سه شنبه 28 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: تشديد تحريم ها مذاکرات را تضعيف می‌کند

• هيچگونه کاهش و يا توقفی در مسير برنامه‌های هسته‌ای ايران رخ نداده است
• ممکن است ماهيت برنامه‌ها و ابعاد فنی طرح‌های هسته‌ای کشور به دليل مسايل مختلف طبق برنامه‌های از پيش تعيين شده پيش نرود اما توقفی هم رخ نداده است.
• جمهوری اسلامی ايران بسته خود را ارائه کرد و آن‌ها هم از اين بسته استقبال کردند و اکنون زمان آن است تا آنهايی که ادعا داشتند، رفتارشان هم به اقدامات عملی تبديل شود و اميدواريم اين اقدامات تحت فشار هيچ کشوری قرار نگيرد.

ايلنا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اعمال هرگونه تحريم جديد و يا تشديد تحريم‌ها، مسير مذاکرات را تضعيف و حصول به توافق را سخت می‌کند.

به گزارش ايلنا، «مرضيه افخم» در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درخصوص اعمال تحريم‌های جديد از سوی آمريکا همزمان با مذاکرات ايران و ۳ + ۳ تصريح کرد: قبلا اعلام کرديم که رويکرد فشار و مذاکره همزمان، ناکارآمد است و قابل پذيرش نيست و معتقديم هرگونه تحريم جديد و يا تشديد آن، مسير مذاکرات را تضعيف و حصول به توافق را تخريب می‌کند و در عين حال اميدواريم چنين اقداماتی صورت نگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی به هدف تيم مذاکره کننده ايران اشاره کرد و گفت: مذاکره کنندگان ايرانی به دنبال احقاق حقوق ملت ايران هستند و همه خطوط قرمز و حساسيت‌های مسئولان در تهران و همه تاريخچه اين مذاکرات را در اختيار دارند و اميدواريم در اين مذاکرات به توافقی دست يابيم.

افخم در پاسخ به سوالی درباره تشکيل زنجيره انسانی دانشجويان به دور سايت فردو که امروز انجام می‌شود، گفت: جامعه ايران زنده، پويا و در سطح منطقه منحصر به فرد است و همواره ديدگاه‌های مختلفی درباره موضوعات وجود دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه تصريح کرد: اين واکنش‌ها کاملا طبيعی، منطقی و برای ما قابل درک است و اين اقدامات را در چارچوب همين ديدگاه ارزيابی می‌کنيم.

افخم با بيان اينکه اميدواريم اين اقدام در چارچوب قانون انجام شود، گفت: اين اطمينان را می‌دهم که تيم مذاکره کننده ايران تمام خطوط قرمز را مدنظر دارد و اين خطوط قرمز، کاملا بديهی و برای آن‌ها مشخص است.

وی در ادامه تصريح کرد: آنچه مسلم است اين است که بحث هسته‌ای يک بحران غيرضروری است و تلاش داريم از طريق مذاکره اين بحران را حل کنيم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی همچنين در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه برخی مقامات آمريکايی تهديداتی از جمله اينکه همه گزينه‌ها روی ميز است را تکرار می‌کنند، گفت: بعضی گزينه‌ها ۵ يا ۶ دهه است که از روی ميز برداشته شده و فکر نمی‌کنيم که اين فضاسازی‌ها ملاکی باشد تا بر مذاکرات اثر کند چراکه معتقديم دو طرف مذاکره بايد به يک ميزان درباره نتيجه مذاکرات، نگرانی و دغدغه داشته باشند.

افخم در پايان درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر دستگيری يک تبعه ايرانی در جمهوری آذربايجان گفت: در حال پيگيری اين موضوع هم از طريق سفارتمان در باکو و هم در تهران هستيم و در يادداشتی که به جمهوری آذربايجان داده‌ايم خواستار دسترسی کنسولی به اين فرد شده‌ايم.

توقفی در مسير برنامه هسته‌ای ايران رخ نداده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هيچگونه کاهش و يا توقفی در مسير برنامه‌های هسته‌ای ايران رخ نداده است.

افخم در پاسخ به پرسشی درخصوص گزارش اخير رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی افزود: گزارش آقای آمانو در مقايسه با ساير گزارش‌های آژانس متوازن بود و اين به دليل توافق بين ايران و آژانس صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی افزود: ممکن است ماهيت برنامه‌ها و ابعاد فنی طرح‌های هسته‌ای کشور به دليل مسايل مختلف طبق برنامه‌های از پيش تعيين شده پيش نرود اما توقفی هم رخ نداده است.

