یکشنبه 10 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عربستان را مسئول بمب گذاری بیروت دانست

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: شواهد حاکی از آن است که سعودی‌ها انفجار تروریستی در مقابل سفارت ایران در بیروت را هدایت و حمایت کرده‌اند و تمامی نگاه‌ها به عنوان متهم اصلی به سمت عربستان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، منصور حقیقت‌پور و عوض حیدرپور از اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری به تشریح اهداف و دستاوردهای سفر هیئت پارلمانی ایران به لبنان پرداختند.

منصور حقیقت‌پور نائب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی در تشریح این سفر گفت: در پی حادثه‌ انفجاری که در نزدیکی سفارت ایران در بیروت اتفاق افتاد و تعداد 27 نفر از مردم عادی و 6 نفر از هموطنان و همکاران لبنانی به شهادت رسیدند، در کمیسیون تصمیم گرفته شده که هیئتی به لبنان عزیمت کند و بر همین اساس بنده به همراه عوض حیدرپور ، نقوی حسینی، دبیر کمیسیون امنیت‌ملی به مدت چهار روز به بیروت سفر کردیم.

وی ادامه داد: در شرایط خاص بیروت، ابتدا در مراسم بزرگداشت شهدا شرکت کردیم و به خانواده آنها پیام تسلیت خود را منتقل کردیم و ملاقاتی نیز با وزیر کشور لبنان انجام دادیم که از اقدامات وی برای تامین امنیت بیشتر سفارت تقدیر و تشکر شد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با بیان اینکه جلساتی را با وزیر خارجه، رئیس مجلس و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان داشتیم، گفت: به مقامات لبنانی ضمن تشکر از تلاش‌هایشان اعلام کردیم که منتظر اعلام نتایج بررسی آنها در خصوص وقوع انفجار تروریستی در نزدیکی سفارت ایران هستیم و خواستاریم دستگاه امنیتی لبنان نتایج تلاش‌های خود را رسما اعلام کند تا مردم در جریان قرار گیرند.

حقیقت‌پور خاطرنشان کرد: محل وقوع حادثه را مورد بررسی قرار دادیم و جزئیات طرح انفجار را بررسی کردیم و در جمع خانواده شهدای این حادثه نیز حضور پیدا کردیم که جزو شیعیان لبنان و قشر مستضعف بودند که روحیه بسیار خوبی داشتند و اعلام می‌کردند پیام ما را به مقام معظم رهبری برسانید و بگویید یک پسرمان را در راه ایشان داده‌ایم و پسران دیگرمان را نیز در راه دفاع از آرمان‌های ایران و مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنیم و در ادامه نیز از مجروحین این حادثه ملاقات کردیم.

وی با بیان اینکه سفر دارای نتایج ممتاز سیاسی و اجتماعی بود، تصریح کرد: از مقامات لبنانی خواستیم تلاش‌های خود را تا زمان رسیدن به نتیجه ادامه دهند و اعلام کردیم که مجلس شورای اسلامی نیز به نمایندگی از مردم پیگیر موضوع است و با توجه به اینکه اگر قرار است در مسائل سیاسی و امنیتی در حاشیه خود تاثیرگذار باشیم باید به مسائلی به صورت مشخص ورود کنیم لذا در این مورد نیز به عنوان یک نمونه از این اقدامات کمیسیون امنیت‌ملی هیئتی را به لبنان اعزام کرد.

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس نیز طی سخنانی گفت: یکی از اهداف سفر ما حضور در بزرگداشت شهدای این حادثه تروریستی بود که در آن مراسم روسای اکثر قبایل و طوایف و بزرگان قومی و مذهبی لبنان شرکت کردند و علاوه بر این، دیداری نیز با مجروحان و خانواده شهدا داشتیم که این اقدامات بازتاب بسیار گسترده‌ای در سطح رسانه‌های لبنان و جهان داشت.
وی ادامه داد: نکته دیگر حساسیت ویژه مردم لبنان در مورد این حادثه بود که آنها تلقی داشتند ساماندهی این اقدامات به دست جیره‌خواران آل‌سعود است و رژیم سعودی قصد دارد اختلافات را دامن زند و تلاش‌هایی را جهت انشقاق بین مسلمانان انجام دهد.

حقیقت‌پور در پاسخ به سوالی در مورد سرنخ‌های این حادثه تروریستی، اظهار داشت: تحقیقات اطلاعاتی دوستان لبنانی به جاهای خوبی رسیده و هویت افرادی که در این عملیات شرکت کردند کاملا مشخص شده و آنها در ادامه قصد دارند به عوامل اصلی حمایت و هدایت‌کننده این حرکت تروریستی دست پیدا کنند.
حیدرپور گفت: گردان عبدالله عزام که یکی از شاخه‌های القاعده و در صیدا مستقر است، مسئول این حرکت تروریستی بوده و دو نفری که این اقدام تروریستی را انجام دادند عرب تبار بودند که کشته شدند اما سرنخ‌های کاملی به دست ما رسیده است.

منصور حقیقت‌پور با بیان اینکه قرار شد اقدامات حفاظتی سفارت تشدید و کنترل بیشتری اعمال شود، تصریح کرد: تروریست‌ها به اهداف خود دست نیافتند و مسئولان حفاظت سفارت مانع از اقدام آنها شدند چرا که برآورد ما این است که آنها قصد داشتند سفارت و سفیر و مقامات بلندپایه ایران را از بین ببرند که عملیات آنها ناموفق و کور بوده است و آنها عملیات دو مرحله‌ای را در نظر داشتند که مرحله اول اجرا و اما مرحله دوم اجرا نشد. غیر از شش نفر از محافظان و ایرانیان که به شهادت رسیدند باقی شهیدان از افراد عادی هستند.

وی با بیان اینکه همه جریان سیاسی موجود در لبنان این حادثه تروریستی را محکوم کردند و در سفارت به منظور همدردی حضور یافتند و دفتر یادبود را امضا کردند، افزود: تروریست‌ها به دنبال ضربه زدن به رابطه ایران و لبنان بودند اما اثر معکوس گذاشته و همبستگی همه آحاد مردم و مسئولان لبنانی با ایران بیشتر شده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی تاکید کرد: با توجه به اینکه این نوع اقدامات را جریانات تکفیری وابسته به سیستم‌های اطلاعاتی ارتجاع در منطقه انجام می‌دهند، شواهد حاکی از آن است که سعودی‌ها این اقدام تروریستی را هدایت و حمایت کرده‌اند و تمامی نگاه‌ها به عنوان متهم اصلی به سمت عربستان است. در عراق و سوریه نیز که این چنین اقداماتی انجام می‌شود. بعد از اینکه برخی تروریست‌ها دستگیر شدند به ارتباط خود با سیستم اطلاعاتی عربستان اعتراف کردند.

حیدرپور در ادامه گفت: با توجه به اینکه یک هیئت پارلمانی به لبنان برای بررسی ماجرا اعزام شد، به نمایندگی از مردم به مسئولان وزارت خارجه می‌گوییم که با توجه به این حرکت تروریستی اگر نیاز است اقداماتی را در مورد عربستان‌ سعودی انجام دهند و یا در رویه خود اصلاحاتی صورت دهند.

منصور حقیقت‌پور در پایان و در تشریح موضع سیدحسن نصرالله در قبال توافقنامه ژنو، گفت: در دیداری که با سیدحسن نصرالله داشتیم وی اعلام کرد که بنده مقلد مقام معظم رهبری هستم و اگر حضرت آقا از توافق ژنو راضی باشند، بنده نیز از آن راضی هستم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016