سه شنبه 18 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: ايران و ۱+۵ تا روی کار آمدن دولت منتخب مذاکره‌ای نخواهند داشت

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: تا زمانی که رئيس‌جمهور منتخب در دولت مستقر نشده و اعضای کابينه مشخص نشوند، هيچ مذاکرات رسمی بين ايران و ۱+۵ صورت نمی‌گيرد.

خبرگزاری فارس: ايران و ۱+۵ تا روی کار آمدن دولت منتخب مذاکره‌ای نخواهند داشت

به گزارش خبرنگار سياست خارجی خبرگزاری فارس، سيد عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران حلول ماه مبارک رمضان را تبريک گفت و به سؤالات آنها پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکرات احتمالی ايران و آژانس در ماه آينده، اين خبر را تائيد نکرد و گفت: ايده‌هايی مطرح شده مبنی بر اينکه دور ديگری از مذاکرات بين نمايندگان ايران و آژانس انجام شود ولی هنوز هيچ تصميم قطعی و توافقی صورت نگرفته است.

عراقچی در پاسخ به سؤال ديگری درباره مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ عنوان کرد:تا وقتی که رئيس‌جمهور منتخب در دولت مستقر نشود و اعضای کابينه مشخص نشود، نمی‌تواند هيچ مذاکرات رسمی بين ايران و ۱+۵ صورت گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: همه طرف‌های مقابل و طرف‌های داخلی منتظرند تا دوره انتقالی طی شود و مذاکرات در زمان خود صورت گيرد.

خبرنگار فارس موضع جمهوری اسلامی را درباره اقدام دولت تفليس در لغو يکجانبه رواديد ايران جويا شد که سخنگوی دستگاه ديپلماسی ضمن ابراز تاسف از اين اقدام دولت گرجستان خاطرنشان کرد: مقامات گرجستان اعلام کردند که اين اقدام در چارچوب مقررات و توافقات جديد در رابطه با رواديد کل گرجستان است و اختصاصی به ايران ندارد.

وی به اظهارات وزير خارجه گرجستان در اين زمينه اشاره کرد و افزود: وزير خارجه گرجستان عنوان کرد اين ترتيبات موقتی است و تصميمات قطعی‌تر در آينده اتخاذ می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آنچه فعلا برای ما خوشايند است اين که هموطنان ما برای ورود به گرجستان با مشکل مواجه نيستند و رواديد در فرودگاه صادر می‌شود و اين روند به سرعت و سهولت انجام می‌گيرد.

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره موضع تهران در خصوص تحولات اخير مصر با بيان اينکه مواضع ما از روز اول روشن بود، گفت: ما نگرانی‌های خود را نسبت به تحولاتی که در مصر در حال شکل‌گيری است و خلاف روندهای دموکراتيک و آرمان‌های مردم اين کشور می‌باشد و ممکن است به درگيری و اختلاف منجر شود، اعلام کرديم.

وی اعلام مواضع را دخالت در امور داخلی ديگر کشورها ندانست و افزود: ما از کشته شدن تعداد زيادی از مردم در روزهای اخير و به خصوص ديروز متاسفيم و اين اقدامات را محکوم و همه طرف‌های مصری را به خويشتنداری و پرهيز از خشونت دعوت می‌کنيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ذکر اين نکته که استمرار تنش‌ها و درگيری‌ها باعث نگرانی همه کشورها به خصوص کشورهای منطقه شده، افزود: ما از عواقب برخوردهای خشن و خونريزی در داخل مصر و تبعات آن برای منطقه نگرانيم و از نزديک تحولات را دنبال می‌کنيم.

عراقچی ادامه داد: اميدواريم به اصول انسان دوستانه و دموکراتيک و خواسته‌های مشروع مردم احترام گذاشته شود و گروه‌ها و طرف‌های مختلف مصری بتوانند در توافقی ملی و با حفظ وحدت و انسجام ملی به راه حلی برسند که انسجام داخلی مصر حفظ شود و به دور از خشونت و درگيری و با احترام به سازوکارهای دموکراتيک شاهد بازگشت آرامش به مصر باشيم.

