دوشنبه 6 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نظر ظريف درباره حمله به دختران موسوی و مهرورزی نسبت به سياست خارجی در معابر عمومی

ايسنا ـ وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به ديدار و گفت‌وگوی خود با اخضر ابراهيمی نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در مورد سوريه، ابراز اميدواری کرد که با چنين همکاری‌هايی بتوان جلوی ادامه خونريزی‌ها در سوريه را گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدجواد ظريف در مطلبی که يکشنبه‌شب در صفحه فيسبوک خود نوشته بود، همچنين به برخی برخوردهای داخلی با مسايل سياست خارجی کشور اشاره کرد و افزود: در روزهای گذشته شاهد تحولات مختلفی بوديم. مهرورزی‌های فراوانی به صورت مستقيم و غيرمستقيم به بنده و سياست خارجی حتی در معابر عمومی پايتخت ابراز شد! که البته نگرانی زيادی از آن نيست. خوشحالم که مردم و مسئولين عاليرتبه کشور از سياست خارجی حمايت می‌کنند و در اين دو روز هم تأييدهای محکم و مجددی از اين حمايت‌ها را دريافت کردم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در بخش ديگری از مطلب خود، به اتفاقات روز عيد غدير که با واکنش‌هايی از سوی رسانه‌ها و البته وزارت اطلاعات همراه بود اشاره کرد و مطالب عنوان شده از سوی وزير اطلاعات از جمله اينکه «خداوند از پايمال شدن حق خود اگر سهوی و غيرعمدی باشد گذشت می‌کند اما از پايمال شدن حق مردم حتی اگر سهوی هم باشد نمی‌گذرد» را شروع خوبی برای برخورد سازنده با برخی رفتارها نظير آنچه در روز عيد غدير اتفاق افتاد، دانست.

به گزارش ايسنا، ظريف در مطلب صفحه فيسبوک خود آورده است:

«دوستان سلام

ساعت ۹ و نيم شب يکشنبه است و تازه از هیأت دولت برگشته‌ام.

ديروز، بعد از يک هفته استراحت درمانی در منزل، به وزارت امور خارجه رفتم. البته در دوران استراحت هم جلسات و کار را از منزل دنبال می‌کردم. به عبارتی دورکاری!

روز شنبه، بعد از چند ملاقات و ديدار و جلسه داخلی، با اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه دبيرکل ملل متحد در مورد سوريه، که به تهران آمده است ديدار و پس از آن مصاحبه مطبوعاتی مشترک داشتيم و در مورد روش‌های کمک به بازگشت صلح به سوريه و امنيت به منطقه گفتگو کرديم. ۱۲ سال پيش با آقای ابراهيمی در کنفرانس بن، برای بازگرداندن صلح به افغانستان پس از رهايی از طالبان همکاری خوب و موفقی داشتم و اميدوارم اين بار هم بتوانيم به توقف خونريزی در سوريه کمک کنيم.

در روزهای گذشته شاهد تحولات مختلفی بوديم. مهرورزی‌های فراوانی به صورت مستقيم و غيرمستقيم به بنده و سياست خارجی حتی در معابر عمومی پايتخت ابراز شد! که البته نگرانی زيادی از آن نيست. خوشحالم که مردم و مسئولين عاليرتبه کشور از سياست خارجی حمايت می‌کنند و در اين دو روز هم تأييدهای محکم و مجددی از اين حمايت‌ها را دريافت کردم که باعث دلگرمی بنده و همکارانم شد. اميدوارم که بتوانيم با حمايت مردم و مسئولين باری را از دوش کشور و مردم برداريم و در مقابل اين همه بزرگواری شما شرمنده نشويم.

نکته ديگر. آنچه در روز عيدغدير اتفاق افتاد برای همه تلخ بود. نظرات و انتقادات شما را هم در اين زمينه ديدم و گرچه توقع دوستان برای موضع‌گيری پيرامون مسايلی که از حوزه مسئوليت من خارج است را غيرواقع بينانه می‌دانم، ولی از اينکه صفحه مرا برای اظهارنظرهای خود قابل می دانيد خوشحالم و از همه شما سپاسگزار، که حتی در پاره‌ای از موقعيت‌ها، اگرچه با تلخی، بازهم به ياد من هستيد. به قول نظامی گنجوی:
اگر با من نبودش هيچ ميلی
چرا ظرف مرا بشکست ليلی

به هرحال در اين زمينه اظهارنظر وزير محترم اطلاعات، که قبل از من توجه همکار گرانقدرم سرکار خانم دکتر ابتکار را جلب کرده بود، به نظر من هم شروع خوبی برای برخورد سازنده با اين‌گونه موارد است: «برقراری امنيت بايد در چارچوب باشد. خداوند از پايمال شدن حق خود اگر سهوی و غيرعمدی باشد گذشت می‌کند اما از پايمال شدن حق مردم حتی اگر سهوی هم باشد نمی‌گذرد. کسانی که دل به مهر نظام مقدس جمهوری اسلامی بسته‌اند و علاقه‌مند به رشد اين نظام هستند بايد در جهتی حرکت کنند که همه ملت احساس امنيت کنند و البته پيشگيری مقدم بر درمان است.»

اميدوارم در روزهای آينده بيشتر در مورد تحولات سياست خارجی برای شما گزارش دهم.

شب همگی شما خوش و خدا نگهدار ايران عزيز و شما مردم خوب و بزرگوار.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016