چهارشنبه 1 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی از پيش‌شرط برخی مقامات آمريکا برای شرکت ايران در مذاکرات ژنو ۲ انتقاد کرد

علی لاريجانی صحبت‌های مربوط به معرفی سه وزير پيشنهادی باقی‌مانده دولت دهم و ارتباط آن با نظر مقام معظم رهبری را مردود دانست و تاکيد کرد: اين مسائل به تصميم قوه مجريه و مقننه مربوط است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شورای اسلامی در نطق پيش از دستور خود ضمن اشاره به عيد غدير و مبعث و تاکيد بر پيوند ولايت فقيه با نظام اسلامی از پيش‌شرط برخی مقامات آمريکا برای شرکت ايران در مذاکرات ژنو ۲ انتقاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ايران برای شرکت در چنين کنفرانسی شيفتگی ندارد.

لاريجانی گفت: در روز گذشته برخی مقامات ايالات متحده مساله‌ای مطرح کردند و در مساله سوريه و تشکيل کنفرانس ژنو ۲ برای ايران شروطی را افاضه نمودند؛ من جمله اينکه ايران بايد نتايج ژنو ۱ را بپذيرد و دولت گذار را قبول کند و بشار اسد هم نبايد برای دوره آينده کانديدا شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد رجال سياسی آمريکا يا دچار فراموشی ذهنی شده‌اند يا به اين کسالت روانی تمارض می‌کنند. اولا از هنگام تشکيل کنفرانس ژنو۱ به خاطر داريم که همين موجودات پرحرف چه جنجالی به پا کردند که ايران نبايد در اين کنفرانس شرکت کند. آن زمان هنوز درگيری‌های داخلی سوريه به اين شکل نبود. ايران هم در کنفرانس ژنو ۱ شرکت نکرد اما نظر خود را بارها اعلام نمود که راه‌حل مساله سوريه جهت تعميق دموکراسی از طريق نظامی نيست و فقط از طريق گفت‌وگوهای ملی بايد به عزم واحدی در درون سوريه برسند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجلس افزود: بعد از کنفرانس ژنو۱ اعضای شرکت‌کننده به خيال ماجراجويی در سوريه راه‌حل نظامی در پيش گرفتند و اين مسائل را برای مردم سوريه به وجود آوردند. حالا شما بايد جواب دهيد که در کنفرانس يک شرکت کرديد؛ چرا مصوبات ژنو ۱ را دنبال نکرديد؟ و دنبال راه ديگری رفتيد. نه اينکه برای ايران که دعوت به کنفرانس نشده اين سوال را مطرح کنيد.

لاريجانی خاطرنشان کرد: آمريکا و برخی کشورهای منطقه که با سروصدا در کنفرانس شرکت کردند بايد پاسخ دهند چرا دنبال راه‌حل نظامی رفتند و کشتار مسلمانان را باعث شدند؟ ثانيا اين کشورها که در اين کنفرانس شرکت کردند چرا دولت انتقالی را به وجود نياوردند؟ اين سوال بايد از آنها پرسيده شود.

او تاکيد کرد: روشن است اين طرح‌های تخيلی از اين جهت حاصلی ندارد که نتايج اعلامی ژنو ۱ ظاهر قضايا است و باطن ماجرا اهداف ديگری بود که بيان نمی‌شد. قصد آنها از پا درآوردن يک دولت مقاوم در مقابل رژيم صهيونيستی بود حتی به قيمت جنگ. همه تلاش خود را انجام دادند مقدار زيادی سلاح ارسال کردند، تروريست‌ها را مسلح کردند و اعزام نمودند اما امروز پس از دو سال و نيم توفيقی پيدا نکردند ضمنا متوجه شدند که در چه گردابی گرفتار شدند که حالا بايد برای تروريست‌های تا دندان مسلح هم فکری کنند.

