دوشنبه 11 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحصن دانشجويان دانشگاه بين المللی قزوين برای برکناری عبدالعلی آل بويه رئيس دانشگاه هم زمان با حضور هیأت بازرسی وزارت علوم

روز شنبه، ۹ آذرماه ۹۲ را شايد بتوان روز تولد دوباره و نقطه ی عطفی در تاريخ دانشگاه بين المللی امام خمينی قزوين دانست. روزی که بخاطر حضور بازرسين وزارت علوم، تحقيقات و فناوری که برای ارزيابی کيفی نحوه مديريت دانشگاه به قزوين آمده بودند، حساسيت های زيادی را بر انگيخته بود و عده زيادی را به دانشگاه کشانده بود.
روز شنبه نهم آذرماه پس از درخواست های مکرر دانشجويان و اعضای هيات علمی دانشگاه امام خمينی(ره)، سرانجام دکتر فرجی دانا وزير علوم، دکتر محمد زاده (عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت مدرس)، دکتر قبادی (عضو هيدت علمی دانشگاه تهران) و دکتر معصومی (عضو هيدت علمی دانشگاه تهران) را درقالب يک هيئت بازرسی سه نفره، برای رسيدگی به مشکلات و تخلفات صورت گرفته به اين دانشگاه اعزام کرد.
چندی پيش نامه ای از طرف وزارت علوم و تحقيقات به هيات رئيسه دانشگاه امام خمينی(ره) ارسال و از ايشان می خواهد مقدمات ديدار با اعضای هيات علمی، کارمندان و دانشجويان را فراهم کرده و نسبت به اين موضوع، اطلاع رسانی های لازم را انجام دهد که اين درخواست به ضعبف ترين شکل ممکن توسط مسئولين دانشگاه انجام می گيرد به طوری که جلسه ديدار بازرسان با دانشجويان که قرار بود ساعت ۱۶ برگزار شود، در ساعت ۱۳:۳۰ همان روز آن هم با فشار نهادهای دانشجويی و اساتيد به دانشجويان پيامک شد. اما هوشمندی دانشجويان دانشگاه، که از طريق شبکه های اجتماعی و زنجيره های گسترده انسانی موجب شدند خبر اين حضور بی سابقه انتشار پيدا کند، اين بی توجهی مسئولين را ناکام گذاشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طی همين اطلاع رسانی ها، برخی دانشجويان اخراجی و محکومين انضباطی نيز در اين روز در دانشگاه حضور پيدا کردند تا در مورد مشکلات پيش آمده با بازرسين وزارت هم کلام شوند، اما برخلاف دستور مستقيم اين بازرسان، از ورود آنها چندين بار ممانعت بعمل آمد، بطوريکه اين دانشجويان در نهايت با وساطت اساتيد وارد دانشگاه شدند.

ديدار با اعضای هيات علمی و کارمندان دانشگاه
هيئت بازرسی اعزامی از وزارت علوم، از صبح روز شنبه، ديدارهای جداگانه ای با اساتيد، کارکنان، دانشجويان و تشکل های صنفی و سياسی برگزار کردند و نظرات آنها را در قبال نحوه مديريت دانشگاه و عملکرد نهادهای ذيربط جويا شدند.
اولين ديدار بازرسان وزارت علوم پس از حضور دردانشگاه امام خمينی(ره) با اعضای هيات علمی اين دانشگاه صورت گرفت. اين ديدار که قرار بود از ساعت ۱۰تا ۱۱:۳۰ صبح در سالن آمفی تاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه برگزار شود با درخواست اعضای هيات علمی تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه يافت. بنابر شنيده ها گلايه های اعضای هيات علمی به حدی تاسف برانگيزبود که که چند نفر از اعضای حاضر در جلسه پس شنيدن اين گلايه ها به گريه افتادند. ديدار بعدی بازرسان وزارت علوم با کارمندان دانشگاه در شرايطی برگزار شد که پيش از اين، کارمندان دانشگاه با تهديد شدن از سوی مسئولان دانشگاه مواجه شده بودند. اين ديدار نيز که با تدابير هيات بازرسی بدون حضور حراست کارمندان انجام گرفت تا ساعت ۲:۳۰ ظهر به طول انجاميد.

