پنجشنبه 30 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف و اشتون بار ديگر ديدار کردند

ژنو- ايرنا- دکتر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه و خانم کاترين اشتون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا بار ديگر از زمان آغاز دور جديد مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو، صبح پنجشنبه به وقت محلی با يکديگر ديدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايرنا، در اين ديدار که از ساعت ۹ صبح به وقت محلی (۱۱ و ۳۰ دقيقه به وقت تهران) در هتل اينتر کنتيننتال، محل اقامت طرفين آغاز شده است، سيدعباس عراقچی معاون حقوقی و بين المللی و مجيد تخت روانچی معاون اروپا و آمريکای وزير امور خارجه نيز حضور دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر ظريف پيش از اين ديدار در قالب يک صبحانه کاری با روسای سازمان های بين المللی مقيم ژنو ديدار کرده بود.

اين سومين دور از گفت و گوهای ايران با گروه ۱+۵ در طول پنج هفته گذشته است. پيش از اين دو طرف در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر و ۱۶ تا ۱۸ آبان ماه در ژنو با يکديگر مذاکره کرده اند.

به گفته عراقچی، اعتماد ايران نسبت به گروه ۱+۵ بدليل مواضع اين کشورها در دور قبلی مذاکرات از دست رفته و بايد اعتماد احيا شود تا دو طرف بتوانند وارد نگارش متن مشترکی شوند که نقشه راهی برای اجرای طرح پيشنهادی ايران باشد.

دکتر «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران ۱۴ و ۳۰ دقيقه روز گذشته (چهارشنبه) و پيش از آغاز دور جديد مذاکرات، در قالب يک ناهار کاری با خانم «کاترين اشتون» ديدار کرد.

در دور نخست مذاکرات که روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه در ژنو سوئيس برگزار شد، گروه ۱+۵ کليات طرح پيشنهادی ايران را با عنوان «پايانی بر يک بحران غيرضروری، آغازی برای افق های نوين» که بر اساس رويکرد تازه سياست خارجی ايران تهيه شده است، پذيرفتند.

طرفين در اين مذاکرات همچنين توافق کردند که هدف و گام های اول و آخر خود را مشخص کنند و در مورد نگرانی ها و اقدامات اعتماد ساز يکديگر از جمله برنامه صلح آميز هسته ای ايران و تحريم های نفتی، مالی و بانکی مذاکره کنند.

در دور دوم مذاکرات که روزهای ۱۶ تا ۱۸ آبان ماه در ژنو برگزار شد، طرفين وارد جزئيات مذاکرات شدند و روند مذاکرات به سمتی پيش رفت که به گفته ديپلمات ها، دو طرف تا ۹۰ درصد به توافق دست يافتند.

روند جدی و رو به پيشرفت مذاکرات و رسيدن آن به نقطه ای حساس، موجب شد هيات مذاکره کننده آمريکا پيشنهاد دهد تا «جان کری» وزير امور خارجه ايالات متحده به دعوت خانم اشتون به ژنو سفر کند و بدنبال اين مساله نيز ساير وزرای خارجه شش کشور به جز چين در ژنو حضور يافتند اما در يک اقدام تخريبی و کارشکنی آشکار، لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه روند مذاکرات را مختل کرد.

با کارشکنی فرانسه، نه تنها اختلافات کاهش نيافت بلکه افزايش نيز داشت و اکنون بر سر ۱۰ تا ۱۵ مورد که ۳ تا ۴ مورد از جمله موضوع غنی سازی، جدی هستند، ميان طرفين اختلاف وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016