چهارشنبه 20 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دعوا بر سر تقسيم "کيک بودجه"؛ مناقشه دولت و مجلس تحت پوشش استعفا

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - اعتراض ها به بودجه ۳۷۸ هزار ميليارد تومانی سال ۹۳ کل کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «انتخاب» ؛ کيک بودجه در سالهای کم پولی و پرپولی بودجه هميشه محل مناقشه دولت و مجلس بوده است. مجلسی ها در اولين وعده های خود برای انتخاب شدن و محبوب ماندن در حوزه انتخاباتی ، همواره ازکيک بودجه وعده می دهند حال آنکه دولتی ها الزام دارند که نهايت تلاش خود را در کمتر هزينه کردن منابع مصروف کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين دو تقابل کافی است که بودجه همواره يکی از موضوعات پرچالش دولت و مجلس بماند.داستان فقط مربوط به ايران و دولت های سالهای گذشته و حال نيست.همه کشورها در نحوه هزينه کردن منابع و مصارف در فصول بودجه ريزی با چنين چالش هايی روبرو هستند.اما آنچه بودجه را در سالهای اخير جذاب تر و پرچالش تر ساخته،رشد ناگهانی حجم و نحوه هزينه کردن منابع آن است.

اولين گام انحراف از بودجه منضبط شده سالهای ۸۲ و ۸۳ را دولت محمود احمدی نژاد در بدو شروع به کار برداشت.زمانی که بودجه سال ۸۴ براساس جداول برنامه چهارم توسعه قرار بود،هدف رشد ۸ درصدی در کنار ۵/۱۵ ميليارد دلار منابع ارزی در بودجه محقق سازد ،ناگهان با وعده پرداخت های خارج از ضابطه در نيمه سال، به برداشت از حساب ذخيره اورد.خشت اول بی انضباطی که برداشته شد،هر سال ديوار بودجه کج شد،تا درنهايت بودجه سال ۹۲ کل کشوربه نهايت بی انضباطی ،عدم شفافيت و عبور از قوانين و مقررات(طبق گزارش تفريغ بودجه ۹۱) رسيد.

بودجه ۹۲ از همان آغاز با ۸۰ هزار ميليارد تومان کسری با عدد ۷۳۰ هزار ميليارد تومان بسته شد.بودجه ای که ۱۲۰ ميليارد تومان آن مصارف عمومی بود و ۵۶ هزار ميليارد تومان بودجه عمرانی برای آن پيش بينی شده بود.با اين حال عملکرد ۸ ماهه نخست سال سال جاری حکايت از جذب تنها ۶ هزار ميليارد تومان بودجه عمرانی دارد.

دولت يازدهم با عنايت به همين روند،تصميم به واقعی کردن بودجه عمرانی در بودجه سال ۹۳ کل کشور گرفت. از همين رو با کاهش ۳۳ درصدی بودجه عمرانی برای سال ۹۳ کل کشور، در راستای واقعی سازی اعداد بودجه گام برداشت. استدلال دولت اين است که در سالهای گذشته دولت ارقام واقعی برای بودجه عمرانی در نظر نگرفته است.هر سال با رشد بادکنکی بودجه عمرانی تنها به وعده های نمايندگان پاسخ داده و در نهايت هيچ کدام از وعده ها محقق نشده است.

چه انکه عملکرد سالهای اخير نشان می دهد که بودجه عمرانی تنها منبع تامين کسری بودجه های دولت بوده است.اما کاهش ۳۳ درصدی بودجه عمرانی به مذاق نمايندگان مجلس خوش نيامده است. استعفای دسته جمعی ۱۸ نماينده استان خوزستان و به دنبال آن استعفای نمايندگان استان کردستان و لرستان سبب بروز چالش جدی بين دولت و مجلس شده است.

البته مشخص نيست وقتی نمايندگان مجلس شعار مبارزه با غزب و به هيچ گرفتن تحريمها را می دهند چرا در برابر پيامدهای مالی در انقباضی شدن بودجه دولت اينگونه واکنش نشان می دهند.

اعتراض ها به بودجه عمرانی سال ۹۳ کل کشور همچنان ادامه دارد؛ اين اولين بار است که نمايندگان در اعتراض به نحوه تقسيم بودجه که يک پديده اقتصادی است، استعفا کرده اند.پيش از اين هرگز سابقه نداشته که استعفای دست جمعی در اعتراض به يک پديده اقتصادی صورت بگيرد.آخرين استعفای دست جمعی در مجلس ششم و دراعتراض به رد صلاحيت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس هفتم صورت گرفت که منجر به تحصن شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016