چهارشنبه 27 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: در مسيری که رهبری مشخص کرده اند، حرکت می کنيم

تهران-ايرنا- محمد جواد ظريف وزير امور خارجه با بيان اين که رهبر معظم انقلاب چارچوب های کلی را مشخص کرده اند و ما در همان مسير حرکت می کنيم، گفت که تصميم گيری درباره مذاکرات بر عهده ايشان است.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، رييس دستگاه ديپلماسی روز چهارشنبه که در گردهمايی مسوولان دفاتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دبيران هم انديشی استادان به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در تالار علامه امينی دانشگاه تهران سخن می گفت، اين مطلب را در پاسخ به اين سوال که پيش از امضای توافقنامه ‍ژنو، آيا رهبر معظم انقلاب در جريان متن توافق بودند يا خير؟ بيان کرد.

ظريف که پس از سخنانش اين سوالات مکتوب را تک تک قرائت می کرد و پاسخ می داد، افزود: من تنها به احترام اساتيد و علمای حاضر در جمع به اين سوال پاسخ کوتاهی می دهم، چرا که اعتقادم اين است که ما بايد خرج نظام و رهبری شويم نه اين که از رهبری برای خودمان خرج کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: اينکه مذاکرات ادامه داشته باشد يا نه تصميم خود ايشان است، رهبری چارچوب های کلی را مشخص کرده و ما هم در همان مسير حرکت می کنيم.

رييس دستگاه ديپلماسی اضافه کرد: ايشان مسووليت مذاکرات را من محول کردند و اين بزرگواری ايشان نسبت به من و گروه مذاکره کننده است که همين جا سپاسگزاری و احساس شرمندگی خود را نسبت به اين موضوع اعلام می کنم.

ظريف تاکيد کرد: ما مطيع رهبری هستيم و هر زمان ايشان اراده کنند مذاکرات متوقف خواهد شد.

*** حرف اوباما در مرکز سابان، ناتوانی برای از بين بردن برنامه هسته ای ايران بود

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، ظريف در پاسخ به سوال مکتوب ديگری درباره ياوه گويی های اوباما و لزوم اتخاذ مواضع محکم در برابر آن گفت: اخلاق ما مبنای ديدگاه ماست اما ما در برابر حرف بی مورد موضع محکم اتخاذ می کنيم. ممکن است به زبان ديپلماتيک موضع خود را بيان کنيم اما موضع محکم اتخاذ می کنيم.

وی با بيان اينکه اجازه نمی دهيم منافع ملی و حقوق کشور زير پا گذاشته شود، افزود: البته می فهميم که اوباما با يک گروهی دارد صحبت می کند.

وزير امور خارجه تصريح کرد: من نمی خواهم نقدی به جايی داشته باشم، اما سخنرانی آقای اوباما در مرکز سابان که اين ياوه گويی ها بيشتر مربوط به آن است، اين سخنرانی را همه کانال های بين المللی هم بيان کردند؛ روزنامه لس آنجلس تايمز تيترش درباره اين سخنرانی اين بود که «اوباما غنی سازی در ايران را پذيرفت.»

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان اضافه کرد: روزنامه های معتبر ديگر آمريکايی ها هم همين را نوشتند و آمدند سخنرانی آقای اوباما را رمزگشايی کردند؛ فحش و بد و بيراه هايی که اوباما به ايران گفته، جديد نيست. سال هاست که دارند اين حرف ها را می زنند، بازهم بگويند به جايی برنمی خورد.

ظريف تاکيد کرد: حرف جديدی که اوباما در مرکز سابان زد، اعلام ناتوانی برای از بين بردن برنامه هسته ای ايران بوده است.

وزير امور خارجه سپس با خنده گفت: ما متاسفانه به جای اينکه حرف جديد اوباما را بگيريم، آمديم تبليغ حرف های قبلی را کرده ايم. اشاعه فحشا کرده ايم به قول آقايان!

وزير امور خارجه توهين به مردم بزرگ ايران را غيرقابل پذيرش دانست و گفت: اين را صريح گفته ايم، هربار که يک مقام خارجی به اين مردم، اين انقلاب و اين کشور توهين کند، بدانيد که ما در برابرش خواهيم ايستاد؛ اين البته به معنای آن نيست که متوجه تحولات نباشيم و وضعيت را جدی نگاه نکنيم.

*** بسياری از نکاتی که درباره متن گفته شده، صحيح نيست

ظريف سپس سوال ديگری را قرائت کرد که در آن از او سوال درباره اظهارات سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران مبنی بر اينکه در توافقنامه ژنو چيز زيادی داديم و چيز کمی بدست آورديم، پرسيده شده بود.

وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: نظر ايشان محترم است؛ البته بنده شايد کارم بيشتر مذاکره باشد و اين طور اعتقاد من نيست.

