دوشنبه 25 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: ايران برای دستيابی به يک توافق جامع نهايی مصمم است


تهران – ايرنا - محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران در مصاحبه ای با «ديويد ايگنيشس» خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» تصريح کرد: به رغم موانعی که هفته گذشته در مسير مذاکرات هسته ای به وجود آمد، جمهوری اسلامی برای دستيابی به توافق جامع نهايی «صد درصد» مصمم است.

ايگنيشس افزود: ظريف به عنوان مذاکره کننده هسته ای ارشد ايران، ديروز (يکشنبه) طی مصاحبه ای يک ساعته در وزارت خارجه ديدگاه هايش را مطرح کرد. وی ضمن ابراز پايبندی به ادامه گفت و گوها، مسير پيش رو را نا هموار و مذاکرات را دشوار ارزيابی نمود. اين مقام ايرانی با اشاره به خبر هفته گذشته وزارت خزانه داری آمريکا در زمينه گام های جديد در جهت اجرای تحريم های کنونی عليه جمهوری اسلامی، گفت: به رغم اقدام بسيار مخرب آمريکا، کشورش به مذاکرات ادامه خواهد داد.

وزير خارجه ايران افزود: پس از تماس های هفته گذشته که با جان کری، سرگئی لاوروف وزيران خارجه آمريکا و روسيه و کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا انجام گرفت، از نگرانی مقامات ايرانی کاسته شد.

وی گفت: همتايانش نيز هدفی مشابه هدف او دارند که عبارت است از دستيابی هر چه سريع تر به توافقی جامع.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايگنيشس ضمن تمجيد از منش و گفتار شيوای ظريف به زبان انگليسی، به نقل از ظريف افزود: ايران آماده است نقشی فعال تر در پايان دادن به جنگ سوريه و تامين امنيت بيشتر در منطقه خليج فارس ايفا کند.

واشنگتن پست با اشاره به اين که منتقدان ظريف، وی را رهبر ديپلماسی لبخند ايران می شناسند، افزود: وی که به پيشبرد مذاکرات و رسيدن به توافق موقت در ژنو کمک شايانی کرد، شناخته شده ترين مقام ايرانی در سطح بين المللی است.

اين نشريه آمريکايی به نقل از وزير امور خارجه کشورمان نوشت که در توافق جامع تر، ايران پايبندی اش را نسبت به صلح آميز بودن برنامه هسته ايش اثبات خواهد کرد.

وی درباره نگرانی های دولت آمريکا در زمينه فعاليت هايی که گفته می شود با برنامه هسته ای غير نظامی همخوانی ندارد، پاسخ خاصی نداد. برای مثال ظريف در زمينه غنی سازی تاکيد کرد که ايران به برنامه داخلی اش در چارچوب برخی محدوديت ها و البته با شفافيت بيشتر ادامه خواهد داد.

وزير خارجه ايران در رابطه با رآکتور آب سنگين اراک گفت: نمی توان تاريخ را ۲۰ سال به عقب برگرداند و به همين سادگی از ايران خواست که دست از اين پروژه که سرمايه گذاری های انسانی و مادی وسيعی در آن صورت گرفته بردارد. با اين حال، روش هايی وجود دارد که می توان از طريق آن ها مطمئن شد که اين رآکتور کاملا صلح آميز باقی خواهد ماند.

وی درباره تقاضای آمريکا برای بستن تاسيسات غنی سازی فردو گفت: اگر در ايران باشيد و اين همه نگرانی را در مورد فردو ببينيد، تنها نتيجه ای که می گيريد اين است که آن ها قصد حمله به شما را دارند.

ظريف تصريح کرد، در اين جور مسائل می توان به مصالحه های قابل قبولی رسيد.

با اين حال، اوباما تحت فشارهای اسرائيل گفته است هر گونه توافقی که به موجب آن برنامه هسته ای ايران به عقب برنگردد و تضمينی وجود نداشته باشد مبنی بر اين که از آن صرفا در جهت مصارف صلح آميز استفاده خواهد شد، را قبول ندارد.

اين مقام دولت ايران افزود: ما قصد نداريم سياست ابهام را در پيش بگيريم.سياست ما شفافيت است و به دنبال سلاح هسته ای نيستيم. با اين حال اجازه نخواهيم داد ديگران برای ما تعيين تکليف کنند.

وی ضمن اعلام آمادگی برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ به منظور يافتن راه حلی سياسی برای مناقشات سوريه مشروط به آن که پيش شرطی مبنی بر خروج اسد از قدرت مطرح نشود، افزود: ايران معتقد است که در اين زمينه راه حل نظامی وجود ندارد.

وزير خارجه ايران همچنين با رد اظهارات هنری کيسينجر وزير خارجه سابقه آمريکا مبنی بر اين که ايران بايد يک ملت باشد، نه يک علت، گفت: ايران هم مانند آمريکا در جهت ارزش ها و منافع خود تلاش می کند و اين فقط آمريکا نيست که خود را به عنوان يک ملت فوق العاده می بيند. ايران هم همين ديدگاه را درباره خودش دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016