شنبه 16 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حاشيه‌های مراسم ۱۶ آذر با حضور روحانی

ايسنا ـ در اولين مراسم ۱۶ آذر با حضور حسن روحانی، رييس دولت تدبير و اميد در واکنش به برخی شعارهای دانشجويان که مطالبه وعده‌های انتخاباتی وی بود يادآور شد که ما نياز به بردباری و صبر و تحمل داريم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اولين حضور حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی در کسوت رييس جمهور ايران در دانشگاه شهيد بهشتی در پاسداشت مراسم ۱۶ آذر با حاشيه‌هايی همراه بود که به اين شرح است:

دومين حضور حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن روحانی رييس جمهور کشورمان در دانشگاه‌های کشور امروز همزمان با روز دانشجو و در دانشگاه شهيد بهشتی تهران انجام گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن روحانی در هنگام ورود به سالن مرکز همايش‌های بين‌المللی ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتی جهت سخنرانی درجمع دانشجويان و نمايندگان تشکل‌های دانشجويی با تشويق حضار مواجه شد، در هنگام ورود رييس جمهور دانشجويان حاضر در سالن با شعارهای "سلام بر روحانی، دورد بر خاتمی"، "مرگ بر آمريکا"، "روحانی زنده باد هاشمی پاينده باد"، "روحانی مچکريم" از رييس جمهور کشورمان استقبال کردند.

پس از ورود روحانی به داخل سالن کليپی با عنوان "نوسفر" از صفحه نمايشگر سالن به نمايش درآمد که رييس جمهور حين و پس از نمايش اين کليپ همواره با تشويق دانشجويان و حاضرين در جلسه مواجه شد. پس از نمايش اين کليپ دانشجويان حاضر در سالن شروع به خواندن شعار يار دبستانی کردند که با حضور مجری برنامه (فاضليان دبير اسبق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران) بر روی سکو شعار آنها خاتمه يافت.

طهرانچی رييس دانشگاه شهيد بهشتی اولين نفری بود که برای خيرمقدم به رييس جمهور به پشت تريبون رفت و پس از ايراد سخنانی در مورد ۱۶ آذر ضمن تبريک اين روز به دانشجويان به رييس جمهور خوش آمد گفت.

به گزارش ايسنا، پس از پايان صحبت‌های طهرانچی عده ای از دانشجويان شعار "طهرانچی،‌طهرانچی‌ استعفا استعفا سر می‌دادند".

در ادامه اين برنامه، مجری عباراتی در تمجيد از اساتيد شهيد عنوان کرد و در جملات خود نام‌های از آيت‌الله طالقانی، آيت‌الله بهشتی و شهدای هسته‌ای کشورمان برد که با تشويق‌های بسياری از سوی دانشجويان مواجه شد.

سپس مجری از رييس جمهور جهت ايراد سخنانش دعوت کرد. در اين هنگام تعداد زيادی از دانشجويان با برخاستن از جای خود و سر دادن شعار "اصلاحات زنده باد"، "روحانی پاينده باد" اقدام به تشويق رييس جمهور خود پرداختند. عده‌ای نيز با نشستن در جای خود تنها نظاره‌گر حرکت روحانی به سمت سکوهای سالن بودند. قبل از آغاز سخنان رييس جمهور يکی از دانشجويان با بلند شدن از جايگاه خود طی سخنانی رييس جمهور را خطاب قرار داد که پس از اين اقدام دانشجويان حاضر در سالن با سردادن شعار "درود بر روحانی" رييس جمهور را دعوت به آغاز سخنان خود کردند.

به گزارش ايسنا، مراسم سخنرانی رييس جمهور به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه شهيد بهشتی با استقبال بسيار زيادی از سوی دانشجويان مواجه شد به گونه‌ای که علاوه بر تکميل شدن ظرفيت سالن اصلی مرکز همايش‌های اين دانشگاه سالن‌های جانبی اين مرکز نيز مملو از جمعيت بود.

اندکی پس از آغاز سخنرانی رييس جمهور خيل عظيمی از دانشجويان به يکباره با شکسته شدن درب ورودی وارد سالن شدند و به دليل کمبود صندلی بر روی پل‌ها نشسته و بعضی نيز ايستاده سخنرانی رييس جمهور را دنبال می‌کردند. اين دانشجويان که پلاکارت‌هايی باشعارهای "تغيير روسای دانشگاه ها" در دست داشتند،‌در بخش‌های از صحبت‌های رييس جمهور خود اقدام به تشويق وی می‌کردند.

رييس جمهور در صحبت های خود با بيان جملاتی نظير "۱۶ آذر روز حاکميت ملی است"، با استقبال‌های پياپی دانشجويان و سر دادن شعارهای از سوی آنان مواجه می‌شد. دانشجويان با تشويق رييس جمهور شعارهای نظير "دانشجو می‌ميرد، ذلت نمی‌پذيرد" سر می‌دادند.

قبل از حضور رييس‌جمهور در محل برگزاری مراسم روز دانشجو سالن ابوريحان دانشگاه بهشتی، تقريبا پر شده بود و عده زيادی ايستاده بودند، جمع کثيری از دانشجويان نيز در محوطه بيرون دانشگاه تجمع کرده بودند و با توجه به اين‌که کلاس‌های صبح دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتی تعطيل شده بود اين عده به مرور بيشتر و بيشتر می‌شدند.

