پنجشنبه 9 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: برای تغییر در سیاست خارجی، نیازمند اجماع داخلی هستیم

• به نظرم طرح مسأله هسته ای، نگرانی از یک توانمندی نیست، بلکه تلاش برای از بین بردن قدرتی است که با 30 سال تلاش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایجاد شده است.

ايلنا ـ وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در جمع ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی با اشاره به تحولات اخیر صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، گفت: یکی از این پیش نیازهای این تغییر وجود اجماع داخلی برشمرد است،نمی توانیم شرایط کنونی را با درگیری داخلی پیش ببریم.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف که برای شرکت در یازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرده است، در این نشست صمیمانه افزود: آنچه که در دو سه ماه گذشته اتفاق افتاده نه کار من و نه کار آقای روحانی است، این کار مردم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وزیر خارجه افزود: مردم با حضورشان در انتخابات نشان دادند که با همه فشارها، باز هم مایل هستند که از طریق صندوق های رأی، آینده شان را مشخص کنند.

ظریف اضافه کرد: این واقعیت باعث شده است که نحو تعامل با ایران، در دنیا تغییر کند و این مهم به حضور مردم و انتخابی که به نظرم انتخابی هوشمندانه بود، باز می گردد.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: مردم در این انتخابات ضمن اینکه تغییر خواستند و گفتمان برخورد و تنش و رفتارهای نامناسب را رد کردند، درعین حال گفتمان اصیل انقلاب اسلامی را با رأی بالا تأیید کردند و این یک انتخاب هوشمندانه از نظر دنیا بود.

وی افزود: این انتخاب هوشمندانه باعث شده است شرایط ما در دنیا به شکل قابل توجهی عوض بشود اما این به معنا این نیست که همه چیز درست شده و نباید توقع داشته باشیم شرایطی که هشت سال طول کشیده است تا ایجاد شود، در مدت کوتاهی مرتفع شود.

ظریف همچنین با اشاره به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران بویژه در حل بحران های منطقه ای چون عراق و افغانستان گفت: کل فشاری که در حوزه هسته ای بر ایران وارد کردند بخاطر این بود که این قدرت را برنمی تافتند.

وی گفت: به نظرم طرح مسأله هسته ای، نگرانی از یک توانمندی نیست، بلکه تلاش برای از بین بردن قدرتی است که با 30 سال تلاش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایجاد شده است.

ظریف گفت: آنها نمی توانستند کشوری را که دارای یک دیدگاه مستقل در صحنه بین المللی است و حرف نویی را برای دنیا دارد، تحمل کنند.

وی با بیان اینکه غربی ها نگران از این قدرت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: آنها با بهانه مسأله هسته ای می خواستند که ایران را تخلیه استراتژیک بکنند.

ظریف با اشاره به تحولات اخیر صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: شرایط در حال تغییر است اما تغییر دادن این شرایط نیازمند چند پیش نیاز است که یکی از آنها در پیش گرفتن صبر است.

وی افزود: پیش از هرچیز دیگری باید متوجه دشواری راه بود و نمی شود این راه را در مدت کوتاهی طی کرد و اگر عجله کنیم نمی توانیم حقوق مان را آنچنان که در شأن ملت ایران است، حفظ کنیم.

ظریف، یکی دیگر از این پیش نیازها را وجود اجماع داخلی برشمرد و گفت: نمی توانیم شرایط کنونی را با درگیری داخلی پیش ببریم، البته مخالفتی با این موضوع ندارم که نظرات مختلف حتی نظرات مخالف مطرح شود، اما باید یاد بگیریم که حدود منافع ملی را رعایت بکنیم.

وی گفت: کمتر کشوری سراغ داریم که افراد در بیان دیدگاه ها و در تبادل نظرات حتی میان احزاب مخالف، حداقل های منافع ملی را فراموش کنند.

وی افزود: نمی شود گروهی بیاید بگوید شما در برابر خارجی ها ضعف بخرج می دهید؛ این رعایت نکردن حداقل منافع ملی است؛ شما می خواهید از خارجی ها انتقاد بکنید، انجام دهید؛ اما نمی شود خودی را در برابر خارجی واداده نشان دهید؛ این یک علامت به طرف خارجی است که اینها یک گروه واداده هستند و تا می توانید به اینها فشار وارد کنید.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: مشکل در اینجا این نیست که از یک نفر انتقاد می کنید، مشکل اینجاست که منافع ملی را پایمال می کنید.

وی افزود: نکته سوم برای اینکه به یک تعامل معقول و منطقی با دنیا برسیم، باید از همه امکانات مان در این تعامل استفاده کنیم.

ظریف اضافه کرد: در حوزه سیاست خارجی یکی از مهمترین ابزارهای پیشبرد عزتمندانه اهداف سیاست خارجی مان، ایرانیان مقیم خارج هستند،چرا که آنان از باسوادترین، بافرهنگ ترین، متمول ترین و مؤثرترین اقشار اقلیتی در کشورهایی به شمار می روند که در آنجا مقیم هستند.

وی افزود: عموم ایرانیان در خارج از کشور این گونه است و ما معدودی از کشورهای جهان را سراغ داریم که چنین سرمایه عظیمی را در خارج از مرزهای شان داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه به ایرانی ها خارج از کشور با دیدی خاص نگاه کردیم و به همین دلیل نیز ایرانیان خارج از کشور نیز با دید دیگری به دولت و کشورشان نگاه کرده اند.

ظریف با بیان اینکه اهداف سیاست خارجی با تمامیت ارضی، عزت و استقلال ایران به هم تنیده شده است، گفت: توانمندی ایران، توانمندی همه ماست و ما باید از توانمندی ایرانیان در خارج از کشور استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایرانیان خارج کشور یک نیرو و یک بازوی قدرتمند و مؤثر در پیشبرد اهداف ملی هستند.

وی افزود: همین ایرانیان می توانند با تحریم ها به دلیل ضررهای انسانی اش مقابله کنند و یا با اقداماتی که با تمامیت ارضی کشور سرکار دارد و یا با فشارهایی که توسط دشمنان علیه ایران وارد می شود، می توانند مقابله کنند.

ظریف اضافه کرد: هیچ دلیل وجود ندارد که این نیروی قدرتمند نتواند از منافع کشورشان دفاع کنند.

در این نشست، محمد فرجی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه کشورمان، از حضور گرم ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی دراین نشست تشکر کرد.

همچنین برخی از ایرانیان، سؤالات و یا درخواست های خود را از وزیر امورخارجه کشور مطرح کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016