شنبه 2 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون آغاز شد

ژنو- ایرنا- دیدار سه جانبه «محمد جواد ظریف»، «جان کری» وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، جان کری صبح امروز «برای کاستن از تفاوت دیدگاه ها» وارد ژنو شد و این نخستین دیدار سه جانبه وی با ظریف و خانم اشتون مذاکره کنندگان اصلی ایران و گروه 1+5 است.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 از روز چهارشنبه 29 آبان ماه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شده است و تاکنون وزیران امور خارجه روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان به آن پیوسته اند و وزیر امور خارجه چین نیز در راه ژنو است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دو طرف در حال مذاکره بر سرمتنی هستند که نقشه راهی برای اجرای طرح جدید پیشنهادی ایران با عنوان «پایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های نو» است، هستند.

دکتر ظریف در روزهای گذشته هفت بار به صورت دو جانبه با خانم اشتون مذاکره کرده است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز شنبه در جمع خبرنگاران ایرانی افزود: در بحث هسته ای ما چهار روز است که بدنبال مذاکرات دور قبل مشغول بحث درباره جزییات یک توافق برای سه مرحله ای که همیشه راجع به آن صحبت می کردیم یعنی اهداف مشترک، تصویر نهایی و اقدامات اولیه هستیم.وی اضافه کرد: مذاکرات در مراحل اولیه اش وقتی که بحث درباره مسائلی بود که روی آن توافق بود راحت تر بود و الان رسیده به چند موضوعی که دیدگاه های متفاوت درباره آن وجود دارد و خوب یک مقداری سخت تر بوده است. دو سه روز است که داریم روی این موضوعات بحث می کنیم.مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تصریح کرد: به مراحل نگارش در این موضوعات رسیدیم اما کار بسیار دشواری است چون بر حقوق و منافع مردم ایران تاکید داریم و آمادگی نداریم اقدامی انجام دهیم که یا به حقوق مردم ایران لطمه بزند یا منافع مردم ایران را خدشه دار کند و برای همین، کار بسیار دشواری است و نیاز به دقت فراوان دارد. کلمات و عبارات معانی خودشان را دارند و تمام تلاش مان این است که بهترین نتیجه برای مردم حاصل بشود و امیدوارم که با دعای مردم و به یاری خداوند چنین نتیجه ای را بتوانیم حاصل کنیم.

دکتر ظریف در عین حال تاکید کرد: حتما هیات مذاکره کننده در مقابل هر گونه اقدامی که به حقوق مردم خدشه وارد کند یا هرگونه زیاده خواهی مقاومت خواهد کرد و امیدوارم که بقیه هم این را متوجه شده باشند که با نمایندگان ملت بزرگ ایران فقط می توانند از مسیر احترام متقابل و موضع برابر به نتیجه برسند و روش هایی که شاید در جاهای دیگر به آن عادت کرده اند در برابر مردم ایران پاسخ نخواهد داد.

ظریف و اشتون از روز چهارشنبه تاکنون هفت بار با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده اند.

امروز پیش از آغاز هفتمین دیدار ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا با اشتون دیدار و گفت و گو کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016