سه شنبه 7 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«پیشنهاد جدید» تهران در روز نخست مذاکره با آژانس

رادیو فردا - رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام این که مذاکرات میان ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روز دوم کشیده شده است، از پیشنهاد جدید تهران در این مذاکرات خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای نجفی که ریاست هیات مذاکره‌کننده ایرانی را بر عهده دارد عصر دوشنبه، ۶ آبان با اشاره به روز اول مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را «جدی و رو به جلو» توصیف کرد.

به گفته او، تهران در این مذاکرات یک «پیشنهاد علمیاتی» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده که متفاوت از پیشنهاد آن به گروه ۱+۵ است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای نجفی اما به جزییات این پیشنهاد اشاره نکرده، همان‌طور که محتوای مذاکرات اخیر ایران و گروه ۱+۵ نیز که در ژنو برگزار شد، منتشر نشده است.

با این حال آن‌چه تاکنون درباره مذاکرات ژنو و نیز مذاکرات امروز در وین گفته شده حکایت از رضایت طرفین دارد چنان‌چه کاخ سفید طرحی را که ایران برای حل مناقشه اتمی خود به گروه ۱+۵ ارائه داد، «بسیار مفید و جدی» خواند.

روز دوشنبه نیز عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، که با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار داشت، از نتیجه این ملاقات ابراز رضایت کرد و آن را «مفید» خواند.

به گفته آقای عراقچی، این امید وجود دارد که مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نتایج خوبی نائل بیایند.

در همین حال خبرگزاری رویترز با اشاره به پیشنهاد ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گمانه‌زنی کرده که امکان دارد این پیشنهاد شامل اجازه بازرسی ماموران آژانس از سایت نظامی پارچین باشد، مسئله‌ای که ایران مدت‌هاست از آن امتناع می‌کند.

این خبرگزاری سپس به نقل از یک دیپلمات غربی می‌نویسد: «حالا همه انتظار اتفاقی را دارند.»

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول دو سال گذشته ۱۰ دور با یکدیگر مذاکره داشته‌اند که هر بار این مذاکرات بی‌نتیجه مانده است، امری که رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را ناشی از عدم رویکرد مناسب در مذاکرات می‌داند.

آقای نجفی می‌گوید که «رهیافت گذشته قابل اجرا نیست و باید تغییراتی در آن صورت گیرد» و از این رو پیشنهاد جدید ایران به آژانس «در برخی جهات تغییر کرده و عملیاتی شده است».

او در نهایت ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات تا ظهر سه‌شنبه نهایی شود، اگرچه تاکید می‌کند که چنین مسئله‌ای قابل پیش‌بینی نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016