وی گفت‌وگو و آشتی ملی را راه حل مصر برشمرد و افزود: مسلما مردم فرهيخته مصر در اين جهت حرکت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که دست‌های تفرقه‌افکنانه که نشانه‌های خارجی را در آن مشاهده می‌کنيم موفق شوند مصر را به سمت درگيری، اختلاف و درگيری‌های داخلی سوق دهند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ريشه‌های تحولات اخير در مصر، با بيان اينکه فضای مصر غبارآلود و دارای ابهامات زيادی است، گفت: معتقدم روند امور شکل طبيعی خود را ندارد و هر گونه قضاوت درباره ريشه تحولات و دست‌های در کار، زودهنگام است.

وی افزود: آنچه مهم است احترام به خواسته‌های مشروع مردم مصر و تحقق اين خواسته‌ها از راه‌های مسالمت‌آميز می‌باشد.

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره برکناری مرسی و تاثير آن در سوريه، با بيان اينکه تحولات در منطقه خاورميانه همه بر هم تاثير می‌گذارد، افزود: نمی‌شود ارزيابی دقيقی داشت که چگونه اين تحولات اثرات خود را بر موضوع سوريه و ديگر موضوعات دارد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی ادامه داد: آنچه باعث نگرانی است اين که هر تحولی تبعات خود را دارد و ما نگران اشاعه بحران در منطقه از کشوری به کشور ديگر هستيم.

وی با بيان اينکه برخی نشانه‌ها حاکی از توطئه‌ها و فتنه‌انگيزی‌های خارجی است، اظهار داشت: ما خواهان راهکار سياسی برای سوريه هستيم و از روز اول اين درخواست را مطرح کرديم و اعلام کرديم که اگر راهکار سياسی و مورد قبول مردم پيدا نشود و به راهکارهای نظامی و حرکت‌های تروريستی گرايش باشد، احتمال گسترش بحران به کشورهای منطقه وجود دارد. اميدواريم با درايت رهبران منطقه شاهد راهکارهای سياسی عاقلانه و عادلانه باشيم.

به گزارش خبرنگار سياست خارجی خبرگزاری فارس، سيدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی، تقاضا برای آتش‌بس در ماه رمضان توسط برخی از گروه‌های معارض در سوريه را امری مطلوب برشمرد و گفت: ما خواستار کنار گذاشته شدن سلاح و درگيری از سوی معارضين و دستيابی به راه حل گفت‌وگو هستيم و اميدواريم آتش‌بس کامل واقع شود و طرف‌های درگير به سمت گفت‌وگو بروند.

وی با بيان اينکه اين درخواست سال گذشته از سوی دولت سوريه مطرح شد، يادآور شد: متاسفانه در آن زمان گروه‌های معارض اين پيشنهاد را نپذيرفتند و عليرغم اجرای يکجانبه آن توسط دولت سوريه، نگذاشتند که آتش‌بس در ماه رمضان انجام شود.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی ادامه داد: ‌اگر همه طرف‌های اصلی درگير خواهان آتش‌‌بس باشند امری مطلوب است و اميدواريم گروه‌های مختلف و تروريست‌ها در ماه رمضان سلاح خود را کنار گذاشته و به سمت گفت‌وگو با دولت سوريه حرکت کنند.

عراقچی تهديد گروه‌های معارض در سوريه را برای پيوند خوردنشان با القاعده خطرناک برشمرد و گفت: علائمی مبنی بر پيوند اين گروه‌ها با گروه‌های تکفيری وجود داشته و ما همواره در اين زمينه هشدار داده‌ايم.

خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکيه از عراقچی پرسيد که آيا ايران معتقد است در مصر کودتا رخ داده که وی پاسخ داد: موضع ما در مورد تحولات مصر کاملا روشن و مشخص بود، ما خواهان گفت‌وگوهای ملی برای حل و فصل اين موضوع و احترام به خواسته‌های مشروع مردم و سازوکارهای دموکراتيک برای حل و فصل مشکلات بوده‌ايم و مسلما در هيچ دموکراسی، دخالت نيروهای نظامی پسنديده نيست.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی اضافه کرد: اميدوارم به روندهای دموکراتيک احترام گذاشته شود و هر تغيير و تحول سياسی در چارچوب سازوکارهای پيش‌بينی شده در قانون اساسی باشد.