افخم در پاسخ به سوال ديگری درباره پيش بينی وی از مذاکرات پيش روی ژنو تصريح کرد: ما مسير مذاکرات را واقع بينانه و با خوش بينی بررسی و آغاز کرده‌ايم اما براساس اراده سياسی و حسن نيتی که وارد شديم اميدواريم در مسير احقاق حقوق ملت ايران به نتيجه برسيم.

وی در ادامه گفت: اميدواريم در اين مذاکرات هم نگرانی‌های طرف مقابل و هم نگرانی‌های ايران رفع و در عين حال حقوق ملت ايران حفظ شود و به رفع تحريم‌ها بينجامد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه درخصوص اقدام اخير اتحاديه اروپا در تحريم چند شرکت و نهاد ايرانی گفت: اين اقدام از نظر ما جهت دار بود و اقدامی سياسی تلقی می‌شود.

افخم تصريح کرد: انتظار داريم در اين زمان نه تنها از اقدامات تشديدی جلوگيری شود بلکه بايد اقدامات اعتمادساز انجام شود و اين اقدام اتحاديه اروپا را رد می‌کنيم.

بيست و يکمين اجلاس وزيران خارجه اکو، سوم آذر در تهران

مرضيه افخم همچنين گفت: بيست و يکمين اجلاس وزيران خارجه اکو به ميزبانی تهران سوم تا پنجم آذر برگزار می‌شود و وزرای خارجه کشورهای عضو اکو، با شروع دهه سوم اکو، در دوره جديد ابعاد همکاری‌ها را بررسی خواهند کرد.

وی تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران در اين اجلاس رياست سازمان منطقه‌ای اکو را به مدت يک سال برعهده خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در ادامه به سفر وزير امورخارجه کشورمان به ايتاليا اشاره کرد و گفت: در آستانه دور جديد مذاکرات ايران و ۳ + ۳ آقای دکتر ظريف در مسير ژنو در رم پايتخت ايتاليا توقف می‌کند.

افخم هدف از اين سفر دکتر ظريف را ديدار و گفتگو با همتای ايتاليايی خود دانست و افزود: در اين ديدار در چارچوب همکاری‌ها و مشورت‌های سياسی بين دو کشور درباره اوضاع منطقه خاورميانه به ويژه سوريه بحث و تبادل نظر می‌شود.

وی از ديگر موضوعات اين ديدار را مذاکرات جمهوری اسلامی ايران و ۳ + ۳ دانست و گفت: معتقديم ايتاليا درباره روابط دوجانبه و نقش جمهوری اسلامی ايران در منطقه ديدگاه‌های منطقی دارد.

افخم در پاسخ به سوالی در باره برخی اظهارنظرهای مقامات برخی کشور‌ها پس از مذاکرات ژنو نيز گفت: مذاکرات پشت ميز مذاکره انجام می‌شود و اميدواريم در اظهارنظر‌ها اين ملاحظه مهم درنظر گرفته شود که مسير اصلی تفاهم حفظ شود تا بستر مناسبی بين ايران و ۳ + ۳ ايجاد شود.

وی درباره بسته پيشنهادی ايران به ۳ + ۳ گفت: جمهوری اسلامی ايران بسته خود را ارائه کرد و آن‌ها هم از اين بسته استقبال کردند و اکنون زمان آن است تا آنهايی که ادعا داشتند، رفتارشان هم به اقدامات عملی تبديل شود و اميدواريم اين اقدامات تحت فشار هيچ کشوری قرار نگيرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه در خصوص سفر آقای اميرعبداللهيان معاون وزارت امور خارجه به روسيه افزود: اين سفر در چارچوب مشورت‌های منظم ايران و روسيه درباره مسايل منطقه به ويژه سوريه انجام شده است.

افخم اضافه کرد: ايران و روسيه ديدگاه‌های مشترکی دارند و اميدواريم در اين عرصه بتوانيم گام‌های موثری در مسير حل بحران سوريه برداريم چراکه همواره اعلام کرده‌ايم راه حل اين بحران سياسی است و اين بحران بايد با روش سوری - سوری حل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016