دوشنبه 4 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: نبايد گول حرف آمريکايی ها را بخوريم، گروه های فشار دست به کار شده اند

مهر - وزير امور خارجه با بيان اينکه غربی ها ۱۰ سال راه اشتباه را در برابر فعاليت های هسته ای ايران پيش گرفته بودند اضافه کرد: ديپلمات ها يک اصطلاحی دارند و می گويند ابتدا راههای غلط را انتخاب می کنيم تا مجبور شويم راه درست را انتخاب کنيم و غربی ها نيز در اين مدت ۱۰ سال راه فشار، ارعاب، تحميل و تحريم را در پيش گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر محمد جواد ظريف در مراسم گراميداشت هفته بسيج که عصر امروز در سازمان انرژی اتمی برگزار شد گفت: برای بنده سعادت بزرگی است که در نخستين روز کاری بعد از بازگشت از ماموريت مذاکره به محضر برادران و خواهران عزيز عرصه نبرد فناوری رسيدم و در محضر شما از روحيه استقامت و عزتمداری نظام جمهوری اسلامی که در چهره های تک تک شما متبلور است بهره بگيريم.

ظريف با اشاره به هفته بسيج ادامه داد: من ياد و خاطره شهدای بسيجی انقلاب را به خصوص شهدای بسيج علم و فناوری، شهدای هسته ای، شهيد علی محمدی ، شهيد شهرياری، شهيد رضايی نژاد و شهيد مهندس احمدی روشن و شهيد قشقايی را گرامی می دارم و همه اين بزرگواران بزرگترين سرمايه ما برای پاسداری از عزت و سربلندی ايران و اسلام است.

وی همچنين از خانواده های شهدای هسته ای که برای استقبال از وی شب گذشته به فرودگاه آمده بودند نيز تشکر و قدردانی کرد.

وزير امور خارجه ضمن تشکر از رئيس سازمان انرژی هسته ای گفت: من افتخار دوستی و شاگردی با ايشان را از زمانی که حکم استادياری مرا امضا کردند تاکنون دارم و از دعوت ايشان نيز تشکر می کنم.

ظريف با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: آنچه که ما در چند روز گذشته شاهد بوديم جلوه ای از مردم جمهوری اسلامی است و آنچه قصد دارم در مورد آن صحبت کنم مبنای قدرت جمهوری اسلامی ايران در نظام بين الملل است.

وی تصريح کرد: بعد از فروپاشی نظام دو قطبی که روی آن اتحاد جماهير شوروی و روی ديگر آن آمريکا بود شرايط جديدی جايگزين آن نشده لذا اين موضوع رقابت را ميان کشورها آسانتر و در عين حال سهمگين تر کرده است.

وزيرامورخارجه ادامه داد: اکثر کشورهای دنيا در عرصه بين الملل توان زيادی برای تاثير گذاری نداشتند اما با فروپاشی نظام دو قطبی فضا برای حضور فعالتر کشورهايی که نمی توانستند در گذشته عرض اندام کنند باز شد و در عين حال کشورهای قدرتمند نيز که انحصار قدرت را از دست داده بودند دچار نگرانی شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ظريف افزود: در اين شرايط جديد ديگر کشورها نيز می توانند وارد بازی بزرگترها شوند.

وی همچنين با اشاره به نظام جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی به دليل حرف جديدی که برای گفتن داشت توانست نوعی حاکميت مبتنی بر اصول بومی و مذهبی را بنيان کند چرا که ما اولين حکومتی هستيم که مبنای اداره اجتماع بر مبنای مدل ليبرال غربی و مدل سرکوب و سلطه شرقی نگذاشتيم.

وزيرامورخارجه با اشاره به حماسه سياسی ملت ايران گفت: ايران تنها کشوری است که در ۳۴ سال گذشته چندين انتخابات آزاد برگزار کرده که مثال اين انتخابات آزاد اين است که اين انتخابات را رئيس جمهوری اداره کرده که پيروز آن انتخابات از جريان مخالف آن دولت بوده است بنابراين ايران يک نمونه از دموکراسی را بدون تصويربرداری نابجا از ديگر کشورها ارائه داده است.

