پنجشنبه 2 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسوشیتدپرس: در لیست پیشنهادهای هسته‌ای جمهوری اسلامی به ۵+۱؛ اختلافات "قابل توجه" است

تقاطع: هفته پیش مذاکرات هسته‌ای ایران با اظهارات هیجان‌انگیز طرفین مذاکره درباره پیشرفت‌ها به پایان رسید. میل تهران به پیشبرد مذاکرات قدم بزرگی است، اما دیپلمات‌هایی که در جریان مذاکرات بوده‌اند معتقدند هنوز فاصله قابل توجهی بین آنچه ایران پیشنهاد کرده و آنچه شش قدرت مذاکره‌کننده به دنبالش هستند و کاهش نگرانی‌ها بابت تلاش حکومت ایران برای دست‌یابی به بمب اتم وجود دارد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز سه‌شنبه (۲۲ اکتبر-۳۰ مهر) با اشاره به توافق ایران و شش قدرت مذاکره‌کننده، برای محرمانه نگه داشتن جزییات پیشنهاد ایران، به نقل از دو دیپلمات جزییاتی از پیشنهاد ایران را منتشر کرد.

این دیپلمات‌ها که با حفظ نام، حاضر به دادن اطلاعاتی در این زمینه شدند اظهار داشتند که پیشرفت‌ اصلی حاصل‌شده در ژنو، نه جزییات کوتاه‌آمدن‌های ایران، بلکه میل آشکار تهران به همکاری با ۶ قدرت جهانی برای رفع نگرانی‌های آنان بود که با رفتار سابق تهران که حاضر نبود بخش عمده‌ای از نگرانی‌های غرب را به رسمیت بشناسد تفاوت داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با این وجود، اختلافات، کماکان بر سر میزان بازدهی برنامه غنی‌سازی ایران وجود دارد، که هم می‌تواند برای سوخت رآکتور و هم برای بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد. حکومت ایران درحالی هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح را انکار می‌کند که ۱۰۰۰۰ سانتریفیوژ فعال دارد که تُن‌ها مواد در حد سوخت تولید کرده‌اند و امکان غنی‌سازی بیشتر در حد کلاهک هسته‌ای را نیز دارند.

اما تهران حدود ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌تر شده نیز نیز دارد که می‌تواند با سرعت بیشتری به سلاح تبدیل شود. متخصصان می‌گویند ۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰% غنی شده برای تهیه یک کلاهک مورد نیاز است.

آنچه در زیر می‌آید لیست خواسته‌های شش قدرت -ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان- از ایران و نیز آن چیزهایی است که دیپلمات‌ها می‌گویند تهران ارائه کرده است:

غنی‌سازی بالا‌تر از حد رآکتور

شش دولت از ایران خواستند تا غنی‌سازی اورانیوم ۲۰% را معلق کند. ایران در مذاکرات ژنو این را پذیرفته است.

غنی‌سازی در فردو

شش مذاکره‌کننده از ایران خواستند تا غنی‌سازی در فردو را -که یک تجهیزات زیرزمینی و در امان از حمله هوایی است- در حدی از کار بیاندازد که آغاز دوباره آن آسان نباشد. دیپلمات‌ها می‌گویند ایران تنها حاضر شده درباره وضعیت فردو مذاکره کند.

محدودیت کلی غنی‌سازی‌ها

شش مذاکره‌کننده می‌خواهند برای مقدار مواد غنی‌سازی شده‌ای که ایران می‌تواند تولید و انبار کند محدودیت وجود داشته باشد. دیپلمات‌ها می‌گویند ایران برای مذاکره بر سر ارقام، اعلام آمادگی کرده است.

اورانیوم انبارشده

شش دولت مذاکره‌کننده از تهران خواستند تا بیشتر ذخیره اورانیوم ۲۰% غنی‌شده‌اش را یا تحویل دهد و یا آن را تا سطح سوخت رآکتور پایین بیاورد. این کشورها، هم‌چنین می‌خواهند ایران نظارت بیشتر سازمان ملل بر انبار اورانیوم با غنای کمترش را بپذیرد. دیپلمات‌ها می‌گویند ایران پاسخ قابل‌توجهی به این درخواست نداد. هم‌چنین ایران پذیرفته تا درباره عدم اتمام رآکتور آب سنگین اراک که در صورت پایان یافتن می‌تواند سالانه به اندازه یک تا دو بمب پلوتونیوم تولید کند به مذاکره بنشیند. این راکتور قرار است در تابستان ۲۰۱۴ فعالیتش را آغاز کند.

عراقچی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه پیش‌بینی کرد که این مذاکرات قدم به قدم و حدود یک سال طول بکشد. پیش از ملاقات رسمی بعدی در ۷ نوامبر در ژنو، متخصصان دو طرف به طور غیر رسمی و اعلام نشده با یکدیگر دیدار خواهند داشت. دیپلمات‌ها می‌گویند تنها در صورتی که آن مذاکره به نتایج محکمی برسد می‌توان نتایج مذاکرات هفته قبل را موفقیت‌آمیز خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016