در ميان جمعيت دانشجويان در فضای بيرون برخی از آن‌ها به دنبال امضای طوماری در جهت حمايت از وزير علوم بودند. در مقدمه اين طومار نوشته شده بود"ما دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتی حمايت خود را از وزير محترم علوم آقای دکتر فرجی‌دانا در راستای تحولات مديريتی و تغيير فضای امنيتی دانشگاه‌ها و آزادی تشکل‌های دانشجويی اعلام می‌داريم و از نمايندگان محترم مجلس می‌خواهيم که به ندای تحول‌خواهانه حماسه ۲۴ خرداد توجه کنند."

در حين برگزاری مراسم ۱۶ آذر و سخنرانی رييس جمهور زمانيکه روحانی گفت که دولت تدبير و اميد گره‌ای را در روابط خارجی باز کرده است عده‌ای از دانشجويان شعار "مرگ بر آمريکا" سر دادند و عده‌ای فرياد زدند "روحانی دوستت داريم".

رييس‌جمهور نيز در واکنش به اين شعارها خطاب به دانشجويان اظهار کرد: شما ديديد در اين تفاهم چه کسانی ناراحت و عصبانی شدند و به صهيونيسم چه ضربه‌ای وارد شد که در اين هنگام برخی از دانشجويان شعاريی عليه «اسرائيل» و افراطيون داخلی سر دادند.

هنگامی‌که برخی از دانشجويان شعار دادند "انرژی هسته‌يی حق مسلم ماست"، روحانی گفت: حتما همين‌طور است، اما زندگی مردم و اقتصاد هم بايد بچرخد. دولت در اين وعده‌ای که به مردم داده است تا آخر ايستاده است که در اين هنگام برخی از دانشجويان فرياد زدند "روحانی متشکريم".

شعار "دانشجوی سياسی آزاد بايد گردد" از جمله شعارهايی بود که به صورت مرتب در اين مراسم از سوی دانشجويان سر داده شد. رييس‌جمهور يک بار در واکنش به اين شعار گفت: دولت به همه وعده‌هايی که به مردم داده است پايبند است.

وی همچنين وقتی برخی از دانشجويان فرياد زدند "فتنه‌گر منافق اعدام بايد گردد" و برخی ديگر گفتند "ياحسين، ميرحسين" اظهار کرد: بايد آستانه تحمل همديگر را بالا ببريم. اگر ما نتوانيم مسائل داخلی خود را با آرامش و عقلانيت در چارچوب قانون و با ايجاد و اجماع داخلی حل کنيم، چطور می‌خواهيم مسائل و معضلات پيچيده منطقه و جهان را حل کنيم.

رييس‌جمهور در پاسخ به برخی دانشجويان که در شعارشان خواهان آزادی موسوی و کروبی بودند گفت: ما نياز به بردباری و صبر و تحمل داريم و بايد از فضای احساسی فاصله بگيريم و بدانيم با عقلانيت و اعتدال مسائل قابل حل و فصل‌اند.

روحانی در بخشی از سخنان خود در اين مراسم از شخصيت‌هايی چون آيت‌الله طالقانی، آيت‌الله مطهری، آيت‌الله بهشتی، مهندس بازرگان ، دکترعلی شريعتی، دکتر مصطفی چمران ياد کرد و گفت: اين‌ها پيشتازان حرکت دانشجويی دانشگاه هستند که نه ريالی دريافت می‌کردند و نه از دولت و حکومت دستور می‌گرفتند و ما بايد پيرو راه آن عزيزان باشيم.

وی همچنين وقتی دانشجويان فرياد زدند "بسيجی واقعی همت بود و باکری" خطاب به آنان گفت: بله همت و باکری شهيد بابايی، شهيد خرازی، شهيد صياد شيرازی و اين شهدا را بايد پيرو راه باشيم و بدانيم بسيج منحصر در بسيج دانشجويی نيست. وقتی بسيج را به معنی فدا کردن منافع شخصی برای منافع ملی بدانيم در واقع در اين کشور ۷۵ ميليون بسيجی داريم.

با وجود اين که به برخی از دانشجويان برای حضور در سالن مراسم کارت داده شده بود، اما عده‌ی زيادی از آن‌ها با وجود داشتن کارت بيرون در سالن‌ها ماندند و به آن‌ها از سوی حراست دانشگاه اجازه ورود به سالن داده نشد.

دانشجويان در اين باره می‌گفتند که امروز روز دانشجوست و چرا بايد عده زيادی از کارکنان داخل سالن باشند و ما نتوانيم در اين مراسم حضور پيدا کنيم.

اين دانشجويان همچنين نسبت به آنچه وجود فضای امنيتی در دانشگاه می‌ناميدند، گلايه داشتند.

پس از پايان صحبت‌های رييس جمهور دانشجويانی که داخل سالن بودند به جمع دانشجويان محوطه بيرونی دانشگاه پيوستند و با در دست گرفتن پارچه‌های سبز و بنفش رنگ و گره زدن اين پارچه‌ها به هم حمايت خود را از روحانی اعلام کردند و البته برخی ديگر از دانشجويان نيز شعار "مرگ بر آمريکا سر می‌دادند و پلاکارت‌هايی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته بود ۱۶ آذر يعنی مرگ بر آمريکا.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016