شنبه 16 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد دانشجويان از سئوال های گزينشی، بيرون از سالن سخنرانی روحانی چه گذشت

مهر ـ بعد از سخنرانی روحانی در سالن همايش‌های دانشگاه شهيد بهشتی ، دانشجويان دوطيف سياسی تا دوساعت بعد از مراسم در محوطه راهپيمايی کردن و شعار دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم ۱۶ آذر صبح امروز با حضور روحانی رئيس جمهور در سالن همايش های دانشگاه شهيد بهشتی برگزار شد، از ساعت ۷:۳۰ صبح و در فاصله يک ساعت تا آغاز برنامه خيابان دانشگاه با ترافيکی سنگين مواجه شد.

برای ورود دانشجويان دختر و پسر دو ورودی در نظر گرفته شده بود ، تعداد زيادی از دانشجويان پشت در سالن ازدحام کرده بودند و حراست دانشگاه از آنها می خواست کارت های دانشجويی خود را در دست بگيرند و يادآور می شد که کلاس های صبح برگزار نمی شود.

چک کردن دانشجويان برای ورود به سالن در دو مرحله انجام می شد و از ورود دانشجويان ديگر دانشگاهها در صورتی که مجوز ورود نداشتند جلوگيری می شد.

دورتادور سالن محل برگزاری مراسم با پارچه های برزنتی محصور شده بود و ماموران حراست از ورود دانشجويانی که مجوز ورود نداشتند جلوگيری می کردند. در عين حال برای استفاده دانشجويانی که مجوز نداشتند تلويزيونی بيرون از سالن قرار داده شد بود که برنامه های داخل سالن همزمان بر روی آن پخش می شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قبل از ورود روحانی به سالن محل برگزاری ديدار رئيس جمهور با دانشجويان همزمان با ۱۶ آذر روز دانشجو کليپ هايی از اقدامات ۱۰۰ روزه دولت تدبير و اميد و سخنرانی های رئيس جمهور در مجامع مختلف به نمايش گذاشته شد. همچنين کليپ نوسفر نيز به نمايش در آمد.

در ساعت ۸:۴۵ رئيس جمهور وارد سالن برگزاری مراسم روز دانشجو شد و بلافاصله اين مراسم با قرائت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ايران آغاز شد.

زمانی که مجری برنامه از دکتر روحانی به خاطر حضورش در جلسه تشکر کرد دانشجويان داخل و بيرون سالن مدت زمان زيادی را به تشويق روحانی پرداختند.

در اين مراسم محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهور، حسين فريدون دستيار ويژه رئيس جمهور، رضا فرجی دانا وزير علوم، حسن قاضی زاده هاشمی وزير بهداشت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئيس جمهور، حسام الدين آشنا مشاور فرهنگ رئيس جمهور، حجت الاسلام محمديان رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، برخی روسای دانشگاه ها و اساتيد و ... حضور داشتند.

در ابتدای برنامه هنگامی دکتر محمدمهدی طهرانچی رياست دانشگاه برای خير مقدم و ارائه گزارش عملکرد دانشگاه در جايگاه قرار گرفت که در اين زمان دانشجويان بيرون از سالن يکصدا فردا زدند "طهرانچی استعفا استعفا"، "رئيس بی لياقت استعفا استعفا".

در طول اين مراسم در اين مراسم شعارهای مختلفی همچون "سلام بر روحانی، درود بر خاتمی"، "سلام بر روحانی، درود بر هاشمی"، "روحانی متشکريم"، "مرگ بر آمريکا"، "اصلاحات زنده باد، روحانی پاينده باد"، "دانشجو می ميرد ذلت نمی پذيرد"، "دانشجوی زندانی آزاد بايد گردد"، "زندانی سياسی آزاد بايد گردد"، "فتنه گر منافق اعدام بايد گردد"، "بسيجی واقعی همت بود و باکری"، "سوال انتخابی نمی خوايم نمی خوايم" و ...سر داده شد که رئيس جمهور در واکنش به اين شعارها در بخشی از سخنان خود گفت: شعارهای دو طرف زيبا است.

دانشجويان خارج از سالن به دو دسته تقسيم شده بودند و عده ای از آنها پلاکاردهايی با متن "رفع فضای امنيتی" و عده ای پلاکاردهايی با متن "مرگ بر آمريکا" همراه داشتند.

عده ای از دانشجويان با شال های سبز و بنفش و بر روی برخی از آنها طرح کليد قرار داشت برنامه ها را پيگيری می کردند و با همراه داشتن پرچم های سبز و بنفش شعار "زندانی سياسی آزاد بايد گردد" می دادند.

پيش از سخنرانی روحانی کليپ نو سفر بار ديگر پخش شد با اقبال دانشجويان نيز مواجه شد، کليپی که گفته می شود که اين کليپ برای ارايه گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد دولت تدبير و اميد به صدا و سيما جهت نمايش ارايه شده بود که به جهت شباهت های آن با کليپ انتخاباتی روسای جمهوری يکی از کشورها پخش نشد.

بعد از اينکه مجری برنامه روحانی را برای سخنرانی دعوت کرد دانشجويان فرياد زدند "روحانی متشکريم".

