سه شنبه 19 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خامنه‌ای: سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظيفه نظارتی و هدايتی دولت نيست

مهر ـ حضرت آيت الله خامنه ای حساس بودن و مقابله با مسائل مخرّب فرهنگی را از وظايف نظارتی حکومت دانستند، و تاکيد کردند: سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظيفه نظارتی و هدايتی دولت نيست و حضور حکومت و دولت در عرصه فرهنگ نيز به معنای سلب حضور مردم نمی باشد.

به گزارش خبرگزای مهر به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز سه شنبه در ديدار رئيس و اعضای شورايعالی انقلاب فرهنگی، با تبيين اهميت حياتی مقوله فرهنگ و جايگاه شورايعالی انقلاب فرهنگی؛ ضمانت اجرای مصوبات اين شورا؛ وظايف نظارتی و هدايتی دستگاهها در مقوله فرهنگ؛ ضرورت برخورد حکيمانه با پديده های فرهنگی، استمرار پيشرفت علمی در دانشگاهها؛ تدوين مبانی تحول علوم انسانی، و صيانت از زبان زيبای فارسی، نکات مهمی را بيان کردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای اولين نکته سخنان خود را به موضوع اهميت و جايگاه فرهنگ در جامعه اختصاص دادند و با اشاره به شخصيت و سوابق فرهنگی روسای سه قوه و همچنين اکثريت اعضای شورايعالی انقلاب فرهنگی بعنوان دردمندان عرصه‌ی فرهنگ، گفتند: بر همين اساس از اين شورا انتظار می رود اهتمام و تلاش بيشتری برای برجسته کردن موضوع فرهنگ در جامعه و رساندن آن به جايگاه واقعی، به خرج دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقتصاد و سياست حاشيه و ذيل فرهنگ هستند

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه فرهنگ و ارزشهای فرهنگی، هويت و روح يک ملت است، خاطر نشان کردند: فرهنگ، حاشيه و ذيل اقتصاد و سياست نيست بلکه اقتصاد و سياست حاشيه و ذيل فرهنگ هستند.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره با تأکيدهای قبلی مبنی بر لزوم وجود پيوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه های مختلف افزودند: برخی اوقات ممکن است، تصميم‌گيری‌ها و مصوّبات اقتصادی، سياسی، اجتماعی و حتی علمی، تبعات منفی فرهنگی در جامعه بوجود آورد که دليل آن نبود پيوست فرهنگی است.

ايشان تأکيد کردند: برای فعاليتهای فرهنگی، برنامه ريزی ضروری است و نميتوان انتظار داشت که فرهنگ کشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پيش برود.

دستگاههای مختلف در قبال جريان فرهنگ عمومی کشور مسئولند

رهبر انقلاب اسلامی از اين نکته وارد موضوع لزوم نظارت و هدايت دولت در خصوص مسائل فرهنگی شدند و خاطر نشان کردند: دستگاههای مختلف در قبال جريان فرهنگ عمومی کشور مسئولند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای هدايت و نظارت در مسائل فرهنگی را همچون مراقبت باغبان از گلهای زيبا دانستند و گفتند: کندن علف های هرز در يک بوستان به معنای رشد گلها و استفاده طبيعی آنها از آب و نور و هواست.

مقابله با مسائل مخرّب فرهنگی از وظايف نظارتی حکومت است

رهبر انقلاب اسلامی حساس بودن و مقابله با مسائل مخرّب فرهنگی را از وظايف نظارتی حکومت دانستند و افزودند: همه ما در قبال مسائل فرهنگی و فرهنگ عمومی کشور مسئوليت شرعی و قانونی داريم.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه فرهنگ همواره متکی به حضور مردم است، افزودند: سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظيفه نظارتی و هدايتی دولت نيست و حضور حکومت و دولت در عرصه فرهنگ نيز به معنای سلب حضور مردم نمی باشد.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به برخی اظهارات غير مسئولانه در خصوص لزوم آزادی‌های فرهنگی همچون غرب، خاطرنشان کردند: چرا هنگامی که غربی‌ها بر مسائل غير معقول و انحرافی همچون اختلاط زن و مرد با عنوان تساوی زن و مرد، يا سبک زندگی خود با عنوان پيشرفت و تجدد لجاجت دارند، ما بر ارزشهای والای فرهنگ خود اصرار نداشته باشيم؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتکارات برکت امام (ره) و عالی ترين و بهترين مرکز فرهنگی کشور است

جايگاه و اهميت شورای عالی انقلاب فرهنگی دومين نکته‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی يکی از ابتکارات با برکت امام خمينی (ره) بود که عالی ترين و بهترين مرکز فرهنگی کشور است.

