پنجشنبه 30 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی: مذاکره بين ما و اشتون انجام می‌شود، تا ترديدهايمان رفع نشود وارد مذاکرات جدی نمی‌شويم

ايسنا ـ عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران با بيان اينکه "از اين به بعد مذاکره بين ما و خانم اشتون است و در صورت نياز، ايشان با ديگر اعضا ديدار و نظراتشان را به ما اعلام می‌کند"، گفت: لغو تحريم‌های بانکی و نفتی بخشی از اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) اعزامی به ژنو، سيدعباس عراقچی در جمع خبرنگاران ايرانی با اشاره به مذاکرات اشتون و ظريف گفت: در اين مذاکرات درباره نحوه کار بحث شد و مانع اصلی کار، فقدان اعتماد درباره چگونگی ادامه مذاکرات، به خاطر مسايلی است که در مذاکرات قبلی ايجاد شد. ما معتقديم تا اين اعتماد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهيم بود.

معاون وزير امور خارجه همچنين اظهار کرد: اين نکته به خانم اشتون اعلام و قرار شد جلسه افتتاحيه کوتاه باشد و بعد از آن، هيات‌ها به ديدارهای دوجانبه رفتند. هم ما ملاقات داشتيم و هم آنها با يکديگر.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ديدار با اشتون به اين نتيجه می‌رسيم که می‌توان وارد مذاکره برای تهيه متن شد يا نه

وی ادامه داد: ممکن است دوباره با هيات آمريکايی ديدار کنيم و قرار است امروز در ديدار با خانم اشتون به اين نتيجه برسيم که می‌توانيم وارد مذاکره برای تهيه متن شويم يا نه. ساعت ۹ به وقت محلی (۱۱:۳۰ به وقت تهران) اين ديدار انجام می‌شود.

عراقچی اضافه کرد: ما در مذاکرات گذشته به نتايجی رسيده بوديم اما نحوه عملکرد طرف مقابل باعث شد که موانعی پيش آيد. اميدوارم هيات ايرانی بعد از جلسه اول با خانم اشتون به اين نتيجه برسد که آيا زمان وارد شدن به مسايل محتوايی هست يا نه. البته خيلی از موارد قبلی که توافق کرده بوديم به قوت خود باقی است اما مسايل اختلافی هم وجود دارد.

اميدوارم اتفاقات دفعه قبل تکرار نشود

وی با بيان اينکه "نمی‌توانم هنوز وارد جزئيات شوم و اميدوارم مثل دفعه قبل که چند مورد مطرح شد، ديگر آن اتفاق نيفتند"، درباره چگونگی بازگشت اعتماد ايران گفت: ما بايد با يک صدا و موضع واحد از سوی شش کشور مواجه شويم که دفعه قبل اين موضع وجود نداشت و در مذاکرات اين هفته نيز هنوز وارد بحث جدی نشديم. بايد مطمئن شويم اصولی که متضمن حقوق مردم ايران است، رعايت می‌شود.

اين عضو تيم مذاکره‌کننده ايران همچنين تصريح کرد: ما با متن‌های مختلفی مواجه هستيم اما آخرينِ آنها، همانی است که در آخرين لحظات در ژنو ۲ ارائه کردند. ما هنوز تصميم نگرفته‌ايم درباره چه متنی و چگونه مذاکره کنيم. هنوز وارد اين فاز نشديم چون اطمينان نداريم روش مذاکره آنها سالم و منتهی به نتيجه است.

در همه گام‌ها، غنی‌سازی بايد باشد

وی افزود: غنی‌سازی يکی از سخت‌ترين، مهمترين و حساس‌ترين بخش‌هاست و آنچه مسلم است اين است که به هيچ توافقی که در آن از ابتدا تا انتها غنی‌سازی نباشد، ورود نخواهيم کرد و در همه گام‌ها بايد غنی‌سازی باشد.

معاون وزير امور خارجه با بيان اينکه "تفاسير و اختلاف نظرها درباره ان.پی.تی در شرايط کنونی چندان کمک‌کننده نيست"، تاکيد کرد: بايد غنی‌سازی هم در عمل ادامه پيدا کند و هم در متن به آن احترام گذاشته شود.

مذاکرات امروز در سطح خانم اشتون و آقای ظريف است

عراقچی در ادامه اظهار کرد: مذاکرات امروز در سطح خانم اشتون و آقای ظريف است و شش کشور در آن نشست حضور ندارند. اگر در جمع‌بندی ديدگاه‌ها به اين نتيجه برسيم که مذاکرات می‌تواند به نتيجه برسد، وارد اين گفت‌وگوها خواهيم شد.

