دوشنبه 18 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زاهدی، استاندار جديد کردستان: نگاه من به کردستان امنيتی نيست

سنندج – خبرگزاری مهر: مراسم توديع و معارفه استاندار کردستان در شرايطی امروز دوشنبه برگزار شد که حاشيه‌های آن پررنگ‌تر از متن بود و در اين ميان می توان به تشويق رمضان زاده استاندار سابق کردستان و همچنين سخنرانی وزير کشور به زبان کردی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم توديع و معارفه استاندار کردستان امروز دوشنبه با حضور وزير کشور، پنج نماينده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، نماينده ولی فقيه در استان، جمعی از روحانيون، فرماندهان نظامی و انتظامی، مديران ادارات و سازمان های دولتی و جمعی از فعالان سياسی در سنندج برگزار شد.

سفر وزير کشور به کردستان راس ساعت هشت صبح آغاز شد و اعضای شورای تامين استان کردستان ضمن حضور در فرودگاه سنندج از وزير کشور و هيئت همراه که شامل اميری معاون وی، پرويز اسماعيلی مشاور وزير در امور رسانه ای و همچنين عبدالمحمد زاهدی استاندار جديد کردستان بود، استقبال کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بعد از برگزاری مراسم استقبال رسمی در فرودگاه سنندج و حضور در مراسم عطرافشانی گلزار شهدای سنندج، وزير کشور و شماری از مديران ادارات و سازمان های دولتی استان راهی دفتر نماينده ولی فقيه در کردستان شده و با وی ديدار و گفتگو کرد.

حال و هوای سالن برگزاری مراسم توديع و معارفه استاندار کردستان نيز يک ساعت قبل از آغاز رسمی مراسم جالب بود و در حالی که هنوز ساعت اندکی از هشت صبح عبور کرده بود که اقشار مختلف مردم و مديران دولتی با در دست داشتن دعوتنامه رسمی وارد سالن می شدند.

ترکيب متفاوت حاضران در مراسم

حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در مراسم توديع و معارفه نيز در نوع خود بی نظير بود و چهره های در مراسم امروز حضور داشتند که در هشت سال گذشته در هيچ برنامه و محفل رسمی و دولتی خبری از حضور آنها نبود ولی امروز و به مناسبت معرفی استاندار دولت يازدهم خود را به اين مراسم رسانده بودند.

حضور اعضای ستادهای تبليغاتی و انتخاباتی حسن روحانی در کردستان و شماری از چهره‌های اصلاح طلب که در هشت سال اخير در هيچ محفلی حضور پيدا نکرده بودند نيز در مراسم امروز از جمله نکات جالب توجه بود که بيش از ساير موارد به چشم می آمد.

البته در اين ميان بايد به حضور حداقلی بانوان و خانم ها نيز در اين جلسه اشاره کرد که اگر خبرنگاران خانم را از مجموع حاضران در مراسم امروز کم کنيم عددی بيشتر از ۲۵ نفر به عنوان کل خانم های حاضر به دست نمی آيد.

وزير کشور به همراه نماينده ولی فقيه و استانداران سابق و فعلی کردستان اندکی بعد از ساعت ۹ صبح وارد سالن برگزاری مراسم شدند و بعد از آن نيز پنج نماينده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی نيز در محل برگزاری مراسم حضور پيدا کردند که البته تنها سيد احسن علوی نماينده سنندج، ديواندره و کامياران در اين مراسم حضور نداشت.

هيچ گزينه‌ای را برای استانداری پيشنهاد نکردم

بعد از تلاوت قرآن مجيد و پخش سرود جمهوری اسلامی ايران نماينده ولی فقيه در کردستان به عنوان اولين سخنران در جايگاه قرار گرفت و بعد از تقدير از خدمات عليرضا شهبازی استاندار سابق کردستان و تجليل از وی به دليل ارتباط حسنه با مردم گفت: من به هيچ عنوان در طول سه ماه اخير فردی را برای استانداری معرفی نکردم بلکه همواره می‌گفتم که هر کسی که توانمند و صاحب تجربه باشد و به عنوان استاندار منصوب شود برای ما قابل احترام است.