حضرت آيت الله خامنه ای، حضور مسوولان ارشد و همچنين حضور چهره های تأثيرگذار علمی و فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی را مهمترين نقطه قوت اين شورا دانستند و تأکيد کردند: همين مساله موجب می شود که موضوع فرهنگ کشور، تابع بالا و پايين شدن جريانات سياسی نباشد و حرکت فرهنگی کشور ضمن برخورداری از ثبات، از روزمره گی خارج شود.

ايشان افزودند: يکی از مسائل مهم در شورايعالی انقلاب فرهنگی اين است که اعضای شورا، جايگاه و تأثيرگذاری آن را به عنوان مرکز اصلی سياستگذاری فرهنگی کشور باور داشته باشند.

ايشان حضور مستمر اعضاء و تعطيل نشدن جلسات شورا را بسيار ضروری برشمردند و افزودند: شورايعالی انقلاب فرهنگی به مسائل زيرساختی و اساسی بپردازد و از ورود به جزئيات پرهيز کند.

رهبر انقلاب اسلامی سومين نکته خود را به ضمانت اجرای مصوبات شورايعالی انقلاب فرهنگی اختصاص دادند و گفتند: مصوبات شورا حتماً اجرا شوند.

رهبر انقلاب اسلامی حضور رئيس قوه مجريه، رئيس قوه مقننه و قانونگذاری و وزرا و مسئولان را ضمانت اجرای مصوبات شورايعالی انقلاب فرهنگی دانستند و خاطرنشان کردند: اسناد بسيار مهم و خوبی همچون نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنيادی در آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلامی، و سند راهبردی نخبگان بايد اجرايی و عملی شوند و خودِ شورا نيز بر نحوه اجرای آنها نظارت داشته باشد.

واقعيتی به نام تهاجم فرهنگی، چهارمين نکته ای بود که رهبر انقلاب توجه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به آن جلب کردند.

ايشان با اشاره به سخنان چهره های فرهنگی و سياسی کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپايی درباره تهاجم فرهنگی آمريکا عليه ساير فرهنگها افزودند: واقعيتی که سالها قبل، آن را گوشزد می کردم هم اکنون، عينيات انکار ناپذيری يافته است.

حضرت آيت الله خامنه ای سپس يک واقعيت ديگر را مورد اشاره قرار دادند: «فعاليت حداقل صدها رسانه صوتی، تصويری، مکتوب و اينترنتی در جهان با هدف مشخص تأثيرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ايران».

ايشان برخی بازی های رايانه ای و اسباب بازيهای وارداتی را از جمله مصداق هايی خواندند که در ترويج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ايرانی تأثيرگذاری ميکند.

رهبر انقلاب کار و ابتکار را اساس برخورد حکيمانه با مقوله تهاجم فرهنگی دانستند و تأکيد کردند: بايد با تلاش مبتکرانه به مقابله با اين مقوله پرداخت که در اين زمينه مسئوليت صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسيار سنگين است.

حضرت آيت الله خامنه ای در همين زمينه به وزارت ارشاد توصيه موکد کردند: توليد کتاب، ترجمه کتاب های مفيد، توليد فيلم های سينمايی جذاب با تکيه بر ظرفيت های بالای ساخت فيلم، توليد بازی های رايانه ای مفيد، ترويج بازی های پر تحرک و توليد اسباب بازی های معنا دار و جذاب را در دستور کار قرار دهد.

رهبر انقلاب ، رصد و شناخت دقيق پديده های نوظهور تهاجم فرهنگی را قبل از ورود به ايران ضروری دانستند و خاطر نشان کردند: دير فهميدن و دير جنبيدن مشکل آفرين است بنابراين بايد به موقع و حکيمانه برخورد کرد.


ايشان در تبيين برخورد حکيمانه خاطر نشان کردند: گاه بايد از نفوذ پديده ها، کاملا جلوگيری کرد اما برخی پديده ها را ميتوان پذيرفت و يا اصلاح کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای به عنوان آخرين نکته در بحث تهاجم فرهنگی، انفعال و موضع دفاعیِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم را، بدترين و خسارت بار ترين نوع برخورد خواندند و خاطر نشان کردند: مواضع تهاجمی نيز در برخی موارد لازم است اما به هر حال در هر شرايط بايد حکيمانه و با فکر عمل کرد.

رهبر انقلاب سپس در پنجمين نکته از سخنان خود رئيس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به توجه کامل به ضرورت استمرار پيشرفت علمی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی فراخواندند.

ايشان شتاب فراوان علمی کشور و پيشرفتهای علمی يک دهه اخير را واقعيت مبارکی خواندند که مخالفان ايران نيز به آن اذعان کرده اند.

