چهارشنبه 22 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار و گفتگوی مدافعان حقوق بشر ايرانی با نمايندگان پارلمان اروپا در بروکسل برای اعتراض به اعدام ها در ايران

ديدار و گفتگوی
• نمايندگان مادران جان باختگان دهه ۶۰،
• حاميان مادران پارک لاله،
• همبستگی برای حقوق بشر در ايران
• و تنی چند از مدافعان ايرانی حقوق بشر
با نمايندگان پارلمان اروپا در بروکسل
برای اعتراض به اعدام ها در ايران



روز دوشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۲ برابر با ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳، گروهی از مدافعان ايرانی حقوق بشر متشکل از نمايندگان مادران جانباختگان دهه ۶۰، حاميان مادران پارک لاله و همبستگی برای حقوق بشر در ايران که از شهرهای گوناگون آلمان، نروژ و بلژيک آمده بودند، با خانم باربارا لوخبيلر، نماينده پارلمان اروپا از حزب سبز آلمان و رئيس کميسيون حقوق بشر، آقای علی يورتا گل از اعضای دفتر خانم تاريا کرونبرک از حزب سبز نروژ و رئيس هيات پارلمان اروپا در امور ايران و اروپا، خانم سابين ماير، کارشناس امور ايران در پارلمان اروپا و ديميتری لومق، رئيس دفتر خانم ايزابل دوران از حزب سبز بلژيک و معاون پارلمان اروپا، در بروکسل ديدار و گفتگو کردند و نگرانی های خود را در باره افزايش موج اعدام ها در ايران ابراز داشتند. اين هيئت خواهان آزادی همه زندانيان سياسی و قطع اعدام ها در ايران شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ابتدا اعضای گروه ايرانی با خانم باربارا لوخبيلر، مسئول کميسيون حقوق بشر در پارلمان اروپا با حضور آقای علی يورتاگل، مسئول دفتر خانم تاريا کرونبرگ، رئيس هيات پارلمان اروپا در روابط با ايران ديدار داشتند. در آغاز اين جلسه، خانم لوخبيلر اعلام کرد که در روز سه شنبه ۱۲ نوامبر، با سفير ايران در بلژيک ملاقات خواهد داشت و نگرانی های حقوق بشری اين گروه را با وی در ميان خواهد گذاشت. همچنين، خانم لوخبيلر از تلاشگران حقوق بشری، به ويژه از حاميان مادران پارک لاله ايران و خانواده‌های جان باختگان، به خاطر خبر رسانی و کوشش های شبانه روزی آنان سپاسگزاری کرد و گفت که اميدوار است اين همکاری‌ها ادامه پيدا کند تا زندانيان ايرانی از جمله زندانيان گمنام فراموش نشوند.

پس از آن خانم مرسده محسنی از شهر کلن آلمان و از اعضای خانواده های جان باختگان دهه شصت، از خانم لوخبيلر که هميشه او و دوستانش را با آغوش باز پذيرفته و به درد دل آنان گوش فرا می‌دهد و همچنين از کمک او برای آزادی آرش صادقی سپاسگزاری کرد و سپس از نگرانی خود نسبت به افزايش چشمگير آمار اعدام ها در ايران در ماه های اخير گفت و از خانم لوخبيلر خواست که اجازه ندهند اخبار نقض گسترده و سيستماتيک حقوق بشر در ايران در بحبوحه مذاکرات هسته ای ايران با غرب به فراموشی سپرده شود و زندانيان قربانی معاملات تجاری گردند. خانم محسنی با اشاره به اعدام های گسترده مخالفان سياسی در دهه شصت در ايران از مسئولان پارلمان اروپا خواست که نگذارند اتفاقی مشابه، هر چند در ابعاد بسيار کوچکتر، بار ديگر تکرار شود.

