سه شنبه 5 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رشد اقتصادی منفی ۵.۸ درصد، افزايش ۱۵.۴ درصدی انتشار اسکناس

بانک مرکزی رشد نقدينگی سال ۹۱ را ۲۹ درصد، رشد اقتصادی را منفی ۵.۸ درصد، تورم را ۳۰.۵ درصد، رشد جمعيت را ۱.۲ درصد، بدهی خارجی دولت را ۷.۶ ميليارد دلار اعلام و از افزايش ۱۵.۴ درصدی انتشار اسکناس و مسکوک خبر داد.

به گزارش خبرگزای دانشجويان ايران(ايسنا)، بانک مرکزی در گزارشی نماگرهای اقتصادی مربوط به سال ۹۱ را منتشر کرد.

رشد اقتصادی منفی ۵.۸ درصد

بانک مرکزی رشد توليد ناخالص داخلی با نفت را در سال ۹۱ منفی ۵.۸ و بدون نفت منفی ۳.۱ درصد اعلام کرد.

بر اين اساس توليد ناخالص داخلی به قيمت پايه ۶۷۵۷۰۹۰ ، تشکيل سرمايه ثابت ناخالص ۱۶۰۹۹۶۶، هزينه‌های مصرفی بخش خصوصی ۲۹۹۹۸۱۶ و هزينه‌های مصرفی بخش دولتی ۶۷۰۴۰۶ ميليارد ريال اعلام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين بانک مرکزی رشد توليد ناخالص داخلی برای ۹ ماهه سال ۹۱ با احتساب نفت منفی ۵.۴ و بدون احتساب نفت منفی ۲.۴ درصد اعلام کرده بود.

رشد ۲۹ درصدی نقدينگی در سال ۹۱

همچنين ميزان نقدينگی در پايان اسفند ۹۱ نسبت به پايان اسفند ماه سال ۹۰، از ۲۹ درصد رشد برخوردار شده است.

بنا به اعلام بانک مرکزی پول، شبه پول و سپرده‌های بخش غير دولتی به ترتيب از رشد ۲۲.۸، ۳۱.۲ و ۲۹.۳ درصدی برخوردار شده‌اند.

پيش ‌تر بانک مرکزی ميزان رشد نقدينگی در آذر ۹۱ نسبت به اسفند ۹۰ را ۲۰.۴،پول ۵.۵،شبه پول ۲۵.۷ و سپرده‌های بخش غير دولتی را ۲۲.۳ درصد اعلام کرده بود.

تورم ۳۰.۵ درصدی در سال ۹۱

بنا به اين گزارش در حالی که نرخ تورم در سال ۹۱، ۳۰.۵ درصد بوده در مهر ماه ۹۲ به ۴۰.۴ درصد رسيده است.

همچنين شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در اسفند ۹۱ نسبت به اسفند سال ۹۰ از ۴۱.۲ درصدو در اسفند ۹۱ نسبت به بهمن ۹۱ از ۳.۹ درصد رشد برخوردار شده است.

بر اين اساس نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به ماه‌های فروردين، ارديبهشت و خرداد سال جاری به ترتيب ۳۲.۳، ۳۴ و ۳۵.۹ درصد بوده است.

در تابستان ۹۲ نيز نرخ تورم تير ۳۷.۵، مرداد ۳۹ و شهريور ۴۱.۶ درصد اعلام شده بود، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه ۹۲ نيز به ۴۰.۴ درصد رسيده است.

بر اين اساس بررسی ميزان رشد تورم نشان از کند شدن اين روند دارد، به طوری که ميزان رشد تورم ۱۲ ماهه در ماه‌های فروردين تا مرداد ماه بين ۱.۵ تا ۱.۹ درصد متغير بوده، در شهريور و مهرماه روند افزايش کندتر شده و به ترتيب ۱.۱ و ۰.۳ بوده است.

رشد ۱.۲ درصدی جمعيت در سال ۹۱

بر اين اساس نرخ بيکاری در سال ۹۱، ۱۲.۲ درصد اعلام شده است که بر اين اساس ۱۳.۸ درصد جمعيت بيکار در نقاط شهری ساکن هستند.

ميزان جمعيت در سال ۹۱ ، ۷۶ ميليون نفر اعلام شده که بر اين اساس ۵۴.۶ ميليون نفر در شهرها و ۲۱.۴ ميليون نفر در روستاها پراکنده هستند.