حضرت آيت الله خامنه ای با يادآوری سخنان رئيس جمهور در همين زمينه، همه مسئولان کشور به ويژه وزيران آموزش عالی و بهداشت و درمان را موظف کردند همه تلاش خود را بکار گيرند تا چرخه پيشرفت علمی کشور کند نشود و هر روز توسعه و سرعت بيشتری يابد.

ايشان افزودند: واقعيتی به نام «ما می توانيم» در روح جوانان کشور موج می زند، اين امواج نشاط آفرين را تقويت کنيد تا به ياری پروردگار رسيدن کشور به قله های علمی و مرجع شدن علمی ايران و برپايی تمدن نوين اسلامی، تحقق يابد.

رهبر انقلاب اسلامی يک توصيه بسيار مهم ديگر هم داشتند و آن اينکه: دانشگاهها به هيچ دليلی جولانگاه جريانهای سياسی نشود چرا که اينکار جلوی رشد و شتاب علمی را می گيرد.

ايشان خاطرنشان کردند: همچون گذشته اعتقاد داريم جوان به ويژه جوان دانشجو موتور محرک تحولات سياسی اجتماعی است اما اين مسئله با تبديل دانشگاه به محل جولان جريانهای سياسی کاملاً متفاوت است.

ششمين نکته سخنان رهبر انقلاب در ديدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراز يک نگرانی شديد و دغدغه عميق بود: «نگرانی از بی توجهی به زبان فارسی و تهاجماتی که به اين زبان می شود».

ايشان با انتقاد از کاربرد تعابير بيگانه در مواقعی که لغت فارسی وجود دارد افزودند: متأسفانه کار به جايی رسيده است که برخی از به کار نبردن اصطلاحات فرنگی احساس خجالت می کنند و نامها و تعابير بيگانه در مسائل مختلف و حتی در مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان در حال گسترش است.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: شورايعالی انقلاب فرهنگی ضمن مقابله حکيمانه با هرگونه تضعيف و معارضه با زبان عميق و زيبای فارسی، برای تقويت، گسترش و تحکيم زبان فارسی در همه زمينه ها، تلاش ملموس و مجدانه ای انجام دهد.

حضرت آيت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان، وظايف شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمينه علوم انسانی را يادآور شدند و افزودند: شورا، به عنوان اساسی ترين کار، به تدوين مبانی علمی و فلسفی تحول علوم انسانی اقدام کند.

رهبر انقلاب در آخرين نکته، ضرورت توجه به آسيبهای اجتماعی و علل فرهنگی آن را خاطرنشان کردند و افزودند: ريشه يابی و بررسی راه حلهای مسائلی همچون طلاق، فسادهای مالی و بزهکاری مورد توجه شورا قرار گيرد.

ايشان در زمينه مسائل اجتماعی، افزايش سن جمعيت کشور را خطری واقعی برشمردند و افزودند: مسئولان مقابله با کاهش جمعيت جوان کشور را جدی بگيرند و برای آن راه حلهای به موقعی ارائه دهند.

رهبر انقلاب در اين ديدار همچنين ياد مرحوم دکتر حسن حبيبی را گرامی داشتند.

قبل از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمين روحانی رئيس جمهور، شورايعالی انقلاب فرهنگ را بالاترين نهاد سياستگذاری فرهنگی کشور خواند و گفت: اگر دولت قصد داشت بهترين مشاوران فرهنگی را برگزيند، نمی توانست بهتر از اعضای شورايعالی انقلاب فرهنگی را انتخاب کند.

روحانی با اشاره به مصوبات بسيار موفق شورا بويژه درخصوص توليد علم و فناوری تأکيد کرد: دولت مصمم است اقدامات مجدانه ای را برای تکميل چرخه علم و فناوری در کشور و توليد ثروت از علم و افزايش قدرت ملی، انجام دهد.

رئيس جمهور با تأکيد بر عزم دولت برای اجرای مصوبات شورايعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از جمله اسناد شورا، سند مربوط به نخبگان است که دولت برای اجرايی شدن آن و حمايت از شرکتهای دانش بنيان اقدام خواهد کرد.

روحانی يکی از رويکردهای دولت را تهيه پيوست فرهنگی برای مسائل اجرايی، اقتصادی، سياسی و اجتماعی دانست و با اشاره به اهتمام دولت برای صيانت از باورهای دينی و اخلاقی، افزود: ما معتقديم باورهای دينی بايد در کنار عقلانيت و اعتدال، از افراطی گری و خرافه گرايی و شعار زدگی فاصله بگيرد.

رئيس جمهور با اشاره به نقش مردم در مسائل فرهنگی و همچنين وظيفه نظارتی شورايعالی انقلاب فرهنگی، موضوعات نهاد خانواده و آموزش و پرورش را دارای اهميت ويژه برشمرد و تأکيد کرد: اصلاح فرهنگ عمومی جامعه از طريق فرهنگ سازی در خانواده ها و مدارس امکان پذير است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016