عراقچی درباره عدم اعلام موضع از سوی احمدی‌نژاد درباره مصر که سؤال همان خبرنگار بود، گفت: آقای احمدی‌نژاد در زمان مقتضی همواره مواضع خود را اعلام کرده و در مورد مصر در فرصتی که صلاح بداند، مواضع خود را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر لغو مصونيت ديپلماتيک ديپلمات عربستانی در تهران گفت: درباره موضوع تصادف ديپلمات عربستانی در تهران در چارچوب کنوانسيون‌های مربوطه با دولت عربستان در حال رايزنی هستيم و اميدواريم با توافقی که صورت می‌گيرد راه حل مناسبی برای مشکل پيدا شود.

وی با بيان اينکه بر اساس کنوانسيون وين درخواست لغو مصونيت ديپلماتيک برای رسيدگی قضايی وجود دارد، گفت: اميدواريم در تفاهمی دو طرفه در اين مسئله انجام شود و رايزنی‌های ما با عربستان در اين زمينه ادامه دارد.

يکی از خبرنگاران به خبر منتشر شده در روزنامه الشرق الاوسط مبنی بر حمايت ايران از رياست جمهوری بارزانی در راستای کاهش نفوذ ترکيه اشاره کرد و نظر عراقچی را جويا شد که وی رياست جمهوری در عراق و هر کشور ديگری را موضوع داخلی آن کشور برشمرد و افزود:‌ اين مسئله نيازمند تصميم و اراده مردم آن کشور است و نه جمهوری اسلامی و نه هيچ کشور ديگری حق دخالت در اين پروسه را ندارد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی سفر بارزانی به بغداد و ديدارش با مالکی را حرکتی درست خواند که منجر به تحکيم مودت و دوستی و اتحاد بين مقام مختلف عراق می‌شود و به ثبات سياسی اين کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: ما اين اقدام را حکيمانه می‌دانيم و معتقديم هر گونه گفت‌وگو و تعامل بين اقوام مختلف در عراق می‌تواند به ثبات و آرامش سياسی در آن کشور کمک کند.

وی اضافه کرد: آقای بارزانی اقدام شايسته‌ای را در سفر به بغداد انجام داد و اينکه چه کسی پست رياست جمهوری را در اين کشور تحويل بگيرد به اراده مردم و ساختار سياسی عراق مربوط است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجی خبرگزاری فارس، سيد عباس عراقچی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر اقدام صورت گرفته در گذاشتن نام جعلی برای ليگ فوتبال امارات گفت: قبلا نيز در اين زمينه عنوان کردم که فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی اقداماتی حقوقی را در صورت صحت اين خبر آغاز می‌کند.

وی با بيان اينکه هنوز اخبار رسمی تائيد شده‌ای در اين زمينه نداريم، گفت: اين مطلب در برخی رسانه‌ها منتشر شده ولی بر اساس اساسنامه و منشور فيفا نبايد از ورزش و فوتبال استفاده سياسی شود.

عراقچی ادامه داد:‌ اگر در ليگ فوتبال ايران نام خليج فارس استفاده شود، نامی شناخته شده است ولی اگر کسی اين نام را جعل و عباراتی را کم و زياد کند، مشخص است که با اهداف سياسی صورت گرفته و حتما خلاف اساسنامه فيفا می‌باشد و قابل پيگيری است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اخراج تعدادی از اتباع ايرانی از امارات با بيان اينکه دولت امارات اعلام کرده در چارچوب تنظيم نسبت جمعيتی در آن کشور تغييراتی را در مورد اقامت اتباع خارجی اعمال کرده عنوان کرد: به همين دليل امارات خواستار خروج برخی از اين اتباع شده است.

وی ادامه داد: اين موضوع در دستور کار ما و امارات قرار دارد.