در ادامه خانم فاطمه رضايی، از حاميان مادران پارک لاله در شهر دورتموند آلمان اعلام کرد که روند بررسی پرونده محکومان به اعدام، آقايان زانيار و لقمان مرادی، مسعود آروند و آرمان پرويزی مطابق با معيارهای اوليه حقوق بشر نبوده است. وی از مسئول کميسيون حقوق بشر پارلمان اروپا خواست که برای آزادی اين افراد، از هيچ اقدامی کوتاهی نکند. خانم رضايی که نمايندگی شورای همبستگی برای حقوق بشر در ايران را به همراه آقای پرويز مختاری در اين ديدار داشت، به وضعيت زندانيان بيمار اشاره کرد و گفت چندين روز است که آقای عبدالفتاح سلطانی، وکيل خانم نسرين ستوده و بسياری از زندانيان ديگر، به اتفاق چند نفر ديگر از زندانيان، در اعتراض به وضعيت درمانی زندانيان بيمار، دست به اعتصاب غذا زده اند. خانم رضايی وضع زندانيان بيمار را اسفبار توصيف کرد.

سپس در ادامه جلسه، خانم خاطره معينی، از اعضای خانواده جانباختگان دهه شصت که از شهر اسلو، پايتخت نروژ آمده بود، بيانيه ای را در باره وضعيت ناگوار زندانيان سياسی کنونی و خطر مرگ و اعدام آنان با امضای پنجاه و شش نفر از خانواده‌های جانباختگان دهه شصت، در اختيار خانم لوخبيلر و آقای علی يورتاگل قرار داد. ايشان نيز به اعدام های جوانان بلوچستان و کردستان اشاره کرد و گفت که خطر اعدام هم وطنان جوان عرب و کرد ما هم چنان در هر لحظه وجود دارد. خانم معينی از آقای يورتاگل خواست تا در سفر به ايران، فقط به ديدار با مقامات دولتی بسنده نکنند و با خانواده‌های جانباختگان، از جمله با مادر لطفی، خانم‌ منصوره بهکيش و مادران ستار بهشتی، ندا، ترانه موسوی و سهراب اعرابی... ديدار کنند.

لازم به يادآوری است که آقای يورتاگل به همراه هيئتی از نمايندگان و کارشناسان اروپايی به رياست خانم تاريا کرونبرگ، در ماه دسامبر به ايران خواهد رفت.

خانم منير فرهودی، همسر زنده ياد مهرداد پاکزاد از جانباختگان دهه شصت، که از آلمان آمده بود، گزارشی در مورد قتل عام ها در کردستان در بعد از انقلاب ارائه داد. او از کشتار روزانه کول بران در کردستان به دست نيروهای انتظامی جمهوری اسلامی و اعدام های اخير حبيب الله گلپری، شيرکوه معارفی... ياد کرد و وضعيت اسفناک حقوق بشر در کردستان را تشريح کرد. خانم فرهودی تقاضاهای خانم آمنه قادری، مادر زانيار مرادی، پدر لقمان مرادی و همچنين دختر منصور آروندی را به استحضار رساند. او خاطر نشان کرد که زندانيان از حقوق اوليه يک زندانی، مانند داشتن وکيل محروم می باشند. سپس ليست زير را که شامل نام تعدادی از زندانيان کرد است و هر لحظه احتمال اعدامشان می رود، تقديم خانم لوخبيلر کرد.

۱ ـ رشيد آخکندی ۲ ـ منصور آروند ۳ ـ بهروز آلخانی ۴ ـ رزگار (حبيب) افشاری ۵ ـ علی افشاری ۶ ـ آرمان پرويزی ۷ ـ سمکو خورشيدی ۸ ـ هوشنگ رضايی ۹ ـ علی احمد سليمان ۱۰ ـ مصطفی سليمی ۱۱ ـ ابراهيم عيسی‌پور ۱۲ ـ حبيب الله لطيفی ۱۳ ـ زانيار مرادی ۱۴ ـ لقمان مرادی ۱۵ـ بختيار معماری ۱۶ ـ صابر موخليد موانه ۱۷ ـ سيروان نژاوی ۱۸ ـ سامان نسيم.

