سه شنبه 19 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: تصويب تحريم‌های تازه آمريکا يعنی مرگ توافق ژنو

راديو فردا ـ در حالی که دو سناتور آمريکايی تهيه متن لايحه تحريم‌های تازه عليه ايران را آغاز کرده‌اند تا در صورت به نتيجه نرسيدن توافق موقت هسته‌ای ژنو٬ اين تحريم‌ها را به اجرا بگذارند٬ وزير خارجه ايران هشدار داده است که وضع تحريم‌های جديد٬ در حکم «مرگ توافق ژنو» است.

به گزارش روز دوشنبه٬ ۱۸ آذرماه خبرگزاری رويترز٬ محمد جواد ظريف در گفت‌و‌گو با مجله آمريکايی تايم گفته است: «ما علاقه‌ای نداريم زير فشار مذاکره کنيم. اگر کنگره تحريم‌های تازه‌ای تصويب کند٬ اين نشان دهنده عدم جديت و عدم علاقه آمريکا به دستيابی به راه حل است.»

وی افزوده است که تصويب هرگونه تحريم جديد عليه ايران در شرايط کنونی٬ حتی اگر اکنون اعمال نشود٬ در حکم «مرگ توافق ژنو است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در عين حال رويترز ۱۸ آذرماه به نقل از مشاوران مجلس سنا گزارش کرد که رابرت منندز٬ سناتور دموکرات و رييس کميته امور خارجی سنا به همراه مارک کيرک جمهوری‌خواه فاصله چندانی تا توافق نهايی بر سر متن تحريم‌های تازه ندارند؛ تحريم‌هايی که بخش باقيمانده از صادرات نفت ايران٬ ذخاير ارزی و صنايع استراتژيک جمهوری اسلامی را هدف قرار خواهند داد.

يکی از مشاوران جمهوری‌خواه سنا که نخواست نامش فاش شود می‌گويد تحريم‌ها «بيمه‌نامه‌ای است برای محافظت در برابر فريب ايران».

اين در حالی است که کاخ سفيد هفته گذشته مخالفتش با تلاش‌ اعضای سنا برای اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران را اعلام و تاکيد کرد که حتی اگر اين تحريم‌ها ماه‌ها بعد اعمال شوند٬ کاخ سفيد با تلاش کنونی برای تهيه و به تصويب رساندن آن‌ها مخالف است.

با اين‌حال سنای آمريکا هنوز طرح تحريم‌های تازه عليه ايران را کنار نگذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز٬ تحريم‌های احتمالی بعدی به نوعی توان دولت باراک اوباما برای کاهش تحريم‌ها عليه ايران به موجب توافق هسته‌ای را محدود خواهد کرد و در عين حال در صورت سرپيچی ايران از مفاد توافق ژنو٬ تهران را تحت فشار بيشتر قرار خواهد داد.

دولت ايالات متحده بارها از کنگره آمريکا خواسته است تا به ديپلماسی در قبال ايران فرصت بدهد و از تصويب تحريم‌های تازه خودداری کند. به اعتقاد کاخ سفيد تصويب تحريم‌های بيشتر می‌تواند وجهه بدی از واشينگتن در برابر ايران و ساير کشورهای درگير در مذاکرات هسته‌ای بر جای بگذارد.

در همين زمينه باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، ۱۶ آذرماه بار ديگر با دفاع از توافق بين ايران و گروه ۱+۵ در ژنو گفت بايد رويکرد ديپلماتيک در قبال ايران آزموده شود.

هم‌زمان چاک هيگل٬ وزير دفاع آمريکا نيز گفت که اين توافقنامه اوليه و روندی برای آغاز گفت‌وگو است و واشينگتن اجازه نخواهد داد تهران «فريبش دهد».

ايران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه در ژنو به توافق هسته‌ای دست يافتند. بر اساس اين توافق موقت در ازای تعليق بخش‌هايی از برنامه هسته‌ای ايران و همکاری بيشتر با آژانس٬ غرب نيز متعهد شده است که تحريم‌ها عليه ايران را سبکتر کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016