یکشنبه 5 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت احمدی مقدم، رئيس پليس، از حادثه سراوان، دختران ميرحسين موسوی شکايت نکردند

مهر - انتقاد رئيس پليس کشور از اظهارنظرهای متفاوت در رابطه با حادثه سراوان، دختران ميرحسين موسوی شکايتی را به پليس نکرده اند، وضعيت سه مرزبان پيدا شده، آمادگی برای کمک کاری به پاکستان و پول يک هفته قاچاق سوخت هزينه انسداد مرز سراوان مهمترين سخنان رئيس پليس کشور در جمع خبرنگاران است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعيل احمدی مقدم روز يکشنبه در حاشيه همايش فرماندهان مرزبانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز دشمن در شرايط کنونی تمام تلاشش را می کند تا با استفاده از همه ابزارها از جمله تحريک تروريست ها اقدام به حادثه آفرينی در کشور کند.

وی در مورد اينکه صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی در رابطه با تشديد کنترل مرزها هشدار داده بود گفت: ضمن تشکر از اظهار نظر دکتر صالحی بايد بگويم اطلاعات ما محدود به سخنان ايشان نيست. اوايل امسال اتفاقاتی را در شمال غرب کشور داشتيم که آخرين آن مربوط به حادثه بانه بود. در شرق کشور نيز تروريستها و اشرار قصد ناامنی داشتند که با تلاش مرزبانان اين حوادث خنثی شده بود.

رئيس پليس کشور ادامه داد: گروه تروريستی که در سراوان عصر جمعه اين حادثه را رقم زد ماه قبل نيز در کمين مرزبانان گرفتار شد و با به جای گذاشتن سلاح و مهماتش به خاک پاکستان فرار کرد. حادثه عصر جمعه نيز در نقطه ای از مرز رخ داد ضمن اينکه تروريست ها از لحظه ای غفلت استفاده نکردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتقاد رئيس پليس کشور از اظهار نظرهای متفاوت در رابطه با حادثه سراوان

احمدی مقدم با انتقاد از برخی اظهار نظرها در خصوص اين حادثه تاکيد کرد: دستورالعمل جامع اطلاع رسانی در کشور وجود دارد اما در رابطه با اين حادثه همه به جز فرد مذکور متولی در هر مقام و حوزه ای اقدام به گفتگو و اطلاع رسانی کردند البته بسياری از اظهارات گفته شده بيراه نبود اما بايد در اين رابطه دقت بيشتری می شد.

سه مرزبان پيدا شده وسيله ارتباطی نداشتند

وی با بيان اينکه در لحظات اوليه اين حادثه اعلام شد ۱۷ نفر از مرزبانان جان خودشان را از دست داده اند افزود: اما سه سرباز ما هيچ وسيله ارتباطی نداشتند و به دليل تاريکی از گروه جدا شده بودند که صبح اين افراد پيدا شدند.

رئيس پليس کشور ادامه داد: دقيق ترين گزارش اطلاعاتی بود که سردار ذوالفقاری فرمانده مرزبانی پس از حضور در صحنه اعلام کردد. ۱۲ سرباز در اين حادثه به همراه دو افسر درجه دار شهيد شدند ضمن اينکه پنج نفر از نيروها در درگيری مجروح و يک نيروی ديگر نيز به دليل پرت شدن از ماشين مصدوم است.

احمدی مقدم در خصوص جزئيات حادثه گفت: نيروها در حال استقرار برای کمين بودند که تروريست ها در نقطه ای که به اين نيروها مسلط بودند مخفی شده بودند. وقتی درگيری رخ می دهد بلافاصله دو گروه ديگر به کمک می آيند که تروريست ها با استفاده از تاريکی شب به داخل پاکستان فرار می کنند.

دولت پاکستان همواره اين حوادث را محکوم می کند

رئيس پليس کشور با بيان اين که دولت پاکستان همواره اين حوادث را محکوم می کند افزود: پاکستان در اين منطقه مرزی حضور کمرنگی دارد و تقويت نيروهای مرزی در منطقه مطالبه جدی ما است. هر کشوری حق دارد در صورتی که کشور همسايه مرزها را جدی نمی گيرد می تواند به خاک آن کشور برای دستگيری تروريست ها وارد شود. اين موضوع نيز به تصميم شورای عالی امنيت ملی بر می گردد اما هميشه پاکستانی ها قول داده اند که در اين رابطه اقدامات را انجام دهند، به عنوان نمونه برادر ريگی در کويته پاکستان دستگير و تحويل نيروهای خودی شد.

