دوشنبه 20 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک مقام ارشد آمريکايی: ساخت نيروگاه اراک بايد متوقف شود، در صورت توافق تحريم‌های ايران اندکی کم می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهيونيستی «هاآرتص»، کشورهای عضو گروه ۱+۵ از تهران خواسته‌اند فعاليت ساخت و ساز نيروگاه آب سنگين اراک را متوقف کند. يک مقام ارشد آمريکايی که در بيت‌المقدس حضور يافته ضمن اعلام اين موضوع به خبرنگاران، گفته است ۱+۵ می‌خواهد مطمئن شود که ساخت اين نيروگاه پيشرفت نمی‌کند.

ايران و گروه ۱+۵ از پنج‌شنبه گذشته دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را در سطح وزيران خارجه آغاز کردند. گفته می‌شود طرفين در اين مذاکرات که بيش از ۳ روز طول کشيد، در آستانه توافق قرار داشته‌اند، اما بر اساس گزارش‌ها، مخالفت‌های «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه، موجب شده تا طرفين ادامه مذاکرات را به هفته آينده موکول کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«وندی شرمن» نماينده ارشد آمريکا در مذاکرات هسته‌ای بلافاصله بعد از پايان اين مذاکرات، مانند ادوار قبل راهی فلسطين اشغالی شد تا به مقامات اسرائيلی که به شدت از توافق احتمالی با ايران ابراز ناخرسندی کرده بودند، گزارش دهد. از همين رو به نظر می‌رسد مقام آمريکايی مورد استناد هاآرتص يا شخص شرمن باشد و يا يکی از اعضای تيم مذاکره‌کننده آمريکايی.

اين مقام عالی‌رتبه آمريکايی در مورد نيروگاه آب‌سنگين اراک که گفته می‌شود اصلی‌ترين عامل مخالفت فرانسه بوده، گفته است: موضوع رآکتور آب سنگين اراک برای همه قدرت‌ها بسيار مهم است. همه نگران اين موضوع هستند. ما می‌خواهيم وقت بيشتری را به بررسی روند پيشرفت نيروگاه اراک تخصيص دهيم.

نيروگاه آب‌سنگين اراک هنوز وارد مرحله عملياتی نشده و عمليات ساخت آن ادامه دارد. رژيم‌صهيونيستی با اين ادعا که از اين نيروگاه می‌توان برای غنی‌سازی پلوتونيوم و نهايتا ساخت بمب استفاده کرد، توقف ساخت آن را خواستار شده است.

هيئت عالی‌رتبه آمريکايی به رياست شرمن، روز يکشنبه بعد از پايان مذاکرات هسته‌ای وارد فلسطين اشغالی شده است. شرمن در اين سفر با «يوسی کوهن» مشاور امنيت داخلی و مقامات وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی اسرائيل ديدار کرده و آن‌ها را در جريان روند مذاکرات قرار داده است. به نوشته هاآرتص وی گزارشی دقيق از اختلافاتی که از حصول توافق جلوگيری کرد، به اسرائيلی‌ها ارائه کرده است.

نمايندگان آمريکا در ديدار با همتايان اسرائيلی خود تأکيد کرده‌اند که در صورت توافق با ايران، تحريم‌های اين کشور اندکی کاهش می‌يابد، اما اصل تحريم‌ها همچنان پابرجا مانده و شبکه آن‌ها از هم نمی‌پاشد. آن‌ها معتقدند از آنجا که لغو تحريم‌ها به صورت موقت و ۶ ماهه است، شرکت‌های بين‌المللی همچنان از معامله با ايران خودداری می‌کنند.

نتانياهو پيش از اين با هرگونه کاهش تحريم‌های ايران مخالفت کرده است. وی می‌گويد برداشته شدن حتی تحريم‌های کوچک موجب می‌شود تا تمام نظام تحريم‌ها از هم بپاشد.

با اين حال، شرمن و تيم همراهش به اسرائيلی‌ها اطمينان داده‌اند که حتی در صورت توافق، آمريکا نظام تحريم‌ها عليه ايران را حفظ می‌کند.

يک مقام آمريکايی عضو هيئت مذاکره‌کننده، با بيان اينکه تحريم‌های نفتی و بانکی همچنان پابرجا می‌مانند، به خبرنگارهای اسرائيلی گفته است: تحريم‌های مورد بحث (که هنوز هم مورد توافق قرار نگرفته‌اند)، قابل بازگشت و جزئی هستند. تا زمانی که موافقتنامه جامع امضا نشود، نظام تحريم‌ها دست نمی‌خورد. ايرانی‌ها می‌خواهند اين موضوع طور ديگری باشد، اما چنين چيزی نيست و آن‌ها هم اين را فهميده‌اند.

وی همچنين گفته است که مذاکره‌کننده‌های آمريکايی در ژنو از ايران نخواسته‌اند که تمام فعاليت‌های غنی‌سازی را متوقف کند، اما توقف توسعه برنامه هسته‌ای را خواستار شده‌اند. وی می‌گويد: آن‌ها سانتريفيوژ جديد اضافه نمی‌کنند، اراک را پيش نمی‌برند و ضمنا ذخاير اورانيوم ۲۰درصد هم نخواهند داشت.

پيش از اين منابع غربی خبر داده‌ بودند که ايران و ۱+۵ احتمالا به توافقی ۶ ماهه دست پيدا می‌کنند. دو طرف در اين ۶ ماه وقت خواهند داشت تا به توافق جامع دست پيدا کنند.

مقام آمريکايی مورد استناد هاآرتص ادعا کرده است که مخالفت فرانسه موجب عدم دستيابی به توافق نشده، بلکه هيئت ايرانی بوده که به مشورت بيشتر نياز داشته به همين جهت بايد به تهران بازمی‌گشته.

اين مقام آمريکايی در پاسخ به انتقادات اسرائيلی‌ها که گفته‌اند واشنگتن می‌خواهد به هر قيمتی با ايران توافق کند، گفته است: ما پيشنهادی را روی ميز گذاشتيم و آن‌ها هنوز تصميم نگرفته‌اند که آن را می‌پذيرند يا نه. اميدوارم که آن‌ها اين فرصت را از دست ندهند. در هر حال ما هيچ عجله‌ای نداريم.

«جان کری» وزير خارجه آمريکا هم بعد از پايان مذاکرات هسته‌ای در ژنو با بيان اينکه آمريکا بايد بتواند منافع متحدان خود در منطقه را نيز تأمين کند، تاکيد کرد که واشنگتن برای توافق با ايران عجله نمی‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016