سه شنبه 28 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجانی: ايران مهد دموکراسی در منطقه است

خبرآنلاين ـ سياست - احزاب و شخصيت‌ها - دبير ستاد حقوق بشر کشورمان در ديدار به مديرکل کنسولی وزارت خارجه سوئد و هيئت همراه گفت: متاسفانه برخی از پايتخت های کشورهای اروپايی به بهشت تروريست ها تبديل شده اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد جواد لاريجانی خطاب به آندرس روئن کوئيست رئيس هئيت کنسولی سوئد گفت: کشورهای غربی ادعا می کنند حقوق بشر از جايگاه ويژه ای در سياست داخلی و خارجی آنها برخوردار است اما در عمل، رفتار آنها به گونه ای است که نشان می دهد اين ادعا وجاهتی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی به رفتار غرب با ايران در سالهای گذشته و هم اکنون اشاره کرد و گفت: کسی نمی تواند منکر شود که جمهوری اسلامی ايران بزرگترين و تنها دموکراسی خاورميانه است، منتهی ببينيد غربی ها و خصوصا آمريکا که خود را طرفدار حقوق بشر و مدعی ترويج دموکراسی می دانند با اين ايران که مهد دموکراسی در منطقه است چگونه برخورد می کنند و می خواهند با انواع تحريم ها و تبعيض ها ملت ما را تحت شديدترين فشارها قرار دهند.

دبير ستاد حقوق بشر افزود: درحاليکه در ايران، افراد با نردبان رأی مردم به قدرت می رسند و از همان نردبان پايين می آيند و اين دموکراسی مبتنی بر عقلانيت اسلامی، بزرگترين دستاورد جمهوری اسلامی است؛ غرب بيشترين ستيز را با آن داشته و در عوض با کشورهايی که کوچک ترين نمونه و مدل دموکراسی در آنها يافت نمی شود، صميمی ترين و نزديک ترين روابط خارجی را برقرار کرده است و اين به خوبی نشان می دهد که ادعاهای آنها درباره اهميت جايگاه حقوق بشر تو خالی است.

لاريجانی با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی ايران مناقشاتی در مبانی اسناد حقوق بشر فعلی دارد، گفت: با اينکه معتقديم يک نگاه انحصاری به تفکر سکولار ليبرال غربی در اين اسناد موجود است، حتی همين مجوعه اسناد هم توسط دول غربی چه در سياست های داخلی و چه در سياست های خارجی شان به درستی پيگيری نمی شود و اين موضوع نشان می دهد که صرفا از حقوق بشر يک استفاده شعاری می شود.

دبير ستاد حقوق بشر از گسترش فرهنگ اسلام هراسی، بيگانه ستيزی و نژادپرسيتی در جوامع غربی به عنوان يکی ديگر از نشانه های پايبند نبودن اين کشورها به مبانی و اصول حقوق بشری ياد کرد و گفت: فضای پديد آمده ناشی از اسلام هراسی رو به گسترش در کشورهای اروپايی سبب شده تا مسلمانان همواره در معرض بدبينی، تبعيض و آزار و اذيت قرار گيرند که اين ها همه برخلاف ادعاهای حقوق بشری است.

جواد لاريجانی در ادامه با اشاره به اينکه ايران يکی از بزرگترين کشورهای قربانی تروريسم و در عين حال فعال در زمينه مبارزه با ترويسم بوده است گفت: امروز در حالی انواع و اقسام تهمت ها را به ايران نسبت می دهند که پايتخت های کشورهای اروپايی بهشت تروريست های خوناشامی چون منافقين و پژاک و ساير گروه های تروريستی، حتی عناصر القاعده شده است. در پايتخت های کشورهای غربی، از تروريست هايی که دستشان به خون هزاران نفر آلوده است به عنوان مدافع حقوق بشر ياد می شود و مورد احترام قرار می گيرند در حاليکه عمده آنها در برپايی اردوگاه های آموزشی، ارسال کمک های مالی و هدايت و سازمان دهی فعاليت های تروريستی بر ضد ايران يا مناطق ديگری از جهان نقش دارند.

دبير ستاد حقوق بشر افزود: ما بسيار خوشحال می شديم اگر غرب واقعا برای حقوق بشر اهميت قائل می شد و آن موقع حتی اگر در مواردی با يکديگر در مبنا اختلاف نظر داشتيم آنها را تحمل می کرديم اما حيف که اينگونه نيست. با اين همه سياست ايران حضور فعال در بحث حقوق بشر و در سطح بين المللی است و همواره تلاش کرده است تا ضمن ارتقاء وضعيت حقوق بشر در داخل، براساس فکر پايه ای نظام که اسلام است، از اعمال استانداردهای دوگانه توسط برخی از کشورهای غربی در محافل بين المللی نيز جلوگيری بعمل آورد.

لاريجانی در ادامه با تاکيد بر اهميتی که ايران به مکانيزم گزارشگری يو.پی.آر قائل است گفت: ما طرفدار مکانيزم يوپی آر هستيم و از ابتدا جزء عناصر موثری بوديم که اين نوع گزارشگری را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تصويب کرده و از آن حمايت کرديم. در زمان يوپی آر بيش از ۱۰۰ توصيه را پذيرفتيم و درهمان چارچوب در حال همکاری و فعاليت با شورای حقوق بشر هستيم اما نکته مهم اين است که بايد به اين مکانيزم فرصت کافی داده شود تا به اهداف مورد نظر خود برسد؛ اما متاسفانه کشورهايی هستند که با طرح مجدد گزارش های کشوری و عدم اعتنا به گزارش های يوپی آر و عدم پاسخگويی به شورا، نقش يوپی آر را حاشيه ايی می کنند و اگر با اين موضوع با تسامح برخورد شود، يوپی آر در همان دور اول با شکست مواجه می شود.

دبير ستاد حقوق بشر گفت : بعنوان نمونه شورای حقوق بشر سازمان ملل بايد رژيم صهيونيستی را مجبور کند که گزارش يوپی آر خود را مجددا به شورا عرضه کند.

لاريجانی در ادامه، سيستم قضايی جمهوری اسلامی ايران، مکانيزم عملکرد ستاد حقوق بشر و نحوه تعامل و همکاری فنی ايران با شورای حقوق بشر سازمان ملل را برای هيئت سوئدی تشريح کرد و به چند سوال آنها درباره مسائل حقوق بشری ايران از جمله بالا بودن تعداد اعدام ها پاسخ گفت.

در اين ديدار آندرس روئنکوئيست رئيس هئيت کنسولی وزارت خارجه سوئد با قدردانی از نقش ايران در تقويت مکانيزم يوپی آر گفت: سوئد نيز مانند ايران از جمله کشورهای مدافع مکانيزم يو.پی آر است که سبب می شود وضعيت حقوق بشر همه کشورها بدون هيچ تعيضی در بوته نقد گذاشته شود.

او سپس با اشاره به اينکه حقوق بشر در سياست داخلی و خارجی سوئد نقش بسيار مهمی دارد خواستار گسترش همکاری های دوجانبه با ايران برای تبادل نظر و کسب و آشنايی بيشتر با سيستم قضايی ايران و مکانيزم های موجود در آن آشنا شد.

دبير ستاد حقوق بشر نيز از علاقمندی ايران برای توسعه همکاری های فنی، حرفه ای و نظری در خصوص حقوق بشر و در صحنه دو جانبه بين المللی شد که مورد استقبال طرف سوئدی قرار گرفت و قرار شد مکانيزم های ديپلماتيک آن بررسی و مورد پيگيری واقع شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016