حجت الاسلام حسينی شاهرودی با اشاره به اينکه اگر می شد که مديری بومی به عنوان استاندار کردستان منصوب می شد خيلی خوب بود، افزود: کردستان مديران و نيروهای توانمند و خوبی را در اختيار دارد و حال از دولت انتظار می رود که در ساير حوزه های مديريتی چه در سطح کشور و چه در سطح استان از افراد توانمند و مديران بومی اين استان استفاده شود.

وی با تاکيد بر اينکه بايد فرصت خدمت گذاری به مردم از سوی مديران بومی و توانمند استان کردستان فراهم شود، عنوان کرد: نمايندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و حتی شخص وزير کشور نيز از من خواستند که فردی را که می خواهم برای استانداری کردستان معرفی کنم ولی اين کار را نکردم و امروز خوشحالم که فردی با توان و تجربه لازم به عنوان استاندار جديد کردستان معرفی شده است.

بعد از سخنرانی نماينده ولی فقيه، از حامد قادرمرزی نماينده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان و رئيس مجمع نمايندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی دعوت شد تا به عنوان سخنران دوم در جايگاه قرار گيرد که وی در ابتدای سخنان خود از اعضای ستادهای انتخاباتی حسن روحانی در کردستان تقدير کرد.

لزوم فراهم کردن فرصت حضور نيروهای بومی

وی در ادامه با اشاره به اينکه مردم کردستان دوست داشتند که فردی بومی به عنوان استاندار انتخاب شود، يادآور شد: حال که آقای زاهدی به عنوان استاندار کردستان انتخاب شده‌اند انتظار می رود که فرصت برای حضور نيروهای بومی و توانمند را در عرصه های مختلف مديريتی در اين استان فراهم کنند.

نماينده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز فرزندان کردستان انتظار دارند که دولت تدبير و اميد عدالت را به معنی واقعی کلمه در دستور کار قرار داده و فرصت های بهتری را برای حضور آنها در مديريت های مختلف کشوری و استانی فراهم کند که اين بخش از سخنان نماينده قروه مورد تشويق حاضران در مراسم قرار گرفت.

وی با اشاره به اينکه بايد فضای انتقاد و نقد در کردستان بازتر شود، عنوان کرد: متاسفانه در گذشته هر گاه کسی در کردستان از کمبودها می گفت فورا عده ای برچسب ضد انقلاب به وی می زدند که انتظار داريم در دوره جديد مديريتی استان اين وضعيت تغيير پيدا کند.

قادرمرزی با قرائت شعری به سخنان خود پايان داد و در اين ميان مجری برنامه نيز اسامی استانداران کردستان از دولت هاشمی رفسنجانی و از سال ۷۲ تاکنون را قرائت کرد.

مجری برنامه اعلام کرد که در سال ۷۲ تا ۷۶ محمدرضا رحيمی به عنوان استاندار کردستان فعاليت کرد و سپس نوبت به عبدالله رمضان زاده رسيد تا وی همزمان با دولت اصلاحات در کردستان استانداری را تجربه کند که حاضران در مراسم بعد از عنوان شدن نام رضمان زاده وی را تشويق کردند و سپس وی در ادامه به بيان اسامی رازانی و اسماعيل نجار دو استاندار ديگر کردستان هم اشاره ای کرد و سپس از شهبازی استاندار دولت دهم در کردستان دعوت کرد تا در جايگاه قرار گيرد.

استاندار سابق:اهل شعار و شعارگرايی نيستم

عليرضا شهبازی ضمن تقدير از حمايت های مردم کردستان گفت: امروز قصد ارائه گزارش عملکرد خود را ندارم چرا که اهل شعار و شعارگرايی نيستم و در طول سه سال اخير تنها برای رضايت خداوند متعال و با تمام توان در خدمت مردم اين استان بودم.