وی با بيان اينکه "اميدواريم در اين فاصله دو روزه به جمع‌بندی برسيم"، در پاسخ به اظهارات جو بايدن درباره اينکه غنی‌سازی فقط در يک دوره شش ماه انجام می‌شود"، گفت: هم گام اول و هم گام پايانی، مدت‌دار است. گام‌ها دوره زمانی دارند و هيچ چيزی ابدی نخواهد بود. برای گام اول زمان کوتاه خواهد بود اما از نظر ما غنی‌سازی در همه گام‌ها و تا زمانی که ايران صلاح می‌داند در عمل و سند وجود داشته باشد.

اصل غنی‌سازی قابل مذاکره نيست

عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران با ۱+۵ در ادامه تاکيد کرد: اصل غنی‌سازی قابل مذاکره نيست اما جزئياتش که شامل سطح و مکان و اندازه است، قابل مذاکره است.

عراقچی همچنين درباره اظهارات نتانياهو درباره ايران گفت: اهميتی برای اين صحبت‌ها قائل نيستيم.

اين عضو تيم مذاکره‌کننده کشورمان تصريح کرد: حق غنی‌سازی حتماً وجود دارد اما اين که برای اعتمادسازی درباره نحوه اجرای آن مذاکره کنيم، قابل بحث است.

وی درباره ادامه ملاقات‌های دوجانبه نيز با بيان اينکه "ملاقات‌های شب گذشته اميدوارکننده بود"، به ديدارش با وندی شرمن نماينده آمريکا در مذاکرات اشاره کرد و افزود: ديدارم با خانم شرمن مختصر بود و احتمالا امروز ديدار ديگری داشته باشيم.

تحريم‌های کمی برداشته شود، ما هم اقدامات کمی انجام می‌دهيم

عضو تيم مذاکره‌کننده ايران با ۱+۵ درباره اظهارات يک مقام آمريکايی نيز اظهار کرد: برای ما آنچه مهم است و طرف مقابل آن را پذيرفته، اين است که اقدامات دو طرف بايد در گام اول متقابل و متوازن باشد و گام‌های ديگر هم به همين نحو خواهد بود. اينکه برخی بخواهند اين وضعيت را طوری تصوير کنند که پيروزی بيشتری نصيبشان شده، محتمل است اما دليل حسن نيت آنها نيست. آنچه در مذاکرات اتفاق می‌افتد بايد تبليغ شود. اگر مقامات آمريکايی و هرکس ديگری معتقد است تحريم‌های کمی برداشته می‌شود، مطمئن باشيد ما هم اقدامات کمی انجام می‌دهيم.

لغو تحريم‌های بانکی و نفتی بخشی از اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود

وی همچنين با بيان اينکه "حتماً لغو تحريم‌های بانکی و نفتی بخشی از اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود"، افزود: اشتون و ظريف درباره مفاهيم مورد نظر دو طرف ديدار می‌کنند و از اين به بعد مذاکره بين ما و اشتون است و در صورت نياز، ايشان با آنها (۱+۵) ديدار می‌کند و نظراتشان را به ما اعلام می‌کند.

عراقچی درباره ديدار شب گذشته ظريف با معاونان وزير خارجه چين و روسيه نيز گفت: ديرهنگام بودن اين ملاقات‌ها دليل خاصی نداشت. کارها فشرده و فرصت کم بود به همين خاطر ديروقت انجام شد.

احساس نمی‌کنيم که مذاکرات بخواهد تمام شود

معاون وزير امور خارجه درباره احتمال قطع شدن مذاکرات در اين دور اظهار کرد: احساس نمی‌کنيم که مذاکرات بخواهد تمام شود و از اين بابت احساس تهديد نمی‌کنيم. آنچه در دور قبلی اتفاق افتاد اين بود که ترديدهايی نسبت به نيات طرف مقابل بوجود آمد که تا آنها را رفع نکنيم وارد مذاکره جدی نمی‌شويم و اميدواريم بتوانيم در اين مذاکرات اعتماد را بازسازی کنيم و وارد يک مذاکرات محتوايی شويم.

وی جلسه با نمايندگان سه کشور اروپايی را مفيد دانست و گفت: آنها اعلام کردند که از اراده لازم برای پيشبرد مذاکره و رسيدن به تفاهم برخوردارند و درباره اتفاقات دور قبل توضيحاتی دادند. هر سه کشور اطمينان دادند که موضع واحد دارند و اين مساله در ملاقات با ديگر کشورها نيز مطرح شد که با موضع واحد به مذاکره می‌آيند. جلسه خانم اشتون نشان می‌دهد که با چه اختيارات و چه رويکردی وارد مذاکره خواهد شد.

عراقچی در پايان اظهار کرد: من نمی‌دانم آنها با ساختار تحريم‌ها چه می‌کنند اما ساختار برنامه هسته‌يی ما حفظ خواهد شد و اقدامی که به اين ساختار لطمه بزند، صورت نمی‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016