وی افزود: تحريم ها يک ساختمان بود ولی بيش از يک ساختمان، يک فضا بود. خيلی از اتفاقاتی که داشت درباره ايران رخ می داد، دارای ضابطه و قانون نبود.

وزير امور خارجه اين سوال را مطرح کرد که در تحريم ها اينکه نبايد به ايران دارو فروخت يا برای انتقال پول مواد غذايی بايد ۳۵ درصد اضافه بر هزينه پرداخت کرد، در کدام قانون قرار داشت؟

مذاکره کننده اصلی ايران با گروه ۱+۵ با بيان اينکه فضايی ايجاد کرده بودند که فروريخت، تصريح کرد: ساختمان تحريم ها يک فضاسازی بود. اين سروصداهايی که امروز آقای ديويد کوهن (معاون وزير خزانه داری آمريکا و مسوول اجرای تحريم های ايران) می کند برای اين است که اين فضا را به هر شکلی حفظ کند.

ظريف گفت: آقای کوهن بعضی وقت ها حرف های بی معنی، زياد می زند.

وزير امور خارجه با بيان اينکه ساختمان برنامه هسته ای ايران در توافقنامه ژنو حفظ شد، افزود: حتی غنی سازی ۲۰ درصد با فاصله کمتر از ۲۴ ساعت قابل بازگشت است؛ لذا آنها تبليغ می کنند ولی من از دوستان تقاضا می کنم متن را بخوانند و تبليغات را نگاه نکنند.

وی تاکيد کرد: الان واقعا فرصت نيست ولی بسياری از نکاتی که درباره متن در داخل کشور گفته شده، حرف صحيحی نبوده است.

** جمهوری اسلامی ايران هيچ گاه خطر نبوده است

وی به ابراز نگرانی برخی از مقامات کشورهای همسايه از امنيت منطقه اشاره کرد و گفت: آنها نگران هستند که نمی توان با ايران به عنوان يک خطر برخورد کرد در حالی که جمهوری اسلامی ايران هيچ گاه خطر نبوده است.

رييس دستگاه ديپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ايران بيش از همه با سلطه مخالف است و با افکار خود آنان را زير سوال می برد.

ظريف با بيان اين که اين رويکرد باعث نگرانی برخی همچون صهيونيستها شده است، يادآور شد: آنها تلاش می کنند با تبليغات منفی ايران را تهديد منطقه معرفی کنند و در اين راه از ابزاری استفاده می کنند که مورد پذيرش قرار گيرد.

وی خاطرنشان کرد: سياست جمهوری اسلامی ايران و رييس جمهوری خارج کردن اين ابزار از دست دشمنان است البته برای اين کار از هر راهی استفاده نمی کنيم و اصول را حفظ می کنيم.

وزير امور خارجه با تاکيد بر اين که کسی نمی تواند اصول را به ما ديکته کند، گفت: ما امر و نهی را نمی پذيريم و هيچ قدرتی نمی تواند برای ما نسخه بپيچد، آينده و شيوه بازی را نيز ما تعيين می کنيم.

ظريف با بيان اين که بر اساس مبانی فکری حاکم بر جمهوری اسلامی ايران سلاح هسته ای مخل امنيت است، افزود: از نظر شرعی و استراتژيک ما اعتقادی به داشتن و توليد سلاح هسته ای نداريم و اين سلاح نمی تواند برای هيچ کس و همچنين پيرامون ايران امنيت فراهم کند.

وی با طرح اين سوال که چرا رژيم صهيونيستی از فعاليت هسته ای ايران نگران است، اظهارداشت: آنها تلاش خود را برای موفق نشدن ما انجام می دهند.

وزير امور خارجه ادامه داد: در جهان متحول کنونی راه پيشگيری از توفيق ايران ايجاد فضای بين المللی توهم و وحشت از توان تخريبی است و با ايجاد اين فضا است که می توانند بر جنايت ها و سياست های ضد حقوق بشری آنها سرپوش بگذارند.

ظريف با طرح اين سوال که چرا کسی درباره شهرک سازی صهيونيست ها صحبت نمی کند، گفت: آنها با تبليغ خطر دروغين ايران هسته ای، جنايات خود را توجيه می کنند، در حالی که خودشان موجب مخل امنيت هستند.

** رابطه نهادينه بين دستگاه سياست خارجی و محيط های علمی فراهم شود

وزير امور خارجه در ابتدای سخنانش بر لزوم فراهم شدن رابطه نهادينه بين دستگاه سياست خارجی و محيط های علمی و دانشگاهی و استفاده از نظرات نخبگان و اساتيد تاکيد کرد.

وی گفت: ارتباط نزديک بين دستگاه ديپلماسی و نخبگان و اساتيد برای تبيين سياست خارجی يک ضرورت است.