وی در ادامه ضمن واکنش به سخنان رئيس مجمع نمايندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از سخنان نماينده قروه واقعيت نداشت و حالا فرصت نيست وگرنه بايد توضحياتی در مورد آنها ارائه می دادم و سپس دلنوشته ای را در تقدير و تجليل از فعاليت سه ساله خود در استانداری کردستان را ارائه کرد.

استاندار سابق کردستان با اشاره به اينکه تا زمانی که زنده ام در خدمت مردم کرد هستم، گفت: من هيچ مرزی بين وقت شخصی و اداری خود در طول سه سال فعاليت در کردستان قائل نبوده و برای خدمت به مردم کردستان از هيچ تلاشی دريغ نکردم که البته شهبازی نيز بعد از پايان سخنان خود از سوی شماری از حاضران در مراسم مورد تشويق قرار گرفت.

شهبازی بعد از سخنرانی خود از حاضران در مراسم به ويژه وزير کشور خواست که يک فرصت چند دقيقه ای را در اختيار يک شهروند قرار دهند تا وی چند نکته ای را اعلام کند که بعد از تائيد موضوع از سوی وزير، استاندار سابق کردستان از هادی ادب برادر مرحوم بهاالدين ادب نماينده سابق مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی خواست در جايگاه سخنرانی قرار گيرد.

اظهارات چالش‌برانگيز يک شهروند

هادی ادب اعلام کرد به عنوان يک شهروند در اين جايگاه قرار گرفته ام و بايد اعلام کنم که آقای شهبازی نمره بيست را در خصوص نحوه ارتباط با مردم دارد و اگر من اين را اعلام نمی کردم نوعی خيانت بود.

وی گفت: جناب آقای وزير کشور زمانی که آقای روحانی به کردستان سفر کردند از من هم دعوت شد تا در خدمت ايشان باشم ولی وقتی که عده ای را ديدم که فقط برای پست و مقام دور آقای روحانی را گرفته بودند پشيمان شدم. که به محض اعلام اين جمله از سوی وی، اصلاح طلبان و اعضای ستادهای روحانی به وی معترض شده و برای لحظاتی مراسم دچار اختلال شد.

اعتراض‌ها به اين جمله هادی ادب تا جايی ادامه پيدا کرد که وی مجبور شد تا سخنانش را قطع کند و البته در لحظه آخر نيز گفت: نمايندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی بايد از اتاق شيشه ای خارج شده و واقعيت های استان را درک کنند.

سخنرانی وزير کشور بخش ديگری از مراسم توديع و معارفه بود که رحمانی فضلی در ميان تشويق حاضران در جايگاه سخنرانی قرار گرفت و بعد از خيرمقدم به حاضران گفت: همان طور که آقای رئيس جمهور گفتند من هم کردم و هر ترک و به همين دليل امروز می خواهم با زبان کردی به شما خيرمقدم بگويم.

رحمانی فضلی در دو جمله با زبان کردی اعلام کرد: خيلی خوشحالم که امروز در جمع شما مردم کردستان هستم و سلام آقای روحانی را به شما تقديم می کنم و اميدوارم که همه با هم کردستان را به سمت توسعه و پيشرفت کمک کنيم.

گزينه بومی مناسب برای استانداری پيدا نکردم

وی در ادامه ضمن تقدير از پيگيری های دلسوزانه نمايندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتصاب استاندار کردستان گفت: من خيلی دوست داشتم فردی بومی به عنوان استاندار منصوب شود ولی کسی با ويژگی ها و شاخص های مطرح شده پيدا نکرديم، ولی امروز خوشحالم که آقای زاهدی با تجربه و توان لازم به عنوان استاندار منصوب شده است چرا که آقای زاهدی با تجربه ای که دارد از همين لحظه پشت فرمان قرار گرفته و مسير و راه را کاملا بلد است.

