دوشنبه 4 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسحاق جهانگيری، وزير سابق صنايع و معادن: وضع مردم بهتر نشده است، تورم کالاهای مصرفی مردم بيش‌از ۵۰ درصد است

مهر ـ وزير صنايع و معادن در دولت های هفتم و هشتم با تاکيد بر اين که برخلاف سخنان شنبه شب رئيس جمهور در گفتگوی تلويزيونی، وضع اقتصادی مردم بهتر نشده است، حرف ها و آمارهای احمدی نژاد درباره بهبود شرايط توليد و عدم تاثيرگذاری هدفمندی بر شرايط توليد و زندگی مردم را نادرست خواند.

اسحاق جهانگيری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گفتگوی تلويزيونی شنبه شب رئيس جمهور با مردم درباره مهمترين مسائل اقتصادی روز در دومين سالگرد اجرای هدفنمدی يارانه ها، اظهارکرد: مسائل اقتصادی دو ويژگی عمده دارد که علاوه بر وجود شاخص های سنجش، مورد ارزيابی دانشگاهيان، صاحب نظران و مردم قرار می گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسئولان با ارائه آمار و تحليل غلط شخصيت خود را مخدوش نکنند

وی افزود: اقتصاد علمی است که صاحب نظران، کارشناسان و دانشگاهيان زيادی در کشور ما آن را می فهمند و می توانند پس از اظهارنظر مقامات کشور در اين خصوص، آن را نقد و بررسی کنند؛ لذا مسئولان بايد احساس کنند و توجه داشته باشند که پس از اظهار نظر و ارائه آمار، سخنان آنان از سوی يک قشر دانشگاهی و صاحب نظر در حوزه اقتصاد بررسی می شود.

وزير صنايع و معادن در دو دولت هفتم و هشتم تصريح کرد: کارشناسان، صاحب نظران و دانشگاهيان در حوزه اقتصاد، سخنان و آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان را بررسی کرده و بر اساس آن درباره شخصيت و جايگاه آنان را می شناسند، لذا نبايد سخنی خلاف از سوی مسئولان ارائه شود و اين باعث مخدوش شدن شخصيت و چهره آن فرد نزد صاحب نظران شود.


تفاوت اثر شعار اقتصادی با شعار سياسی

وی با بيان اينکه اقتصاد با زندگی مردم سروکار دارد و مردم تغيير و تحولات آن را به خوبی احساس می کنند، گفت: شايد درباره سياست داخلی و سياست خارجی با ارائه يک سری شعار در کوتاه مدت بتوان اعتماد مردم را جلب کرد اما در حوزه اقتصاد به هيچ عنوان نمی توان چنين کاری کرد.

جهانگيری ادامه داد: اقتصاد در سفره تک تک مردم تاثير دارد وقتی آقای رئيس جمهور در يک برنامه زنده تلويزيونی می گويد وضع مردم نسبت به قبل بهتر شده است مردم هم وقتی گذشته شان با امروز مقايسه می کنند و می بينند که اين حرف نادرستی است نسبت به سخنان مسئولان بی اعتماد می شوند و اين بی اعتمادی نسبت به حرف های مسئولان بزرگترين ضربه به نظام است.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در موضوع نوسانات ارزی هرگاه مسئولان می گفتند که قيمت ارز پايين می آيد دقيقا خلاف اين موضوع اتفاق می افتاد و کار به جايی رسيده بود که وقتی مردم اين سخنان را از زبان مسئولان اقتصادی کشور می شنيدند می دانستند که خلاف آن اتفاق می افتد و اين موضوع باعث ايجاد نوسانات بسيار در بازار می شد.


تورم در سبد مصرفی خانوار بيش از ۴۰ - ۵۰ درصد است

وزير سابق صنايع و معادن با تاکيد بر اينکه بر خلاف سخنان شنبه شب آقای احمدی نژاد مردم و به خصوص قشر حقوق بگير و کارمند دولت در فشار اقتصادی به سر می برند و مشکلات زيادی دارند، خاطر نشان کرد: ممکن است در مجموع تورم در کشور ۲۶ يا ۲۷ درصدی که رئيس جمهور اعلام کرد باشد اما با توجه به اينکه ۷۰ درصد سبد مصرفی خانوارهای متوسط به پايين را پوشاک، خوراک و اجاره منزل تشکيل می دهد مردم بيشتر از رقم اعلام شده برای تورم احساس گرانی می کنند.