خدمت سربازی مقدس است

احمدی مقدم در پاسخ به سوالی که از او پرسيده شده بود پس از شهادت ۱۲ سرباز در اين حادثه هجمه زيادی به خدمت سربازی در کشور وارد شده است گفت: سربازی يک واقعيت و خدمت مقدسی است و بايد خدمت را افتخار دانست. ممکن است فردی در کلانتری، راهنمايی و رانندگی يا مرز خدمت کند، ما به نسبت نياز سربازان را در واحدها توزيع می کنيم، نمی توان گفت اين اتفاق فقط در مرز می افتد و ممکن است حتی اين اتفاق در شهر نيز بيافتد. هر جا که مقدر باشد خداوند جان انسان را می گيرد.

دشمنان به دنبال جايگزينی برای گروهک تروريستی ريگی هستند

رئيس پليس کشور درباره ارتباط اين گروهک های تروريستی با سرويسهای جاسوسی بيگانه گفت: بررسی اين بخش بايد توسط وزارت اطلاعات انجام شود اما دشمن امروز در حال تلاش است تا به جای گروهک منهدم شده ريگی گروه تروريستی ديگری را جايگزين کند. پول يک هفته قاچاق سوخت را بدهند مرزها مسدود می شوند.

پول يک هفته قاچاق سوخت هزينه انسداد مرز سراوان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اينکه اگر به موقع بودجه طرح انسداد مرز پرداخت می شد شاهد اين حادثه نبوديم، گفت: تا ۶ سال قبل اين حوادث در بم، ميناب، ديهوک و داخل کشو رخ می داد که با طرح انسداد مرز اقدامات خوبی انجام شد البته نبايد دولت گذشته و کنونی را محکوم کنيم اما بايد بگويم سرمايه گذاری در مرز منافع زيادی اقتصادی را علاوه بر مسايل امنيتی به دنبال دارد. اگر هزينه طرح انسداد مرز را پرداخت کنيم در همان سال جلوی خسارات وارده به کشور را می گيريم.

احمدی مقدم افزود: در سال گذشته روزانه ۴ ميليون ليتر سوخت در سراوان قاچاق می شد که هزينه آن ۱۰ ميليارد تومان در روز بود در حالی که هزينه کل انسداد مرز در اين منطقه ۵۰ ميليارد تومان می شود. اين در حالی است که دولت در گذشته به ويژه وزير نفت قول هايی را در اين باره داد اما موانعی در مسير قانونی وجود داشت که وزير نتوانست به قولش عمل کند. پول کل انسداد مرز منطقه سراوان هزينه يک هفته هدررفت سوخت از طريق قاچاق است. به دولت قبل هم گفتيم شما به راحتی اجازه می دهيد سوخت از ک شور خارج شود و باز دوباره با ارز گازوئيل از خارج وارد می کنيد.

وی با بيان اينکه امروز حتی در شرايط سخت مرزبانان در اين منطقه مستقر هستند تاکيد کرد: در شرايط سخت نيروهای مرزبانی با استفاده از اسب، قاطر و بالگرد در منطقه مستقر شده و گرمای بيش از ۵۰ درجه را تحمل می کنند اين در حالی است که هزينه های آلودگی که متجاوزان مرزی به کشور وارد می کنند بيشتر از سرمايه گذاری برای انسداد مرز است. اميدواريم دولت تدبير و اميد در اين حوزه در چند ماه باقی مانده و سال ۹۳ سرمايه گذاری در حوزه مرز را افزايش دهد.

دختران ميرحسين موسوی شکايتی را به پليس نکردند

احمدی مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص اتفاقات رخ داده برای دختران ميرحسين موسوی گفت: اين مساله در حوزه وزارت اطلاعات است و اين نيرو می تواند به عنوان ضابط خاص موضوع را با قوه قضائيه رسيدگی کند تا کنون شکايتی در اين رابطه به نيروی انتظامی نشده است و فکر می کنم که مسير طبيعی اين مورد نيز رسيدگی توسط خود وزارت اطلاعات است.

يگان تکاوری مرز پس از حادثه در منطقه حضور داشت

وی در خصوص اينکه چرا نيروهای مرزبانی سرباز هستند افزود: دو سوم نيروهای واحدهای مستقر سرباز هستند در حاليکه دو سوم نيروهای احتياط و يگان تکاوری را درجه داران تشکيل می دهند. اين يگان در کمترين زمان و فقط با گذشت نيم ساعت از شروع درگيری به محل حادثه رسيدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016