عراقچی با ذکر اين نکته که ايرانيان مقيم امارات سابقه چندين ده ساله در اين کشور دارند و از موقعيت‌های بالای اقتصادی و اجتماعی برخوردار می‌باشند، گفت: رايزنی‌ها با دولت امارات قبل از رسانه‌ای شدن اين خبر ادامه داشته و در سفر اخير وزير کشور به امارات اين موضوع به طور جدی بحث شد و دولت امارات قبول کرد که در قوانين مربوطه، نسبت به ايران بازنگری کند.

وی با بيان اينکه در سفر اخير اميرعبداللهيان معاون وزير خارجه به امارات اين موضوع باز هم پيگيری شد، افزود: اين مسئله در دستور کار کميته مشترک کنسولی کشور که قرار است بعد از ماه رمضان برگزار شود، خواهد بود.

عراقچی خبر راه‌اندازی خط هوايی مستقيم بين تهران و واشنگتن را بی‌پايه و اساس خواند و افزود: اين خبر صحت نداشته است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی درباره نگاه تهران به انتخابات رياست جمهوری ماه اکتبر در آذربايجان که سؤال يکی از خبرنگاران بود، آذربايجان را همسايه و کشور دوست و نزديک ايران برشمرد و گفت: علائق تاريخی، فرهنگی، اعتقادی، سياسی و اقتصادی بين دو کشور وجود دارد، ما همواره به استقلال آذربايجان و تماميت ارضی و حاکميتش احترام گذاشته و می‌گذاريم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی انتخابات رياست جمهوری در آذربايجان را موضوع داخلی اين کشور برشمرد و گفت: ‌اميدواريم اين انتخابات با موفقيت و بر اساس خواست و اراده مردم آذربايجان انجام شود.

وی درباره موضع ايران در خصوص مناقشه قره‌باغ نيز گفت: موضع ما در اين زمينه هيچ تغييری نکرده و معتقديم اين مسئله بايد از طريق مسالمت آميز و گفت‌وگو بين طرف‌ درگير حل و فصل شود.

وی با ذکر اين نکته که کشور ترجيح داده است فعلا در چارچوب گروه مينسک نسبت به حل قضيه اقدام کند، خاطرنشان کرد:‌ ما به اين تصميم احترام می‌گذاريم و آمادگی داريم که اگر از ما درخواست شود تمام تلاش خود را برای حل اين مسئله به کار گيريم.

وی در واکنش به اظهارات اسنودن مبنی بر اينکه ايران يکی از اهداف جاسوسی آمريکا بوده، خاطرنشان کرد: اين اظهارات چيز جديدی نيست و مشخص است که ايران همواره يکی از اهداف جاسوسی آمريکا بوده و مقامات آمريکايی به کرار به اين موضوع اشاره کرده‌اند.

عراقچی اين موضوع را محکوم و دخالت در امور داخلی ايران برشمرد و گفت: اين حرکت به هيچ وجه پذيرفته نيست.

وی اقدام صورت گرفته در ممانعت از پرواز هواپيمای رئيس‌جمهور بوليوی را پذيرفته ندانست و خلاف پروتکل‌ها و قوانين بين‌المللی و حرکت توهين آميز نسبت به رئيس اين کشور برشمرد و گفت: ما در زمان خود اين اقدام را محکوم کرديم و اميدواريم ديگر شاهد تکرار اين حرکت‌ها از موضع تکبر و سلطه نباشيم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پايان در پاسخ به سؤالی درباره مهمترين دستاورد ديپلماسی دولت‌های نهم و دهم گفت: آقای رئيس‌جمهور در مصاحبه اخير به ابعاد مختلف اين مسئله پرداخت ولی حفظ روحيه استقلال طلبانه کشور در عرصه‌های مختلف، مقابله با سلطه و از جمله سلطه آمريکا از درخشانترين آثار و تبعات دولت احمدی‌نژاد بود. ايستادگی و مقاومت در مقابل زياده‌خواهی‌ها و زورگويی‌ها و احقاق حقوق هسته‌ای ايران را از ديگر دستاوردها در اين زمينه برشمرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016