پنجشنبه 30 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی: غنی سازی به هيچ وجه متوقف نمی شود

ژنو- ايرنا- عضو تيم مذاکره کننده هسته ای مذاکرات سه ساعته دکتر محمدجواد ظريف با خانم کاترين اشتون را مفيد توصيف کرد و گفت: در اين نشست درباره موارد اختلافی بحث شد اما هنوز به مرحله ای نرسيده ايم که بطور جدی وارد متن آنها يا متن مشترک کلی شويم .

به گزارش خبرنگاران اعزامی ايرنا به ژنو، سيدعباس عراقچی در جمع خبرنگاران گفت: مقداری از اعتماد از دست رفته ما در اين دور از گفت و گوها جلب شد و تقريبا سه ساعت بحث فشرده ای را که با خانم اشتون داشتيم، بسيار بحث مفيدی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون وزير امور خارجه تصريح کرد: برای اولين بار از ديروز تاکنون وارد محتوای مذاکرات شديم و همان طور که قرار بود اول بر روی يکسری از مفاهيم که درک مشترک نسبت به آنها برای مذاکرات لازم است صحبت کرديم و بعد بتدريج نه اينکه وارد متن شويم ولی وارد محتوای مذاکرات شديم.

معاون حقوقی و بين المللی وزير امور خارجه با بيان اينکه برخی موارد جدی مورد اختلاف است، افزود: در اين جلسه به صورت کلی اين موارد اختلافی مورد بحث واقع شد و هنوز به مرحله ای نرسيده ايم که به طور جدی وارد متن آنها يا متن قبلی و در حال کار بر روی کليات اختلاف نظرها هستيم.

وی درباره اعتماد سلب شده از ايران در دور قبلی مذاکرات اظهار داشت: به هر حال يک مقداری اطمينان جلب شده است که خانم اشتون به عنوان نماينده هر ۶ کشور در حال صحبت است و هر ۶ کشور هم به ما اطمينان داده اند که از مواضع خانم اشتون حمايت می کنند و ايشان نماينده تام الاختيار آنهاست.

عراقچی خاطرنشان کرد: البته به هر حال هم برای نماز و ناهار و هم برای اينکه خانم اشتون يک مشورتی با ساير اعضا داشته باشند، يک توقفی در مذاکرات داشتيم.

عضو تيم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده درباره حضور مجدد وزير امور خارجه آمريکا در مذاکرات گفت: به هر حال اين طور که ما داريم می بينيم وزرای خارجه آمادگی های اوليه را دارند پيدا می کنند تا مانند دور قبلی مذاکرات غافلگير نشوند.

معاون وزير امور خارجه گفت: احتمال رسيدن به توافق وجود دارد و لازمه آن اين است که انعطاف پذيری از طرف مقابل نشان داده شود و ما بتوانيم به سرعت روی متن به تفاهم برسيم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اينکه چه قدر احتمال دارد درباره موارد اصلی دو طرف به توافق برسند، گفت: فضا در مجموع فضای مثبتی است و اراده در طرفين برای حل موضوعات ديده می شود ولی اين اراده هنوز به مرحله عمل نرسيده است.

عراقچی افزود: احتمال توافق وجود دارد ولی هنوز زود است که قضاوت کرد.

عضو تيم مذاکره کننده در پاسخ به سوالی در خصوص اينکه لحن غرب در اين دور از گفت و گوها خوب بوده است يا نه، اظهار داشت: لحن کشورهای شرکت کننده در دور قبل هم خوب بود و اين بار هم خوب است؛ ما در لحن مذاکرات مشکلی نداريم ولی بحث محتوای مذاکرات است.

وی تصريح کرد: در مذاکرات گذشته به هر حال سوء تفاهماتی پيش آمد و منجر به زياده خواهی هايی شد و اين بار آنها سعی کردند تا اجتناب کنند و در حال حاضر با موضع واحد صحبت می کنند البته اختلافات بر سر جای خود باقی است.

معاون وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا ديگر نشستی با اعضای گروه ۱+۵ برگزار نخواهد شد و نشست ها تنها با خانم اشتون خواهد بود؟، گفت: تصور ما اين است که تا وقتی با خانم اشتون به نتيجه نرسيم، نه.

عراقچی اضافه کرد: بحث ها در مذاکرات ريز است و در يک جمع بزرگ مشکل است لذا همه آنها به خانم اشتون وکالت دادند و ايشان از طرف همه آنها دارد مذاکره می کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزير امور خارجه فرانسه درباره لزوم انعطاف پذيری بيشتر ايران، گفت: طبيعی است که هر طرف انتظار دارد طرف مقابل انعطاف نشان دهد ولی مهم اين است که ما در مذاکره به يک توافق مشترک برسيم.

عضو تيم مذاکره کننده در پاسخ به سوالی درباره اينکه احتمال توافق وجود دارد يا نه، گفت: احتمال همه چيز وجود دارد.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما در چند موضوع اختلاف داريم و هنوز به توافق نزديک نشده ايم ولی در عين حال موارد بسيار زيادی وجود دارد که مورد توافق از قبل بوده و هنوز هم هست.

وی در خصوص پررنگ شدن موضوع رآکتور تحقيقاتی اراک گفت: اخباری که پخش می شود همه اش حدس و گمان است و اجازه بدهيد ما به حدس و گمان ها فعلا اهميتی ندهيم و درباره مذاکرات در پشت ميز مذاکره بحث کنيم.

عضو تيم مذاکره کننده هسته ای با تاکيد بر اينکه مذاکرات جدی شروع شده است، گفت: حق غنی سازی خط قرمز ماست و به هيچ وجه متوقف نمی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016