دوشنبه 13 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسماعيل کوثری اسناد ادوارد اسنودن در مورد رد ماهواره ای سفر خامنه ای به کردستان نکذيب رد کرد

روزنامه شرق: دو روزنامه نيويورک‌تايمز و گاردين مدعی شده‌اند که گزارش‌های جديد از اسناد فاش‌شده توسط «ادوارد اسنودن» نشان می‌دهد سازمان امنيت ملی آمريکا در سال ۱۳۸۸ سفر مقام‌معظم‌رهبری به استان کردستان را از طريق ماهواره و ادوات جاسوسی، تجسس و رصد کرده است. اين دو روزنامه، روز شنبه (دوم نوامبر - يازدهم آبان) در بخشی از گزارش‌های مفصل خود درباره اسناد تازه افشاشده‌ سازمان امنيت ملی آمريکا (ان.اس.ای)، به اين پروژه جاسوسی پيشرفته اشاره کرده‌ است. «بی‌بی‌سی» به نقل از اين دو روزنامه نوشته است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«بر اساس اين گزارش‌ها، در بهار سال ۸۸ و هنگامی که خبر سفر آيت‌الله خامنه‌ای به استان کردستان در غرب ايران علنی می‌شود، سازمان امنيت ملی آمريکا به‌سرعت يک پروژه جاسوسی هوايی و ماهواره‌ای با نام دردنوت (Dreadnought) را به اجرا می‌گذارد. در اين ماموريت فوق‌پيشرفته، سازمان ان.اس.‌ای با همکاری سازمان اطلاعات جغرافيايی و نقشه آمريکا (ان.جی.ای) که بخشی از نهاد دفاعی آمريکا محسوب می‌شود و مرکز ارتباطات رسمی بريتانيا (آژانس شنود دولت بريتانيا)، برنامه‌ای را ترتيب می‌دهد تا علاوه بر رصد سفر مقام‌معظم‌رهبری، به مکالمات راداری و سخنرانی‌های آيت‌الله خامنه‌ای هم از طريق ماهواره‌های جاسوسی خود دسترسی پيدا کند.»ساعتی بعد از انتشار اين گزارش «اسماعيل کوثری» عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در واکنش به اين گزارش، آن را يک «ادعای آمريکايی» و «بلوف» دانسته است. او که با سايت خبری «افکارنيوز» صحبت می‌کرد، گفت:
«با توجه به اينکه اکثر به اتفاق دستگاه‌های الکترونيک زيرنظر شرکت‌های آمريکايی بوده، اين مساله وجود دارد اما اينکه بخواهند از اين طريق، بحث مقام‌معظم‌رهبری را به ميان بکشند بايد بگوييم که ايشان نه آنچنان با تلفن‌همراه و نه با بيسيم صحبت نمی‌کنند و اين ادعا‌ها بلوفی بيش نيست و بايد گفت که خود ايشان آنقدر توجيه هستند که می‌دانند خباثت آمريکا آنقدر زياد است که بخواهند شلوغ کنند و همه مذاکرات رهبران و مسوولان کشور‌ها را شنود کنند.» اسماعيل کوثری اضافه کرد: «به‌جرات می‌توانم بگويم که مقام‌معظم‌رهبری آنقدر رعايت مسايل را می‌کنند که آمريکايی‌ها هم نمی‌توانند موضوعی را از ايشان مبنی بر شنود ارايه دهند. البته شايد از محافظان ايشان که در جهت هماهنگی‌ها ارتباط داشته‌اند اين کار انجام شده ولی قطعا نمی‌توانند از طرف ايشان ارايه دهند و اين اظهارات الان صرفا يک بلوف برای توجيه تخلفاتشان در مقابل سران اروپاست.»اين گزارش مدعی است: «مجريان اين طرح جاسوسی موفق می‌شوند تا مکالمات نيروهای حفاظت و همراه رهبر ايران را شنود کنند که در آن مکالمه‌ای برای يافتن يک جرثقيل جهت جابه‌جايی يک دستگاه آمبولانس و يک دستگاه خودرو آتش‌نشانی وجود داشته و همچنين گفت‌وگوهای خلبانان و پرسنل پروازی به‌هنگام فرود و فرازگرفتن هواپيما و هليکوپتر کاروان حامل رهبر ايران را شنود کرده‌اند.» انتشار اسناد ادعايی «اسنودن» در حالی است که طی هفته‌های گذشته انتقاد‌های فراوانی به آمريکا به‌علت انتشار شنود مکالمات تلفنی برخی رهبران مطرح بوده که مهم‌ترين آن «آنگلا مرکل» بوده است. در اين ميان، اسماعيل کوثری، نماينده مجلس تاکيد کرد که «اقدامات لازم در واکنش به اين اقدامات از سوی جمهوری‌اسلامی‌ايران صورت گرفته است که به‌موقع اعلام می‌شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016