رييس مجلس گفت: در چنين وضعيتی حالا سخن از ژنو ۲ می‌زنند. ثالثا مسئولين آمريکا با چه منطقی به خود اجازه می‌دهند که بگويند فلان کس نبايد در انتخابات آينده سوريه کانديدا شود؟ خيلی وقيحانه است! شما که می‌گفتيد بشار اسد پايگاه مردمی ندارد و ما می‌خواهيم دموکراسی را در آنجا ايجاد کنيم پس چرا از کانديدا شدن او می‌ترسيد؟

لاريجانی ادامه داد: اين رجزخوانی‌های توخالی نتيجه بی‌فکری و نداشتن درک درست از صحنه زندگی مسلمانان است. آنها مرتب سفر می‌کنند اما کمی زحمت نمی‌کشند صحنه را درست بشناسند و اقدامات خود را ارزيابی کنند. حداقل حرف‌های يک سال خود را وارسی کنند و تناقضات آن را بفهمند.

وی با بيان اينکه جمهوری اسلامی شيفتگی برای شرکت در چنين کنفرانسی ندارد، عنوان کرد: اگر اين گونه تدابير نيمه‌سوخته سياسی دردی را برای شما علاج می‌کند اين راه را ادامه دهيد؛ جمهوری اسلامی با واقع‌بينی به صحنه می‌نگرد و باز هم تکرار می‌کند راه‌حل، قشون‌کشی و ارسال سلاح و نظامی‌گری نيست نه در سوريه و نه در بحرين. اين گونه جنس‌های تبليغاتی هم تاثيری در استراتژی جمهوری اسلامی ندارد.

رييس مجلس تاکيد کرد: ايران وقتی در ژنو ۲ شرکت می‌کند که صرفا يک راه‌حل دموکراتيک مبتنی بر رای مردم سوريه مبنای کار باشد.

لاريجانی در بخش ديگری از صحبت‌های خود گفت: در اين روزها در بحث وزرای پيشنهادی دولتی شنيده شده که به نوعی اين امر و يا تغييرات آن به نظر رهبری مربوط دانسته شده، اين به هيچ وجه رای درستی نيست.

او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هميشه تلاش نمودند کارهای قوای سه‌گانه بر مبنای قانون اساسی تحقق يابد. طبعا وزرا توسط رييس جمهور انتخاب و به مجلس برای رای اعتماد معرفی می‌شوند. مجلس هم بررسی می‌کند و چنانچه افراد را دارای کفايت ديد به آنها رای می‌دهد.

لاريجانی تاکيد کرد: اين مسائل چه در حوزه قوه مجريه و چه در حوزه کار قوه مقننه به رهبری مربوط نيست، به تصميم قوه مقننه و مجريه مربوط است. لازم ديدم اين نکته را عرض کنم که بی‌جهت در کشور منشا سوء تعبير نشود ضمن اينکه طرح اين مسايل معلوم نيست چه فايده‌ای برای کشور دارد، جدای از عدم صحت آن، فايده‌ای هم برای کشور ندارد.

رييس مجلس گفت: با توجه به شرايط کشور تاکيد می‌کنم بيش از هر زمان نيازمند وحدت هستيم که در کوران مذاکرات مهم همدلانه مذاکره‌کنندگان را در پيشبرد اهداف کشور پشتيبانی نماييم.

او اضافه کرد: از جمله برخی تعابير زننده از بعضی گويندگان نسبت به بزرگان سياسی کشور غيرمفيد و مضر است. ممکن است افراد جامعه به دليل اختلاف در آرا، نظرات يکديگر را نقد کنند ولی توهين کردن به مقامات سياسی کشور نه شرعا مجاز است و نه فايده‌ای بر آن مترتب است، جز اختلاف و خسارت و کينه اثری بر آن مترتب نيست.

لاريجانی هشدار داد: اين گونه مناقشات و ادبيات پرتنش اين تلقی را در طرف‌های مقابل ايجاد می‌کند که ايرانيان در مجموعه‌ای از اختلافات درگير هستند و می‌توان بر آنها فشار بيشتری تدارک نمود.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش پايانی صحبت‌های خود با اشاره به سالروز شهادت آيت‌الله سيدمصطفی خمينی گفت: به بيت امام و ملت ايران تسليت عرض می‌کنم. امام(ره) حاج آقا مصطفی را آينده اسلام و انقلاب می‌دانست و درگذشت وی را راهگشای انقلاب قلمداد می‌کرد. چرا که با شهادت وی روح تازه‌ای در کالبد جريان انقلاب دميده شد. امام درگذشت او را از الطاف خفيه الهی می‌دانست.