جهانگيری اضافه کرد: شايد ۳۰۰ يا ۴۰۰ قلم کالا در سبد مصرفی خانوار جای بگيرد که بخش عظيمی از کالاهای مصرفی آن با تورمی بيش از ۴۰ و ۵۰ درصد مواجه شده اند، به همين دليل است که مردم گرانی را بيشتر از نرخ اعلام شده برای تورم احساس می کنند.

وی با رد اظهارات رئيس جمهور درباره رونق گرفتن توليد تصريح کرد: در بخش کار و توليد بر اساس گزارش های رسمی دولت در حال حاضر تعداد زيادی از واحدهای صنعتی افت توليد دارند که يکی از آنان کارخانه های خودروسازی است.

وزير سابق صنايع و معادن با بيان اينکه در گذشته کارخانجات توليدی مثل خودروسازی ها هر سال رشد توليد داشته و ترقی می کردند، عنوان کرد: در حال حاضر خودروسازی ها ودهها کارخانه ديگری که قطعات آنها را توليد می کنند با افت توليد مواجه اند و اين زنجيره کاهش در اکثر کارخانجات توليدی تاثير مستقيم گذاشته است. به عنوان مثال در کارخانجات توليد لوازم خانگی و نساجی شرايط کاری و توليدی بسيار بد است.

احمدی نژاد برنامه ای برای مقابله با تحريم ها نداشت

جهانگيری با اشاره به سخنان شنبه شب رئيس جمهور که بخشی از مشکلات موجود را ناشی از تحريم ها می دانست، گفت: مگر آقای احمدی‌نژاد نبود که قطعنامه های صادر شده عليه کشور را کاغذپاره می خواند و می گفت آنقدر قطعنامه صادر کنيد که قطعنامه دانتان پاره شود. وقتی رئيس جمهور اين حرفها را می زد حتما بايد برای امروز برنامه ريزی می کرد.

وی با بيان اينکه دشمن همين را می خواهد که بگوييم تحريم ها اثر خود را گذاشته است، اضافه کرد: چرا امروز بايد رئيس جمهور ما همين حرفی را بزند که دشمن به دنبال محقق کردن آن بود. کسی منکر تاثير تحريم ها و تلاش دشمن برای اثرگذاری از اين طريق در کشور نيست، اما وقتی سخنان ما درباره تحريم نسبت به گذشته ۱۸۰ درجه تغيير می کند برای مردم اين سئوال بوجود می آيد مگر قبلا تحريم ها را بی اثر نمی خوانديم حال چه شده که بخشی از مشکلات را ناشی از تحريم می دانيم.

وزير سابق صنايع و معادن تاکيد کرد که از مديريت کشور انتظار می رفت که به فکر شرايط موجود باشد از سال ۸۹ زمزمه تحريم نفت و تحريم بانکی بود، لذا ما بايد از همان زمان به فکر شرايط فعلی می افتاديم. قطعا همه اعتقاد دارند که تحريم های ظالمانه و ناعادلانه عليه کشورمان وضع شده است، اما مديريت کشور بايد فکری جدی برای تحريم ها و آثار آن می کرد.


هدفمندی در تحولات اقتصادی کشور قطعا تاثير دارد

وی با بيان اينکه حتما اجرای هدفمندی يارانه ها هم به سهم خود در اقتصاد کشور اثرگذار بوده است يادآور شد: بر خلاف آنچه آقای احمدی نژاد مطرح کرد اينکه بگوييم اجرای هدفمندی يارانه ها تاثيری در اقتصاد کشور نداشته است، اشتباه است.

جهانگيری در پايان خاطر نشان کرد: موضوع انرژی در چرخه توليد و زندگی مردم تاثير مستقيم دارند لذا نمی توان اين موضوع را بی ارزش خواند چرا که با افزايش قيمت انرژی تاثير مستقيمی بر چرخه توليد و زندگی مردم شاهد بوده و خواهيم بود بنابراين دولت بايد با پيش بينی و برنامه ريزی به فکر حل مشکلات و برطرف کردن آن باشد نه با ارائه آمار ناصحيح به دنبال رفع مسئوليت از خودش.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016