وی گفت: حداقل مردم ايران ۴ بار تقاضا خود را از طريق صندوق رای به کرسی نشاندند که يک نمونه آن ۸ سال پيش و نمونه اخير آن انتخابات سال ۹۲ بود اما ساير مدلها نتوانستند پايداری ای که مدل جمهوری داشته است را داشته باشند و ما يک برداشت از نحوه حکمرانی ارائه داديم.

وزيرامورخارجه ادامه داد: حضور مردم در صحنه تصميم گيری و ايستادگی و مقاومتشان در برابر زياده خواهی استکبار در طول ۸ سال جنگ تحميلی و تحريم های غير عادلانه و منطقی قدرتی ساختند که نمايندگان شما در مقابل بزرگترين قدرتهای جهان که سلاح هسته ای نيز دارند توانستند بايستند و ديدگاه صلح طلبانه ايران را مطرح کنند و عليرغم همه فشارها با سربلندی بيرون بيايند.

وی افزود: نيازی نيست برويم بيانيه بخوانيم بلکه می شود با عزت هم وارد شد.

ظريف با بيان اينکه ما بايد قدرت و توانمندی های خود را باور کنيم گفت: ما بعضی وقت ها توانمندی های خودمان را قبول نداريم و زورمداران دنيا را ابرقدرت می خوانيم که اين خودباختگی است.

وی افزود: خود باوری منتج از انقلاب، فرهنگ بسيجی و ۳۵ سال مقاومت در برابر زورگويی اين توان جسارت را به ما می دهد که وارد مذاکره شويم و پيروز از آن بيرون بياييم و اين قدرتی است که انقلاب اسلامی به ما اعطا کرده است.

ظريف با تاکيد بر اينکه در اين مذاکرات ساختار برنامه های هسته ای ايران حفظ و ساختار تحريم ها فرو ريخت گفت: در اين مذاکرات حق هسته ای ايران به رسميت شناخته شد.

وزيرامورخارجه با بيان اينکه نبايد گول حرف های آمريکايی را بخوريم گفت: آمريکايی می خواهند به قول خودشان به اخبار چرخشی بدهند و می گويند حق استفاده از انرژی هسته ای در ان پی تی نيامده است اما من در جواب می گويم مگرحق تاسيس راکتور و تاسيسات هسته ای در ان پی تی نوشته شده است؟

ظريف گفت: آنچه که در ان پی تی آمده است و آنچه را که به رسميت می شناسد حق برخورداری از انرژی هسته ای برای مصارف صلح آميز است.

وی ادامه داد: در کنفرانس های بازنگری که يک بار در سال ۱۹۹۰ و بار در در سال ۲۰۱۰ با حضور آمريکا و رای مثبت آمريکا مورد تاکيد قرار گرفت اين بود که حق فناوری هسته ای و احترام به انتخاب کشورها در چرخه سوخت هسته ای را يکی از ضرورت های ان پی تی می داند.

وزيرامورخارجه با بيان اينکه غربی ها ۱۰ سال راه اشتباه را در برابر فعاليت های هسته ای ايران پيش گرفته بودند اضافه کرد: ديپلمات ها يک اصطلاحی دارند و می گويند ابتدا راههای غلط را انتخاب می کنيم تا مجبور شويم راه درست را انتخاب کنيم و غربی ها نيز در اين مدت ۱۰ سال راه فشار، ارعاب، تحميل و تحريم را در پيش گرفتند. درست است که در اين مدت يک مقدار فشار اقتصادی به مردم وارد شد اما توليد سانتريفيوژهای ما از ۱۰ به ۱۹ هزار رسيد و اين يعنی باخت برای غربی ها.

ظريف با بيان اينکه برخی ها فکر می کنند تحريم ها ايران را پای ميز مذاکره با غرب نشاند گفت: غرب در اين مدت فهميد که فشار، تحقير و تهديد کارساز نيست و بايد از طريق احترام سازنده و تعامل با مردم ايران سخن بگويند.

وی با اشاره به اينکه گروههای فشار نيز در اين مدت دست به کار شده اند گفت: اگر گروههای فشار در اين مدت موفق شدند منافع و زورگويی های خود را تحميل کنند آن وقت راه بازگشت از اين توافقنامه نيز وجود دارد.

