٬ در پاريس سخن می‌گفت٬ ابراز داشت در حال حاضر ايران از اجرايی شدن توافقات مذاکرات دور اول ژنو حمايت نمی‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در نظر گرفتن نقشی برای ايران در "غياب تمايل" اين کشور به حصول نتيجه‌ی مطلوب برای اين کنفرانس را بسيار سخت خواند. کری گفت: «اين‌که ايران نتيجه ژنو ۱ را بپذيرد و بخواهد در کمک به پايه‌گذاری دولت گذار به صورت سازنده برخورد کند موضوع ديگری‌ست.»

کنفراس "ژنو ۱" در ژوئن سال گذشته (۲۰۱۲) برگزار شد. ايران که از معدود حاميان رژيم سوريه به‌شمار می‌رود، در اين کنفرانس شرکت نداشت اما به احتمال زياد در کنفراس بعدی حضور خواهد يافت. ايالات متحده پيش از اين نيز گفته است که اگر جمهوری اسلامی نتايج کنفرانس "ژنو ۱" را به رسميت بشناسد، می‌تواند در کنفرانس آينده شرکت کند.

در همين حال کری با هشدار نسبت به پرهيز بشار اسد٬ رئيس‌جمهور سوريه٬ از در دست گرفتن رياست‌جمهور آتی گفت هر گونه تلاشی از سوی اسد برای انتخاب شدن مجدد به بسط جنگ داخلی در کشور دامن می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ کری گفت اگر اسد فکر می‌کند که با انتخاب مجدد مشکلات را حل خواهد کرد٬ او نيز "فکر می‌کند که جنگ تا زمانی که وی در قدرت است قطعا پايان نخواهد پذيرفت."

بر اساس ارزيابی سازمان ملل متحد، ناآرامی‌ها در سوريه از ابتدا ماه مارس ۲۰۱۱ تاکنون بيش از ۱۰۰هزار کشته برجای گذاشته و ميليون‌ها نفر را آواره کرده است.

انتقاد اسد از مشخص نبودن زمان کنفرانس ژنو ۲

بشار اسد٬ رئيس‌جمهور سوريه٬ در گفت‌وگويی تلويزيونی که روز گذشته پخش شد از نبود عوامل لازم برای مذاکره با مخالفان خود برای صلح خبر داد. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه وی گفت هيچ تاريخی مشخص نشده و عوامل مذاکره درباره طرح صلح روسيه-آمريکا هنوز مهيا نيست تا مذاکرات موسوم به ژنو ۲ بتواند به موفقيت بيانجامد.

وی با اعلام نامشخص بودن عوامل کنفرانس سوال کرد:‌ «چه نيروهايی دخيل خواهند بود؟ اين نيروها چه رابطه‌ای با مردم سوريه دارند؟ آيا اين نيروها مردم سوريه را نمايندگی می‌کنند يا نماينده دولت‌هايی هستند که آن‌ها را به وجود آورده‌اند؟»

نيروهای مخالف رژيم سوريه هنوز برای شرکت يا عدم شرکت خود در کنفرانس صلح (کنفرانس "ژنو ۲") تصميم نگرفته‌اند. تاريخ برگزاری اين کنفرانس هم به‌رغم آن‌که نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب، روز يکشنبه (۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر) اعلام کرد دور بعدی کنفرانس بين‌المللی صلح سوريه روز ۲۳ نوامبر در ژنو برگزار می‌شود٬ هنوز مشخص نشده است.

دولت سوريه نيز چند روز پيش از آن تاريخ کنفرانس را روز ۲۳ نوامبر اعلام کرده بود اما آمريکا و روسيه اين تاريخ را رد کرده بودند.

اپوزيسيون سوريه می‌گويد مذاکراتی که اجازه دهد بشار اسد، در دوره انتقالی همچنان به عنوان رئيس دولت بر سوريه حکومت کند، را نمی‌پذيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016