پنجشنبه 21 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران و بيش از ۳۰ کشور ديگر به کنفرانس ژنو برای صلح در سوريه دعوت شدند

راديو بين المللی فرانسه ـ بيژن برهمندی - رئيس سازمان امنيت عربستان سعودی ، در گفتگوئی با ولاديمير پوتين شرط کرده است که در صورتی از اين کنفرانس حمايت خواهد کرد که تنها ائتلاف ملی سوريه، در هيات نمايندگی اپوزيسيون حضور داشته باشد. اين در حالی است که گروههای اپوزيسيون در داخل سوريه ، که بخش هائی از آنها به روسيه نزديکند ، اعلام آمادگی کرده اند که بعنوان اپوزيسيون در اين کنفرانس شرکت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ديپلمات هائی که ماموريت داشتند "کنفرانس ژنو دو " را تدارک ببينند امروز فاش ساختند که در حدود سی کشور – از جمله حامی اصلی شورشيان عربستان سعودی و نيز حامی دولت سوريه يعنی ايران - را برای اين کنفرانس که قرار است ۲۲ ژانويه در سويس برگزار گردد ، دعوت کرده اند. تغييری که در اين برنامه پيش بينی شده محل کنفرانس است که از شهر ژنو به شهری موسوم به مونترو در کنار درياچه معروف" له مان" منتقل شده است.

اين کنفرانس که رياست انرا بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد بر عهده خواهد داشت با ميهمانی نهار آغاز می شود و بيست و چهار ساعت بطول خواهد انجاميد.

يک ديپلمات مسئول سازماندهی اين همايش توضيح داد که " تا اين لحظه سی و دو کشور به کنفرانس دعوت شده اند . اما ممکن است اين رقم باز هم افزايش يابد چرا که همه می خواهند در ان شرکت کنند. " او اضافه کرد که " علاوه بر پنج عضو اصلی شورای امنيت سازمان ملل ،کشور های همسايه از جمله عربستان سعودی و ايران ، و نيز آلمان ، ايتاليا و بسياری از کشورهای ديگر نيز در اين همايش شرکت خواهند داشت.

اکثر کشورها توسط هياتی با رياست وزير امور خارجه خود شرکت می کنند و هر هيات نمايندگی می تواند ۵ دقيقه سخنرانی کند.

هيات های نمايندگی سوريه پس از اتمام همايش عمومی ، روز ۲۴ دسامبر در ژنو دوباره گرد می آيند تا در اجلاسی با حضور کميسر ويژه سازمان ملل – اخضر ابراهيمی - به گفتگو ها ادامه دهند .

گفته می شود که هيات های سوريه هرکدام بايد ۹ عضو داشته باشند و هر دو طرف ، رژيم و اپوزيسيون ، بايد اسامی اعضای شرکت کننده را از قبل در اختيار سازمان دهندگان بگذارند. گر چه رژيم بشار اسد با راحتی اعضای هيات خود را تهيه خواهد کرد ، اما بنظر می رسد که اپوزيسيون، به دليل اختلافات داخلی ، برای اينکار با مشکلات و مسائل فراوانی روبروست.

يکی از ديپلمات ها فاش کرد که رئيس سازمان امنيت عربستان سعودی بندر بن سلطان ، در گفتگوئی با ولاديمير پوتين شرط کرده است که در صورتی از اين کنفرانس حمايت خواهد کرد که تنها ائتلاف ملی سوريه ، يعنی نهادی که مورد حمايت غرب و کشورهای خليج فارس است در هيات نمايندگی اپوزيسيون حضور داشته باشند. اين در حالی است که گروههای مختلف اپوزيسيون در داخل سوريه ، که بخش هائی از آنها به روسيه نزديکند ، اعلام آمادگی کرده اند که بعنوان اپوزيسيون در اين کنفرانس شرکت کنند. گفته می شود که پوتين در مقابل اين "شرط" عربستان سکوت کرده و هنوز پاسخی نداده است.

علاو ه بر اين اپوزيسيون مايل است که اين کنفرانس با اين نتيجه به پايان برسد که بشار اسد از قدرت کناره گيری کند. بديهی است که رژيم اين شرط را نمی پذيرد و تاکيد دارد که مذاکرات بايد بدون پيش شرط آغاز گردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016