شنبه 4 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعدام بلادرنگ ١٦ زندانی بلوچ در مقابل کشته شدن ١٧ مامور مرزبانی در بلوچستان

مقامات قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند که در انتقامجویی به کشتار مرزبانان در منطقه سراوان توسط گروه سـُنی بلوچ بنام جیش العدل امروز شنبه ١٦ زندانی بلوچ را در زندان زاهدان اعدام کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقامات قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند که در انتقامجویی به کشتار مرزبانان در منطقه سراوان توسط گروه سـُنی بلوچ بنام جیش العدل امروز شنبه ١٦ زندانی بلوچ را در زندان زاهدان اعدام کردند. بر طبق گزارش ها گروه مسلح جیش العدل دیشب (شب جمعه) به پاسگاه گزبستان در منطقه سراوان حمله کردند و حداقل ١٧ مامور مرزبانی را کشته و تعدادی را زخمی و عده ای را نیز به اسارت بردند. بر طبق گزارش خبرگزاری فارس حداقل پنج مامور زخمی و چهار مامور دیگر به اسارت گروه مسلح جیش العدل در آمدند. اگرچه دیگر خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری مهر این آمار را بالاتر گزارش داده اند. علی عبداللهی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور نیز تعداد اسراء را نامعلوم اعلام کرد. اکثر کشته شدگان سربازان وظیفه هستند. در ضمن آمار ضد و نقیضی از تعداد کشته شدگان نیز منتشر شده است. اما با توجه به اعدام بیدرنگ ١٦ زندانی بلوچ ، این احتمال داده می شود که تعداد کشته شدگان ممکن است ١٦ نفر باشد. فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی تعداد کشته شده گان را ١٤ نفر اعلام کرد و تصریح نمود که حال حداقل دو تن از زخمی ها نیز بحرانی می باشد. جنبش جیش العدل تا ساعت یک بعد از ظهر امروز شنبه بوقت تهران اعلامیه رسمی در سایت خود در مورد این واقعه مرگبار منتشر نکرده است.
در عرض کمتر از ١٢ ساعت بعد از عملیات مرگبار گروه جیش العدل و کشتار مرزبانان، محمد مرزیه دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد "که با توجه به هشدارهایی که از قبل به عوامل اشرار و گروهک‌های معاند نظام داده بودیم مبنی بر اینکه اگر هر گونه اقدامی که سبب آسیب رسیدن به مردم بی‌گناه و عوامل امنیتی و انتظامی صورت بگیرد اقدام مقابله به مثل می‌کنیم، صبح امروز در پاسخ به شهادت مرزبانان شهرستان سراوان، ١٦ نفر از اشرار متصل به گروهک‌های معاند نظام را اعدام کردیم."
حدود دو هفته پیش نیز گروه جیش العدل اعلام کرده بود که در حمله با پاسگاه مرزی نودو در نزدیکی میرجاوه تعداد نامشخصی از مامورین انتظامی را کشته است. تحلیلگران بلوچ از جمله عبدالستار دوشوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان معتقد است که جیش العدل به رهبری صلاح الدین فاروقی ادامه دهنده را جندالله می باشد که در طی یک سال اخیر و بخصوص در هفته های گذشته چندین عملیات نظامی بر علیه نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی در راسک، سرباز، سراوان ، خاش و میرجاوه انجام داده اند. بعد از عملیات ده روز پیش جیش العدل در منطقه میرجاوه که به کشته شدن تعداد نامعلومی از مامورین جمهوری اسلامی انجامید، عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، در یک پیام ویدئویی که در یو تیوب و فیس بوک منتشر شده بود، به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که عملیات نظامی جیش العدل تشدید پیدا خواهد کرد.
کشتار مامورین مرزی در شب جمعه ظاهرا بزرگترین عملیات نظامی این گروه می باشد که نه تنها انعکاس وسیع خبری داشته است، بلکه خشم وعکس العمل خشن و بلادرنگ جمهوری اسلامی را بهمراه داشته است. اعدام بلادرنگ ١٦ زندانی بلوچ در زندان زاهدان که به گفته محمد مرزیه دادستان عمومی و انقلاب زاهدان عملی مقابل به مثل می باشد دقیقا کپی برداری از اعدام ١١ زندانی بلوچ می باشد که بلافاصله بعد از عملیات انتحاری روز تاسوعا در چابهار در ٢٤ آذر ماه ١٣٨٩، توسط مقامات قضایی صورت گرفت.
خشونت فراقانونی و دوجانبه توسط گروه های مسلح بلوچ و مقامات قضایی جمهوری اسلامی که در یک عکس العمل شتاب زده و بدون ملاحظه به قوانین و سلسله مراتب حقوق و قضایی، علنا دست به انتقامجویی مقابله به مثل زد، فصل جدیدی از آغاز خشونت های خونبار در بلوچستان را رقم خواهد زد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016