ظريف اظهار داشت: منظور از اين ارتباط تنها حضور من در قم و ديدار با مراجع تقليد نيست بلکه اين ارتباط بايد مدام و مرتب باشد.

وی افزود: اگر آنچه را در هشت سال گذشته از سوی دستگاه های مطالعاتی کشورهای دنيا تهيه، توليد و توزيع شده است، مطالعه کنيم، درمی يابيم که همه دنيا درباره مولفه های شرايط جديد عرصه بين الملل سخن می گويند.

وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: در واقع همه بازيگران اين عرصه به اين واقعيت پی برده اند که دوران جنگ سرد تمام شده و روابط بين الملل، چارچوب های مشخص خود را دارند.

به گفته ظريف در دوران جنگ سرد، ابزارهای سياست، ابعاد، مولفه ها و عرصه رقابت کاملا مشخص و بسيار هم به هم نزديک بود و در واقع، دو ابر قدرت آمريکا و شوروی چارچوب مشخصی برای روابط سياسی تعيين کرده بودند که همه بازيگران بايد در آن مسير حرکت می کردند.

**آمريکايی ها مجبور هستند برای تسخير قلب ها و مغزها بسيار هزينه کنند

وی ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی و بلوک شرق، برای آمريکايی ها توهمی ايجادشد که نظام دوقطبی با فاصله کوتاه انتقالی به نظام تک قطبی تبديل شده است.

وزير امور خارجه تصريح کرد: بوش پدر در سخنرانی سازمان ملل خود وعده نظم نوين جهانی داد؛ يعنی فکر می کرد نظم گذشته تمام شده و نظم جديد آمريکايی جايگزين آن شده است با فاصله اندکی معلوم شد آن تصور توهمی بيش نبوده است.

ظريف ادامه داد: اکنون دوران طولانی گذار و نظام دوقطبی به نظام آتی که نمی دانيم چيست و هر کسی تصوری از آن دارد به پيش می رود.

وی تاکيد کرد نمی دانيم بازيگران اين نظام چه کسانی خواهند بود؛ آيا دولت ها بازيگر آن يا انسان ها بازيگر صحنه بين المللی خواهند بود؛ آيا فقط قدرت نظامی حاکم است يا اين که انواع قدرت ها حاکم خواهد بود؟

وی تصريح کرد: آمريکا به رغم تمام قدرت نظامی، برای اين که بتواند قدرت نظامی را به نفوذ تبديل کند دچار مشکل است؛ حمله به عراق و افغانستان نتيجه معکوس داده و در نتيجه رييس جمهوری سر کار می آيد که بايد نيروهای آمريکايی را از اين کشورها خارج کند.

رييس دستگاه ديپلماسی يادآور شد: نيروهای آمريکايی را به فرض و توهم تغيير شرايط بين المللی و تغيير شرايط موقت به منطقه اعزام می کنند.

ظريف افزود: آنها پی بردند که اين شرايط موقتی است و بايد شرايطی دائم ايجاد شود؛ نئومحافظه کاران که مهم ترين نمايندگان اصلی اين گروه ها در آمريکا هستند، معتقد بودند که بايد با استفاده از قدرت نظامی، قدرت آمريکا را نهادينه کنند؛ بنابر اين حتی در دوران کلينتون هم حداقل سالانه يک عمليات جدی نظامی صورت می گرفت.

ظريف در ادامه سخنان خود گفت: حمله به کوزوو، عراق، سودان وليبی همه به دليل اين توهم بود که بايد با استفاده از ابزار نظامی قدرت موقت آمريکا را در دوران انتقالی نهادينه کرد.

وی يادآور شد: با روی کار آمدن بوش پسر و فراهم شدن زمينه پس از حادثه ۱۱سپتامبر از اين وضعيت استفاده کردند تا باز هم عامل نظامی را نهادينه کنند و به عراق و افغانستان حمله کردند اما در همه موارد شکست خوردند.

وزير امور خارجه ادامه داد: در دوران گذار زندگی می کنيم که ابزارهای گذشته در آن کارآمد نيست؛ آمريکايی ها مجبور هستند حتی در داخل نيروهای مسلح خود برای تسخير قلب ها و مغزها بسيار هزينه کنند که گاهی با هزينه های سخت افزاری برابری می کنند.

**در جمهوری اسلامی ايران بايد توليدکننده باشيم

ظريف افزود: همه موسسات مطالعاتی دنيا برای فهم اين واقعيت تلاش می کنند تا بدانند ما در چه شرايطی هستيم و شرايط دوران گذار چيست.

وی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی بايد توليدکننده باشيم؛ همه نظريه پردازی ها و ديدگاه ها فقط برای تحليل و فهم توليد نشده است بلکه علاوه و بيش از فهم برای توجيه و شکل دهی به آينده توليد می شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016