یکشنبه 1 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: مذاکرات هسته‌ای با دشواری پيش می‌رود

مهر ـ وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه مذاکرات کارشناسی پيرامون موضوع هسته ای ايران با دشواری جلو می رود، گفت: مذاکرات راحتی نيست بايد ريزه کاری ها مورد توجه قرار گيرد، به همين دليل روند به کندی جلو می‌رود.

به گزارش مهر، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با اما بونينو وزير امور خارجه ايتاليا در تهران گفت: روابط ايران و ايتاليا روابط ديرينه و مستحکمی است که طی قرن‌ها در تاريخ پايدار مانده و مردم ايران خاطره بسيار خوبی از رابطه با ايتاليا دارند.

وی افزود: دستگاه های اقتصادی و صنعتی ايران دارای همکاری های گسترده ای با همتايان ايتاليايی بودند و همکاری ها همواره سازنده، مفيد و دارای منافع مشترک برای مردم دو کشور بوده است، بسيار خوشحاليم که دولت ايتاليا شخص نخست وزير و همکارم خانم بنينو توجه ويژه ای به روابط دو کشور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ظريف گفت: در ملاقات بين رئيس جمهور و نخست وزير ايتاليا در حاشيه اجلاس مجمع عمومی گفتگوهای بسيار خوبی بين دو طرف صورت گرفت و تفاهم های خوبی داشتند.

وزير امور خارجه کشورمان افزود: در سفر کوتاهی که قبل از مذاکرات به رم داشتم گفت‌وگوهای خوبی با خانم بنينو داشتيم و خوشحالم که اکنون ميزبان ايشان هستم.

وی با اشاره به سفر دو روزه وزير خارجه ايتاليا بيان کرد: ايشان از شب گذشته بحث های خوبی با مقامات جمهوری اسلامی داشتند گفتگوها با خانم ابتکار در بحث محيط زيست و خانم ملاوردی در بحث زنان زمينه همکاری خوبی بين دو کشور در زمينه محيط زيست و انرژی های سبز و همکاری در حوزه زنان ايجاد کرد.

ظريف با اشاره به گفت‌وگوها با همتای ايتاليايی اش بيان کرد: گفتگوهای امروز مجموعه گسترده ای از همکاری های سياسی، اقتصادی، فرهنگی، منطقه ای و بين المللی را شامل شد، زمينه های همکاری در حوزه اقتصادی مخصوصا بعد از تحولات مثبت در ژنو بين ايران و ۱+۵ صورت گرفته است.

ظريف گفت: همکاری های فرهنگی، دانشگاهی، منطقه ای و توجه بر نقاط مشترک در ديدگاه ها کل بحران سوريه، افغانستان و آينده منطقه داشتيم و همينطور درباره مذاکرات هسته ای گفتگو کرديم و تاکيد داشتيم که همه طرف ها بايد تصوير جامعی از آينده روابط ايران و غرب داشته باشند.

وی گفت: ديدگاه ها نزديکند و خوشحالم در مورد بسياری از موضوعات بحث ها به زمينه جدی همکاری و توافق رسيديم اميدوارم ادامه گفتگوها به نفع دولت ايران و ايتاليا و روابط ايران و اروپا و صلح و ثبات و امنيت در منطقه و جامعه بين المللی باشد و منافع همه را در بر داشته باشد.

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال يک خبرنگار ايتاليايی درباره مذاکرات کارشناسی در ژنو و اينکه چه انتظاری از مذاکرات داريد و درباره تحريم های آمريکا و اروپا چه نظری داريد؟، گفت: اعتقاد دارم توافق ما برای دستيابی به برنامه اقدام مشترک در ۲۴ نوامبر امسال در ژنو يک تحول بسيار مهم است که بايد در قالب تصميم کلان آينده روابط ايران و اروپا به آن نگاه شود.

ظريف افزود: بايد به اين برنامه برای دستيابی به يک آينده متفاوت و ايجاد زمينه های لازم برای اينکه بی اعتمادی دهه گذشته تبديل به اعتماد متفاوت شود، استفاده کرد. ايران و ۱+۵ آنچه را که توسط وزيران خارجه مورد توافق قرار گرفت بايد با جديت، دقت و حسن نيت اجرايی کنند، وظيفه همکاران ما که هفته گذشته در وين و اين هفته در ژنو مذاکره می کنند دستيابی به راهکار اجرايی و دقت های لازم است که سوءتفاهمی پيش نيايد.

وی گفت: مذاکرات راحتی نيست بايد ريزه کاری ها مورد توجه قرار گيرد، روند به کندی جلو می رود و اميدواريم با تعهد، حسن نيت و مهمتر از آن توجه به تصوير کلان که يک تصميم سياسی از سوی مسئولان ايران و ۱+۵ است، کار را پيش ببريم و مانع از ورود به موضوعاتی شوند که مساله ساز می‌شود.

ظريف گفت: کار با دشواری جلو می رود اميدواريم به نتيجه روشن برسيم زودتر و ديرتر فرقی نمی کند.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگری در اين باره که ايران در بحران سوريه چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد، بيان کرد: بحران سوريه راه حل نظامی ندارد تنها راه حل سياسی است و تنها راه حل سياسی که در سوريه به نتيجه می رسد مبتنی بر واقع بينی و جدی بودن برای پايان دادن به خشونت و افراط و حضور مردم سوريه در سرنوشت خود است.

وی گفت: مردم سوريه بايد آينده خود را تعيين کنند ديگران تنها می توانند به مردم سوريه کمک کنند.

ظريف تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران اعلام آمادگی کرده در تلاش های مختلف برای راه حل سياسی در سوريه حضور موثر و سازنده داشته باشد و اعتقاد داريم ديدگاهی که مانع از ايفای اين نقش مثبت ايران شود، مبنی بر واقع بينی نيست و کمکی به حل مشکل سوريه نمی کند؛ چراکه تلاش می‌کند از يک ديدگاه يکسويه موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

وزير امور خارجه کشورمان بيان کرد: ما اميدواريم که تلاش های سياسی برای رسيدن به راه حل در سوريه به نتيجه برسد، اميدواريم تلاش ها بر اساس واقع نگری باشد و در هر تلاش واقع بينانه ای که احترام برای حضور ايران وجود داشته باشد، حضور خواهيم يافت.

وی در پاسخ به سوالی درباره گفتگوی تلفنی با کاترين اشتون گفت: من با خانم اشتون در تماس هستم، تماس تلفنی که قرار بوده امروز صورت گيرد، هنوز انجام نشده، ولی طبيعت مذاکره اين است که در سطوح مختلف مذاکرات ادامه داشته باشد.

ظريف ادامه داد: در سطح کارشناسی همکاران ما در ژنو در حال مذاکره هستند. آقای عراقچی نيز با افراد همسطح خود در هيات مذاکره‌کننده اروپا و ۱+۵ در ارتباط است و بنده نيز به همين ترتيب در تماس با خانم اشتون و وزرای خارجه هستم.

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به اينکه طبيعی است که مذاکرات به اين شکل ادامه يابد، تصريح کرد: زمانيکه نياز به مداخله سازنده ما برای رسيدن به نتيجه باشد، مداخله خواهيم کرد.

ظريف بيان کرد: تماس تلفنی با خانم اشتون قرار است بعد از ظهر امروز باشد و حتما اين تماس به آگاهی شما خواهد رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016