بنا به اعلام بانک مرکزی ميزان رشد جمعيت در سال ۹۱، ۱.۲ درصد بوده و در هر کيلومتر مربع ۴۶.۱ نفر ساکن بوده‌اند.

بر اساس اين گزارش جمعيت فعال کشور ۲۴.۱ ميليون نفر در سال ۹۱ بوده و نرخ بيکاری ۱۲.۲ درصد اعلام شده است. که نرخ بيکاری در شهرها ۱۳.۸ درصد و در روستاها ۸.۲ درصد بوده است.

همچنين ۱۹.۹ درصد از زنان و ۱۰.۵ درصد مردان بيکار بوده‌اند.

اين گزارش می‌افزايد ۲۴.۵ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله و همچنين ۲۶.۹ درصد جوانان ۱۵ الی ۲۴ ساله بيکار هستند.

کسری بيش از ۴۵۰۰ ميلياردی تراز عملياتی

بنا به اعلام بانک مرکزی دولت در سال ۹۱ ، ۵۶ هزار و ۸۲۰ ميليارد تومان درآمد داشته است، همچنين ميزان درآمدهای دولت در سال ۹۰، ۵۶۸۲۰۳.۲ ميليارد ريال اعلام شده است.

بر اين اساس ميزان پرداخت‌های هزينه‌ای، واگذاری دارايی‌های سرمايه‌ای و تملک دارايی‌های سرمايه‌ای به ترتيب ۸۸۹۹۹۳.۲، ۴۲۸۵۲۱.۴ و ۱۵۲۲۷۷.۴ ميليارد ريال اعلام شده است.

ميزان کسری تراز عملياتی و سرمايه دولت نيز ۴۵۵۴۶ ميليارد ريال گزارش شده است.

بدهی ۷.۶ ميليارد دلاری

ميزان بدهی خارجی دولت در پايان سال گذشته ۷۶۸۲ ميليون دلار بوده است.

بنا به گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی سال ۹۱ تراز حساب جاری در سال ۹۱ ، ۲۶ هزار و ۲۷۱ ميليون دلار اعلام شده است.

براين اساس تراز بازرگانی (حساب کالا) ، صادرات و واردات کالا به ترتيب ۳۰۹۷۵، ۹۸۰۳۳ و ۶۷۰۵۸ ميليون دلار اعلام شده است. کل بدهی‌های خارجی دولت در پايان سال ۹۱ ، نيز ۷۶۸۲ ميليون دلار بوده است.

بانک مرکزی متوسط نرخ دلار آمريکا در بازار بين بانکی را ۱۲۲۶۰ ريال اعلام کرده است.

افزايش۱۵.۴ درصدی انتشار اسکناس و مسکوک

بر اساس اين گزارش ميزان اسکناس و مسکوک منتشر شده در سال ۹۱ با افزايش ۱۵.۴ درصدی نسبت به سال ۹۰ به ۳۹۰۴۲۰.۲ ميليارد ريال رسيده است.

ميزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها در پايان سال ۹۱ با کاهش ۱۳.۲ درصدی به ۴۱۴۴۵ ميليارد ريال رسيده است.

طی سال های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ ميزان اسکناس و مسکوک منتشر شده به ترتيب از رشد ۱۵، ۳۹ و ۲.۱ درصدی برخوردار شده است که سال ۸۹ همزمان با اجرای قانون هدفمندی‌ يارانه‌ها بوده است.

ميزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها در سال ۸۸ ۲۰.۳ درصد کاهش، در سال ۸۹ ، ۸.۶ درصد افزايش و مجددا در سال ۹۰، ۲۲.۳ درصد کاهش يافته است.

بنا اين گزارش ميزان سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰، ۳۷.۶ درصد افزايش يافته و به ۴۹۱۵۳۴.۵ ميليارد ريال رسيده است.

همچنين ميزان سپرده‌های ديداری بانک‌ها نزد بانک مرکزی (شامل سپرده‌های مدت دار ويژه و سپرده‌های ديداری ارزی) با ۱۷ درصد رشد به ۱۱۲۶۵۰.۸ ميليارد ريال رسيده است.

اين گزارش ميزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی را در سال ۹۱، ۴۶۲۰۹.۳ ميليارد ريال اعلام کرده که نسبت به سال ۹۰، ۱۶.۹ درصد کاهش يافته است.

همچنين ميزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰، ۲۱.۹ درصد رشد کرده و به ۴۴۲۱۰۴.۵ ميليارد ريال رسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016