آقای پرويز مختاری که از شهر هامبورگ آلمان آمده بود و يکی از نمايندگان شورای « همبستگی برای حقوق بشر در ايران » حاضر در اين نشست بود، به روند ناعادلانه رسيدگی به پرونده متهمان در ايران اشاره کرد و خواستار آن شد که اعضای هيات اروپايی در بازديدشان از ايران با خانواده های زندانيان سياسی و عقيدتی و خود زندانيان سابق مانند دکتر فريبرز رئيس دانا، نسرين ستوده، عباس امير انتظام، طبرزدی و وکلای آنان، ملاقات کنند. وی همچنين با اشاره به مرگ افشين اسالو در زندان از شرايط نامساعد در زندان های ايران و عدم تأمين جانی زندانيان سخن گفت و خواستار آزادی زندانيان عقيدتی شد.

هم چنين در اين ديدار، خانم پروين محسنی، رئيس فدراسيون فرهنگی و حقوق بشری اروپرس که از نهادهای عضو همبستگی برای حقوق بشر در ايران می باشد، از کشور بلژيک حضور داشت. ايشان گفت که بايد ميثاق جهانی حقوق بشر در ايران نهادينه شود و مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ايران به اين پيمان نامه جهانی احترام بگذارند. او سپس چنين ادامه داد: چون بيانيه جهانی حقوق بشر در ايران جدی گرفته نمی‌شود و بهايی به آن داده نمی شود، هر روز شاهد دستگيری، شکنجه، اعدام و سنگسار عده‌ای هستيم. تلاش کنيم رعايت اين بيانيه جهانی را که محصول پيشرفت و تکامل انديشه بشری است، به رژيم ايران بقبولانيم. تا زمانی که حکومت ايران به آزادی‌های بيان و رسانه‌ها و ديگر آزادی‌های نوشته شده در اين کنوانسيون گردن ننهد، ما هميشه اين گرفتاری‌ها را خواهيم داشت.

در پايان اين نشست، خانم لوخبيلر قول داد که تمام توان خود را برای لغو اعدام و قطع شکنجه در زندان ها و آزادی همه زندانيان سياسی و عقيدتی به کار خواهد برد. ايشان از هيئت ايرانی دعوت کرد تا در نشست ماهانه کميسيون حقوق بشر که بلافاصله پس از اين ديدار شروع می شد، شرکت کنند.



پس از اين جلسه اعضای گروه ايرانی در نشست عمومی حقوق بشر در پارلمان اروپا شرکت کردند.
نشست کميسيون حقوق بشر پارلمان اروپا به رياست خانم باربارا لوخبيلر برگزار شد و نمايندگان احزاب گوناگون پارلمان اروپا در آنجا حضور داشتند و به نقض حقوق بشر در نقاط مختلف جهان پرداختند. در ابتدای اين نشست رئيس کميسيون اعلام کرد که گروهی از ايرانيان برای آزادی زندانيان سياسی و اعتراض به اعدام ها در ايران به پارلمان آمده‌اند و اکنون در سالن هستند. ايشان ضمن خوش آمدگويی به ايرانيان، به اعدام آقايان حبيب الله گلپری پور، رضا اسماعيلی و چهارده نفری که در زاهدان اعدام شدند اشاره کرد و افزايش تعداد اعدام ها در ماه های اخير را نگران کننده خواند.

پس از اين ديدارها، نشست های جداگانه ای با خانم سابين ماير و رئيس دفتر خانم ايزابل دوران، معاون پارلمان اروپا برگزار شد که حمايت آنان نيز برای قطع اعدام ها در ايران خواسته شد. به رئيس دفتر خانم ايزابل دوران گفته شد که اعضای هيئت اروپايی در سفر خود به ايران، حتماً با نمايندگان نهادهای مدنی نيز ديدار کنند و اين سفر فقط صرف چلو کباب با رئيس جمهور و رئيس مجلس ايران نباشد.

تعدادی از عکس‌ها را می‌توانيد در اين لينک نگاه کنيد:
https://www.facebook.com/madaran.solhdortmund/media_setset=a.667881689911177.1073741839.100000680559971&type=1

تهيه عکس و گزارش از محسن. ص


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016