چهارشنبه 29 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرانسه: سخنان خامنه‌ای مذاکرات ژنو را پیچیده می‌کند

راديو زمانه ـ در پی سخنان امروز چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه آیت‌الله علی خامنه‌ای، علیه آمریکا و اسرائیل؛ فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در نشست شورای وزیران این کشور سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران را “غیرقابل قبول” خواند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نجات فالو بلقاسم، سخنگوی دولت فرانسه نیز در نشست رسانه‌ای هفتگی خود گفت: “سخنان خامنه‌ای غیرقابل قبول است و مذاکرات هسته‌ای ژنو را پیچیده می‌کند.”

آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان بسیج، آمریکا را “در رأس استکبار جهانی” خواند و اسرائیل را “سگ ِهار ِ نحس و نجسِ منطقه” نامید که “محکوم به زوال” است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که برای سومین بار در پنج هفته گذشته، دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ امروز بعد از ظهر در ژنو آغاز شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روزهای اخیر لحن مقام‌ها و رسانه‌های حکومت ایران در مورد آمریکا ملایم‌تر شده بود.

ایران در پی دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای است تا بتواند با رفع تحریم‌ها به وضعیت نابه‌سامان اقتصادی خود رسیدگی کند. به‌همین دلیل با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، تلاش کرده است لحن خود با کشورهای غربی را تغییر دهد، اما آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان امروز خود بار دیگر مواضع دیرینه مسئولان جمهوری اسلامی در مورد آمریکا و کشورهای غربی را تکرار کرد.

مقام‌های ایرانی معتقدند در دور قبلی مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، رسیدن به توافق نزدیک بود اما مواضع لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه که گفته بود هنوز به رویکردهای جمهوری اسلامی اعتمادی ندارد، مانع از آن شد.

نجات فالو بلقاسم، سخنگوی دولت فرانسه در نشست رسانه‌ای خود گفت: “موضع فرانسه در این مذاکرات محکم است اما بسته نیست.”

به‌گفته وی این موضع محکم دولت فرانسه سبب شد تا شرایطی که برای توافق در نظر گرفته شده بود ناکافی ارزیابی شود.

سخنگوی دولت فرانسه با بیان این‌که “اکنون توپ در زمین ایران است”، افزود: “بدیهی است که ما امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد.”

نجات فالو بلقاسم تأکید کرد: “ما توافقنامه‌ای جدی و مستحکم می‌خواهیم که تمام تضمین‌ها را بدهد.”

خامنه‌ای: در بحث هسته‌ای خطوط قرمز باید رعایت شود

آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنان امروز خود به مذاکرات هسته‌ای نیز پرداخت و گفت: “در بحث هسته‌ای خطوط قرمز باید رعایت شود و از حقوق ملت، حتی یک قدم عقب‌نشینی نشود.”

رهبر جمهوری اسلامی ایران افزود: “من در جزئیات مذاکرات مداخله نمی‌کنم اما خطوط قرمزی وجود دارد که باید رعایت شوند و مسئولان هم موظف به رعایت این خطوط قرمز هستند و نباید از فضاسازی‌ها و تهدیدهای دشمن هم به خود هراسی راه دهند.”

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به تعبیر “نرمش قهرمانانه” که چندی پیش خود به‌کار برده بود اشاره کرد و گفت: “عده‌ای «نرمش قهرمانانه» را دست کشیدن از اصول و آرمان‌های نظام اسلامی تعبیر کردند و برخی دشمنان نیز بر همین اساس، مدعی عقب‌نشینی نظام اسلامی از اصول شدند در حالی ‌که این برداشت‌ها، خلاف واقع و بدفهمی است.”

به‌گفته رهبر جمهوری اسلامی “نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه و استفاده از شیوه‌های متنوع برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های گوناگون نظام اسلامی است.”

وی تحریم‌ها علیه ایران را کارساز ندانست و مشکلات اقتصادی ایران را نتیجه “ضعف در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور” خواند.

در همین حال نمایندگان مجلس ایران امروز با انتشار بیانیه‌ای خطاب به کشورهای گروه ۱+۵، طرف مذاکرات هسته‌ای را تهدید کردند که اگر مذاکرات را به یک روند فرسایشی تبدیل کنند در همکاری‌های جدید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد شد.

نمایندگان مجلس نیز در بیانیه خود تأکید کرده‌اند که ایران “به هیچ وجه از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد”.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016