تحصن دانشجويان برای برکناری عبدالعلی آل بويه
هم زمان با ديدار اين هيات با اعضای هيات علمی و کارمندان تحصنی با حضور چشم گير دانشجويان در محوطه دانشگاه برگزار شد. دانشجويان در اين تجمع با دردست داشتن پلاکاردهايی که شعارهايی هم چون«دانشجو می ميرد/ذلت نمی پذيرد»، «دانشگاه پادگان نيست»، «آل بويه حيا کن/ دانشگاه را رها کن» و خواندن سرود يار دبستانی من، و قرائت بيانيه سعی کردند که حرف خود را به گوش بازرسان وزارت علوم برسانند که اين درخواست منجربه حضور اين هيات در جمع دانشجويان شد. دکتر قبادی به نمايندگی از اين هيات با تشکر از حضور دانشجويان، گفت:«اين هيات آمادگی شنيدن صحبت های همه دانشجويان را دارد حتی اگر اين صحبت ها تا پاسی از شب ادامه پيدا کند. در اين زمان نماينده دانشجويان معترض با شرح شرايط امنيتی که مسئولان دانشگاه برای دانشجويان پيش آورده اند، تقاضای ديداری عمومی بدون حضور مسئولان امنيتی دانشگاه کرد که با موافقت بازرسان مواجه شد. پيش از اين تجمع هم دانشجويان با جمع آوری طوماری که به امضای بيش از ۱۰۰۰ نفر از دانشجويان رسيده بود خواستار برکناری عبدالعلی آل بويه از اين دانشگاه شده بودند.

ديدار عمومی و خصوصی دانشجويان با هيات اعزامی در آمفی تئاتر مرکزی
ديدار عمومی هيئت بازرسی با دانشجويان، که با استقبال اکثريت دانشجويان حاضر در دانشگاه مواجه شده بود، به علت حضور بازرسان در دانشکده های مختلف با يک ساعت تاخير آغاز شد، و با درخواست مکرر دانشجويان و استقبال زياد آنها ، نزديک به ۳ ساعت به طول انجاميد.
در اين ديدار که هيچ کدام از مسئولان و حراست دانشگاه درآن حضور پيدا نکرده بودند، طيفهای مختلف فکری، نمايندگان تشکل های صنفی و سياسی و فرهنگی به بيان ديدگاهها و اعلام مشکلات مرتبط با خود و مجموعه دانشگاه در زمان رياست عبدالعلی آل بويه پرداختند. نمايندگان شورای صنفی، انجمن های علمی، کانون های فرهنگی، دانشجويان غير ايرانی، تشکل اصلاح طلب، دانشجويان دکتری و دانشجويان اخراجی با قرار گرفتن در پشت تريبون گلايه های خود را از مسئولان دانشگاه بيان کردند که با همراهی ممتد دانشجويان حاضر در سالن مواجه شدند. در اين بين، بيان مسائل مربوط به برخورد نامناسب حراست و کميته انضباطی با دانشجويان و طرح مساله احکام انضباطی غير منطقی و غير قانونی و مساله دانشجويان تعليق شده و اخراجی که چندتن از آنها نيز در سالن حضور داشتند با استقبال بيشتری از حاضرين در سالن روبرو شد. رفتارهای سياست زده، جناحی، يک سويه و خشن مسئولين حراست و کميته انضباطی دانشگاه محور اصلی بحث را تشکيل می داد.
در اين ديدار نماينده بسيج دانشجويی با حضور در جايگاه به انتقاد از فضای ديدارها و صحبت های نمايندگان دانشجويان پرداخت که با مخالفت شديد دانشجويان مواجه شد.
پس از پايان ديدار عمومی با دانشجويان، اعضای هيات بازرسی وزارت تا ساعت ۹ شب به شکل خصوصی با نمايندگان تشکل های مختلف دانشگاه نيز ديدار کردند. طی اين جلسات گزارشات مکتوب دانسجويان نيز به اين هيئت تقديم شد.
در پايان نيز ديداری از مجتمع خوابگاهها انجام گرفت و شرايط خوابگاه های دانشجويی نيز به اطلاع نمايندگان وزارت علوم رسيد.
غالب گمانه زنی ها بر تغيير در کادر مديريتی دانشگاه و در راس آنها رئيس دانشگاه صحه ميگذارند، اکنون بايد ديد که سرنوشت دانشگاه بين المللی امام خمينی قزوين به دست چه کسی سپرده می شود؟!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016