شنبه 2 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ اسحاق جهانگيری به انتقاد احمد جنتی

ايسنا ـ در حالی که خطيب جمعه ديروز تهران از عزل و نصب های زياد دولت جديد انتقاد کرد و از عبارت درو کردن با داس در وزارتخانه ها ياد کرد، معاون اول رييس‌جمهور امروز گفت: من به زودی ليست تغييرات دولت در اين ۱۰۰ روز را در کنار تغييراتی که در همين مدت در سال ۸۴ اتفاق افتاده است منتشر خواهم کرد.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيری صبح امروز (شنبه) در مراسم توديع و معارفه وزير ورزش و جوانان بدون اشاره مستقيم به سخنان روز گذشته آيت الله جنتی در نماز جمعه تهران درباره عزل و نصب های دولت جديد گفت: يکی از مسائلی که درباره دولت مطرح می‌شود اين است که چرا تا اين اندازه تغييرات در دولت وجود دارد؟ من به زودی ليست تغييرات دولت در اين ۱۰۰ روز را در کنار تغييراتی که در همين مدت در سال ۸۴ اتفاق افتاده است منتشر خواهم کرد.

اين درحالی است که آيت الله حنتی ديروز در خطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت: در حال حاضر با داس‌ها در وزارتخانه‌ها بچه‌های انقلابی را درو می‌کنند. الان اين را همه می‌دانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



آيت الله جنتی همچنين افزود: من از رئيس جمهور سوال دارم که آيا می‌داند که اين اتفاقات در حال رخ دادن است يا خير؟ اگر می‌داند که "وا اسفا" و اگر نمی‌داند که "واحسرتا"

در همين حال اسحاق جهانگيری معاون اول رئيس جمهور در پاسخ به اين انتقادات گفت: در حال حاضر در بسياری از وزارتخانه‌ها بخش قابل توجهی از معاونان سابق حضور دارند و مديرکل‌ها مسئوليتشان پا بر جا مانده است. ما هنوز در شهرستان‌ها تغييراتی اعمال نکرديم چون عجله‌ای برای اين تغييرات نداريم.

وی خاطرنشان کرد: ما از يک سو در فشار هستيم که چرا اين همه تغييرات صورت می‌گيرد و از سوی ديگر در فشار قرار داريم که چرا تغييری اعمال نمی‌شود؟ دولت آنجايی که تغيير، ضرورت پيدا کند و به آن نياز داشته باشد، دست به اين اقدام خواهد زد.

جهانگيری همچنين بيان داشت: متأسفانه کارنامه سال ۹۱ کشور کارنامه بسيار بدی است که قابل عرضه نيست. رشد اقتصادی منفی ۵ درصدی و نرخ تورم حدود ۴۱ درصدی منتهی به شهريور در طول پنجاه سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی با بيان اينکه "چنين رکود سنگينی بر اقتصاد کشور کم‌سابقه است"، تاکيد کرد: دولت بايد با دقت تصميم‌گيری کند و در همين راستا از صاحب‌نظران می‌خواهيم که ما را ياری کنند.

بخاطر کوچک شدن سفره مردم، از آنها عذرخواهی می‌کنم
معاون اول رييس‌جمهور همچنين در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه "مردم در فشار اقتصادی هستند و دولت بايد کشور را به آرامش برساند"، گفت: يکی از رسالت‌هايی که بر دوش دولت قرار دارد، اين است که آرامش را به جامعه برگرداند. خود مسئولان نبايد تنش ايجاد کنند و با حضور دولت تدبير و اميد آرامش زيادی به جامعه وارد شد.

جهانگيری ادامه داد: در اواخر سال گذشته برخی پيش‌بينی می‌کردند که دلار حتی از پنج هزار تومان هم بالاتر برود اما حالا بيش از سه ماه از اين دولت نگذشته و بازار آرام است. اين دولت به آينده اميدوار است.

وی با بيان اينکه "من از مردم عذرخواهی می‌کنم چون سفره مردم ايران کوچک شده است"، اظهار کرد: تورمی که در مواد غذايی و خوراکی وجود دارد بالای ۶۰ درصد است. فکر می‌کنم که وظيفه و رسالت ما هم اين است که به دنبال کار مردم باشيم.

هم برای لغو تحريم‌ها تلاش می‌کنيم، هم برای اصلاح سياست‌های غلط
معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينکه "مطرح می‌کنند که دولت به دنبال آن است که از بيرون کشور بخواهد مشکلات خود را برطرف کند"، گفت: دولت کجا اين صحبت را کرده است؟ همه می‌گويند شرايط موجود به دو دليل ايجاد شده است؛ يکی سياست‌های غلط و ديگری تحريم‌های ظالمانه. دولت هم بايد تلاش کند که اين تحريم‌های ظالمانه با رعايت حقوق ايران از پيش رو برداشته شود و هم تلاش کند که سياست‌های غلط، به سياست‌های صحيح تبديل شود.

تحريم‌ها را کاغذ پاره نمی‌دانيم
جهانگيری با تاکيد بر اينکه "دولت سناريوهايی را برای حل مشکلات در نظر دارد"، گفت: يکی از اين سناريوها، برای زمانی است که تحريم‌ها برداشته و فضای اقتصادی بازتر شود. قرار نيست اگر منابع در اختيار ما قرار گرفت، دوباره ايران را به صحنه حضور کالاهای خارجی تبديل کنيم.

وی افزود: حتی اگر اين تحريم‌ها ادامه يابد، ما برای آن هم سناريو داريم. ما تحريم‌ها را کاغذ پاره نمی‌دانيم اما در مقابل، پيش‌بينی کرده‌ايم که اگر غربی‌ها در رابطه با اين تحريم‌ها شديدتر عمل کنند ما هم منفعل برخورد نکنيم و با نگاه داخل کشور و پتانسيل‌هايی که وجود دارد اين مشکلات را برطرف کنيم.

معاون اول رييس‌جمهور همچنين با اشاره به وضعيت بودجه سال ۹۲ اظهار کرد: امسال بودجه کشور ۲۱۰ هزار ميليارد تومان تصويب و حتی ابلاغ هم شده بود. پس از روی کار آمدن دولت يازدهم، ما به مجلس اعلام کرديم که اين مبلغ قابل وصول نيست و خواستيم که بودجه را به ۱۵۰ هزار ميليارد تومان برسانيم که حتی اين رقم هم قابل وصول نيست.

جهانگيری بر عزم دولت برای رفع مشکلات کشور تاکيد کرد و گفت: دولت آماده است که به لطف خدا و لطف رهبری بر همه مشکلات فائق آيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016