لاريجانی افزود: حاج آقا مصطفی يک مبارز واقعی، يک انقلابی مسلکی و يک همدم و همراه امام در صحنه‌های مبارزه از قم و ترکيه و عراق بود.

رييس مجلس در ابتدای سخنان خود با اشاره به عيد غدير خم و تبريک آن، عنوان کرد: غدير صرفا يک واقعه تاريخی نيست يک صراط و مسير روشن برای هدايت جامعه اسلامی در طول تاريخ است که مسلمانان راه زندگی اجتماعی و ساختار حکومت را دريابند.

رييس مجلس شورای اسلامی به تعبير امام (ره) از غدير اشاره و تاکيد کرد: در اين کلام به خوبی بيان شده است که با حادثه غدير راهی برای مسلمانان مشخص شد که رسالت پيامبر در طول تاريخ با پشتوانه ولايت ريشه‌دار گردد و مسلمانان با روشنی دريابند که سياست و داشتن حکومت بخش مهمی از تحقق اسلام است. لذا آيات مبعث و آيات غدير هم‌جهت و هم‌معنا هستند.

او ادامه داد: در آيه مبعث آمده است خداوند به مومنان نعمت داد که در ميان آنان رسولی برانگيخت و در آيه غدير آمده است امروز دين شما را کامل کردم و نعمت خويش را بر شما تمام نمودم؛ ملاحظه می‌کنيد در قرآن کريم حضور پيامبر در ميان امت نعمت است و تداوم حضور او به وسيله حضور وصی نيز نعمت است و اتمام و اکمال نعمت.

لاريجانی تاکيد کرد: اين اوج تفکر اسلامی است که ساختار سياسی جامعه که مهم‌ترين بخش حيات اجتماعی انسان را شکل می‌دهد بر اساس مدل ولايت تنظيم شود که انسان‌های معصوم هدايت جامعه را بر عهده گيرند. يعنی در مکتب اهل بيت (ع) عموم انسان‌ها به وسيله تمسک به راهنمايی انسان هادی به سعادت می‌رسد که انسان هادی در اين مکتب يا انسان مبعثی است و برانگيخته از سوی خداوند است و يا انسان غديری است که معرفی گشته و منصوب گشته به وسيله پيامبر خدا يعنی وصی پيامبر و جانشين او است. اين گونه است که رشته ولايت الهی مهمترين تکيه‌گاه رشد و کمال از نظر فردی و اجتماعی می‌گردد.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به نقش امام(ره) در انقلاب اسلامی در طراحی اين مدل الهی در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: کار بزرگ امام در انقلاب اسلامی در طراحی و تحقق اين مدل در زمان غيبت بود که در ساختار قانون اساسی ما به عنوان ولايت فقيه تجلی يافت. همان گونه که غدير ولايت علوی را در ادامه رسالت حضرت رسول موفق نمود ولايت فقيه غدير را در نبود ولی معصوم تداوم بخشيد و عزت‌بخشی جمهوری اسلامی در تمامی فراز و نشيب سياسی و امنيتی و داخلی و خارجی مرهون اين جايگاه ارزشمند است.

وی افزود: طی سال‌های اخير و انقلاب‌های منطقه مشاهده نموديم که با همه هيجانات و شورانگيزی که در حرکت ملل مسلمان وجود داشت به خاطر فقدان يک نظام متقن معنوی و سياسی دچار آسيب‌هايی شدند اما در تئوری ولايت فقيه در سخت‌ترين شرايطی که شرق و غرب عليه ملت ايران بسيج شده‌اند اين نظريه و پيوند عميق دينی مردم با نظام باعث استواری ملت گرديد که از برکات آن عزت‌مندی ملت در اين شرايط است که منطقه در غليان بحران‌هاست اما ايران اسلامی از جايگاهی برخوردار است که حتی دشمنان کينه‌توز ما نمی‌توانند عظمت ملی‌مان را ناديده بگيرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016