وزيرامورخارجه تاکيد کرد: ايران با حسن نيت وارد اين مسير شده است چرا که ما نمی خواهيم کار مقطعی کنيم و نظام ما بر اساس وعده دروغ نيست حتی در مقابل پيمان شکنان.

ظريف با اشاره به اينکه ايران بدنبال سلاح هسته ای نيست گفت: آن قدرتی که قبلا در ايران حکومت می کرد به دليل شرايط متفاوت روابط استراتژيک اش ممکن بود بتواند از سلاح هسته ای بهره ببرد.

وی افزود: البته من اعتقاد دارم سلاح هسته ای برای هيچ کس در دنيا امنيت ايجاد نکرده است چرا که اگر می توانست قدرت ايجاد کند امروز اسرائيل چرا عصبانی است و جيغ می کشد. امروز که ما اعلام کرديم سلاح نمی خواهيم آنان بايد خوشحال باشند چرا اينقدر نگران هستند و امروز نعره می کشند اما در گذشته اين نعره را نمی کشيد آرياقی کری گفت دو ساعت داد.

وزيرامورخارجه با بيان اينکه ايران در اين مذاکرات در حوزه فناوری صلح آميز هسته ای تاکيد کرد، گفت: آن حوزه ای که برای دشمنان ما قدرت ايجاد می کرد يعنی بهانه جويی برای اينکه بتواند سياست های ظالمانه خود را اعمال کند و حمله عليه مردم فلسطين را با شعارهای جلوگيری از ايران هسته ای پوشش دهد اين بهانه را داريم از دست آنها می گيريم ضمن اينکه از دستاوردهای بزرگ ملت ايران نيز پاسداری می کنيم. بنابراين اين دليلی است که رژيم صهيونيستی را نگران کرده است.

وی با تاکيد بر اينکه مبنای قدرت جمهوری اسلامی در شرايط کنونی توپ و تانک و اسلحه نيست خاطرنشان کرد: توپ و تانک قدرت کمی را ايجاد می کند در حالی که در حوزه پيرامونی ما نيازی به چنين قدرتی نداريم.

ظريف با بيان اينکه ايران بزرگترين و قدرتمندترين کشور همسايه است گفت: ما برای اينکه به همسايگانمان ثابت کنيم که به بزرگی ايران نگرانی نداشته باشند آماده ايم اقدامات اعتماد ساز انجام دهيم.

وزيرامورخارجه با اشاره به اينکه ايران اسلامی از طريق قلب و مغزها نفوس می کند گفت: ما نيازی به توپ و تانک نداريم چرا که با قدرت نظامی نمی شود قلب ها و مغزها را تسخير کرد و امروز ديگر جای نگرانی برای جامعه جهانی نيست چرا که بهانه از دست آنان گرفته شده است.

وی تاکيد کرد: در اين مذاکرات هسته ای ضمن حفظ دستاوردهای ما در عرصه هسته ای در کنار آن نيز فشارهای اقتصادی که بر دوش مردم وارد شده بود از بين برود چرا که سياست دولت تدبير و اميد اين بود که فشار بر روی دوش مردم نباشد.

ظريف باتاکيد بر اينکه مذاکره به معنای اعتماد بی جا نيست گفت: ما وارد مرحله ای شده ايم که غرب بايد اعتماد مردم ايران را نسبت به خودش جلب کند.

وزيرامورخارجه تصريح کرد: ما سرعت را فدای دقت نمی کنيم اما در عين حال فرصت کوتاه است و ما نهايت استفاده را از اين فرصت برای رسيدن به راه حل نهايی خواهيم کرد.

وی در پايان گفت: طرف مقابل بايد ياد بگيرد که با ايران بايد با احترام متقابل و حوزه برابر صحبت کند چرا که ما نمی پذيريم که به ما دستور بدهند و زور بگويند و اين با عزت مردم سازگاری ندارد.

ظريف ادامه داد: در همين مذاکرات آنها چند بار گفتند که ما می خواهيم و يا می گوييم که اين گونه شود اما من اين را قبول نکردم و گفتم ما از کسی دستور نمی گيريم چرا که من اين عزت را از شما مردم آموخته ام و هيچ کس نمی تواند جز با زبان تکريم با مردم ايران سخن بگويد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016