در ابتدای اين برنامه ازدحام زيادی مقابل درب ورودی مرکز همايش های بين المللی دانشگاه شهيد بهشتی با حضور دانشجويان ايجاد شده بود و سر و صدای آنها حتی داخل سالن محل برگزاری مراسم به گوش می رسيد. البته با توجه به پر بودن سالن مسئولان برگزاری اين مراسم نمی توانستند اجازه حضور جمعيت بيشتر را در سالن بدهند پس از دقايقی از آغاز مراسم صدای شکستن شيشه در سالن شنيده شد، گويا ازدحام بيش از حد جمعيت و علاقه دانشجويان برای حضور در سالن سخنرانی رئيس جمهور باعث شکستن شيشه و پاره شدن پارچه های برزنتی اطراف محل برگزاری مراسم شده بود. البته مسئولان برگزاری با مساعدتی که انجام دادند تا جايی که سالن جا داشت پذيرای دانشجويان شدند به صورتی که راهروهای ميانی و کناری سالن مملو از جمعيت شد.

رئيس جمهور سخنرانی خود را آغاز کرد و ۱۶ آذر را روز استقلال، آزادی و حاکميت ملی خواند.

روحانی در اين سخنرانی با اشاره به حضورش در دانشگاه تهران از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۲ گفت: در آن زمان دانشگاه تهران پيشتاز بود. اين سخن رئيس جمهور با تشويق دانشجويان دانشگاه تهرانی در سالن مواجه شد. البته روحانی برای دلجويی از دانشجويان ساير دانشگاه ها تاکيد کرد که امروز همه دانشگاه ها در راس توليد علم و مبارزه با استکبار و زورگويان قرار دارند.

بعد از شعار "مرگ بر آمريکا"ی بخشی از دانشجويان و شعار "اصلاحات زنده باد، روحانی پاينده باد" رئيس جمهور با خنده گفت خوبی اش اين است که شعارهای هر دو طرف زيبا است.

رئيس جمهور در ادامه به برخی انتقادها درباره نگاه به بيرون دولت برای حل مشکلات داخلی بر نگاه به درون دولت تاکيد کرد البته با قيد اينکه ما نمی توانيم دروازه های کشور را ببنديم. اين سخن روحانی با تشويق دانشجويان مواجه شد وی همچنين در بخشی از سخنان خود بر حق مسلم دانشجويان در انتقاد از دولت تاکيد کرد و گفت: ما با راه روش ريا، دروغ، اتهام، اصراف و افراطی گری نقادانه برخورد می کنيم که اين جمله به شدت از سوی دانشجويان مورد توجه قرار گرفت و وی را تشويق کردند.

زمانی که روحانی درباره اين موضوع سخن گفت که در اين ۱۰۰ روز حداقل يکی از گره های اصلی مربوط به ۱۰ سال گذشته بود در روابط خارجی باز شد، دانشجويان بسيجی شعار دادند "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" در اين زمان رئيس جمهور گفت: من هم همين را می گويم سانتريفيوژ بايد بچرخد اما زندگی مردم و اقتصاد هم بايد بچرخد. دولت اين وعده را داده و در برابر آن ايستاده است و در اين زمان با تشويق دانشجويان مواجه شد.

در اين زمان دانشجويانی که شالهای بنفش و سبز همراه داشتند يک صدا فرياد زدند "زندانی سياسی آزاد بايد گردد" و "بسيجی واقعی همت بود و باکری".

پس از پايان سخنرانی رئيس جمهور وی به سوالات دانشجويان حاضر در مراسم روز دانشجو پاسخ گفت. در زمان پرسش و پاسخ يکی از سئوالات اين بود که رئيس جمهور برای جوگيری خروج نخبگان از کشور چه برنامه ای دارد و در اين زمان دانشجويان شعار دادند "سئوال انتخابی نمی خواهيم".

مجری برنامه تاکيد کرد که بخشی از سوالات قبلاً از طريق سايت دانشگاه از دانشجويان دريافت شده است و بخشی ديگری از سوال ها، سوالاتی است که دانشجويان حاضر به صورت مکتوب نوشته اند ضمن اينکه قطعاً فرصت نمی شود تمامی سوال هار از رئيس جمهور پرسيد.

روحانی در ادامه به دانشجويان وعده داد که پس از دو مين حضورش طی ۱۰۰ روز از دولت تدبير و اميد، سومين حضورش در جمع دانشجويان و دانشگاهيان هم تا پايان سال جاری انجام خواهد شد.

پس از پاسخگويی رئيس جمهور به ۵ سوال دانشجويان، نشست روحانی به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو پايان يافت اما وی وعده داد که تمامی سوالات دانشجويان را دريافت خواهد کرد و پس از بررسی آن در سومين ديدارش با دانشجويان و دانشگاهيان به آنها پاسخ خواهد داد.

بعد از پايان مراسم دانشجويان به دو دسته تقيسم شدند و عده ای که شالهای سبز و روبان های بنفش در دست داشتند با شعار" طهرانچی استعفا" و "روحانی زنده بايد خاتمی پاينده باد" در محوطه دانشگاه به راهپيمايی پرداختند و پشت سر آنها دانشجويان طيف مقابل با شعار "حزب الله ماشاالله"، "فتنه گر منافق اعدام بايد گردد" و "مرگ بر آمريکا" حرکت می کردند.
بعد از گذشت دو ساعت از پايان مراسم دانشجويان مشغول شعار دادن بودند و در نهايت با شعار "بچه ها متشکريم" محوطه دانشگاه را ترک کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016