زمانی که وزير کشور گفت ما برای استانداری کردستان فردی بومی و در حد استاندار را پيدا نکرديم، يکی از خانم‌های حاضر در مجلس با صدای بلند گفت: کردستان خيلی نيروی توانمندتر از استاندار داشت ولی شما و نمايندگان نخواستيد از آنها استفاده کنيد.

وزير کشور در ادامه سخنان خود افزود: من امروز در جمع شما مردم کردستان اعلام می کنم که با حفظ سمت استاندار کردستان هستم و مشاور خوبی برای آقای زاهدی خواهم بود و به شما قول می دهم که شورای توسعه استان را شکل داده و هر سه ماه يک بار نيز خود شخصا در جلسات اين شورا حضور پيدا کنم.

رحمانی فضلی گفت: شورای توسعه کردستان با حضور خود من هر سه ماه يک بار تشکيل جلسه می دهد و من قول می دهم که هر شش ماه يک بار به کردستان سفر کرده و يک بار هم شورا را در تهران و در وزارت کشور تشکيل دهم.

در اين ميان يکی از حاضران در مجلس شعار سلام بر روحانی و درود بر خاتمی را سر داد و شماری از حاضران در مراسم نيز برای سه الی چهار بار اين شعار را تکرار کردند و سپس وزير کشور سخنرانی خود را ادامه داد.

وی بعد از تقدير و تشکر از مردم کردستان به دليل رای بالايی که به روحانی داده بودند، افزود: تغيير و تحولات امری طبيعی است چرا که مردم گفتمانی ديگر را برای خدمت و مديريت در کشور انتخاب کردند و به همين دليل نيز انتظار دارند که مديرانی تازه نفس و توانمند و بر اساس اين گفتمان حاکم بر مسند کارها قرار گرفته و فرصت خدمت به مردم را پيدا کنند.

بعد از سخنرانی وزير کشور مراسم اهدا حکم استاندار جديد کردستان و تقدير از استاندار سابق کردستان برگزار شد و سپس نوبت سخنرانی به عبدالمحمد زاهدی استاندار جديد رسيد تا وی نيز در سخنرانی به بيان برنامه های کاری خود در کردستان بپردازد.

استاندار کردستان در سخنان خود گفت: از دو ماه قبل و از زمانی که من برای استانداری کردستان مطرح نبودم يکی از دوستان در دولت در خصوص وضعيت کردستان از من سوال کرد که من گفتم پيشنهاد من اين است که يک نيروی بومی اهل سنت استاندار شود که به هر حال تقدير اين شد و من امروز به عنوان استاندار کردستان در خدمت شما هستم.

زاهدی: نگاه من به کردستان امنيتی نيست

زاهدی اظهار داشت: نگاه من به کردستان امنيتی نيست بلکه تلاش می کنم با استفاده از تمامی نيروی نخبه و توانمند توسعه پايدار را به بهترين شکل ممکن در اين استان اجرايی و نهادينه کنم و از تمامی ظرفيت های موجود برای خدمت بهتر به مردم نيز استفاده خواهم کرد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص تغيير و تحولات مديريتی در کردستان افزود: به هر حال تغييرات مديريتی يک امر طبيعی است و زمانی که مردم در انتخابات حضور پيدا کرده و به اعتدال رای داده اند حال انتظار دارند که مديرانی از اين جنس برای خدمت به آنها انتخاب شوند و به همين دليل نيز اين تغييرات بر اساس برنامه ريزی و در يک فضای آرام صورت خواهد گرفت.

بعد از پايان سخنرانی زاهدی مراسم توديع و معارفه نيز به پايان رسيد و وزير کشور به همراه شماری از مديران ضمن حضور در بازار سنندج با شماری از صاحبان اصناف از نزديک ديدار و گفتگو کرد و پس از به سفر چند ساعته خود به کردستان پايان داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016