پنجشنبه 28 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: کری به ظريف گفته تخلف آمريکا‌ را جبران می‌کنيم

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : آيت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سفر به استان کرمان پيش از ظهر امروز در ديدار دانشگاهيان دانشگاه های آزاد اسلامی کرمان ، انتقاد سازنده و پرهيز از هتاکی و تخريب را موجب تشخيص و تمايز سره از ناسره دانست و گفت:دانشجو و استادبايد منتقد باشند، عيوب را بشناسند، مطرح کنند و راه حل ارائه دهند

به گزارش انتخاب ؛ رئيس هيات موسس و هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در باره تقاضاهايی که قبل از سخنرانی ايشان از سوی نمايندگان استادان و دانشجويان مطرح شد، گفت: هديه شما به من خواسته هايی بود که مطرح کرديد و اميدوارم مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی با اجابت درخواست های برحق شما، گام های موثری برای توسعه دانشگاه آزاد اسلامی بردارند.

ايشان در باره حق جوانان ايران اسلامی و خانواده هايی که فرزندانشان با شهريه تنحصيل می کنند، گفت: هزينه های تحصيل را خود دانشجويان می دهند تا در آينده به مملکتشان برای رسيدن به قله های دانش و توسعه کمک کنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی فقط حق مديريت دارند و هيچ کس نمی تواند ادعا کند که حق مالکيتی در اين دانشگاه دارد که در سراسر کشور گسترده است.

رئيس هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با يادآوی خاطراتی از روزهای بحث برای تاسيس اين دانشگاه گفت: حاج احمد آقا و روسای قوا، اعضای هيات موسس دانشگاه بودند که الحمدالله الان شجره مقدسی شده و شاخه هايش در سراسر کشور گسترده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان افزود: جوانان بايد ادامه راه را طی کنند تا اين شجره ، همچنان بالنده تر و گسترده تر شود.

ايشان برنامه ريزی برای استفاده از دانش آکادميک دانشجويان در سال های پس از تحصيل را ضرورتی اجتناب ناپذير برای مسوولان کشور خواند و گفت: بايد از اين مجموعه ارزشمند برای تسهيل مسير پيشرفت کشور استفاده کرد.

آيت الله هاشمی رفسنجانی به چند نمونه از طرح های مهم برای احيای کشاورزی در مناطق کم آب کشور اشاره کرد و گفت: بايد دانش آبخوان داری و آبخيز داری با کارهای عملی تلفيق شود که در زمان دولت سازندگی دونمونه از اين موارد در فسا و نرماشير انجام شده بود.

ايشان اجرای آن طرح ها را باعث احيای کشاورزی در منطقه و برگشت روستائيان خواند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خويش به شرايط امروز کشور و نگاه جهانيان به جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد و با مقايسه اين شرايط با فضای ۲ سال گذشته گفت: کسانی که برای تحريم و تهديد ايران با هم مذاکره می کردند اکنون برای توافقات و تفاهمات با ايران تقاضای مذاکره می کنند.

ايشان تغيير نگاه قدرت های غربی نسبت به ايران را به خاطر هوشياری مردم در برگزيدن انديشه اعتدالی در انتخابات و تدبير رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: وقتی ايشان رای مردم را حق الناس خواندند، هم، موجی در داخل برای اميدواری و اعتماد مردم ايجاد شد و هم، زبان غربی ها برای ايجاد شبهه در سلامت انتخابات بسته شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تامل درميزان و درصد آرای مناطق مختلف و استان های گوناگون کشور را ضرورت يک پژوهش سياسی دانست و گفت: روستائيانی که انتظار می رفت در مقابل دريافت يارانه ها، رای ديگری داشته باشند، به کسی رای دادند که در دولت سابق هيچ مسوولتی نداشت.

,d خلف وعده، ارائه آمار های غير واقعی و افزايش بيکاری و رکود اقتصادی و بالاتر از آن رکود تورمی و افزايش هزينه معيشت مردم در جامعه را باعث رويکرد مثبت مردم به نامزد تفکر اعتدال خواند و گفت: مردم با رای به آقای روحانی اعلام کردند که ما هوشياريم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان گوشه هايی از اوضاع داخلی و خارجی کشور در زمان تحويل دولت گفت: با روح اميدی که در کشور دميده شد، روحيه ها برای نگاه به افق روشن آينده تقويت شده است.

آيت الله هاشمی رفسنجانی، برنامه ريزی های دولت برای حل تدريجی مسائل را عاقلانه و برخاسته از تدبير و اميد دانست و گفت:يکی از مهمترين دستاوردها در عرصه سياست خارجی اين بود که توانستند با زبان ديپلماسی به دنيا اعلام کنند که ايران استفاده از فناوری هسته ای را حق خود می داند و به دنبال سلاح هسته ای نيست.

ايشان با اشاره به روند مذاکرات ژنو از آغاز تا پايان، بر نقش رهبری معظم انقلاب تاکيد کرد و گفت: در نقطه آغاز ايشان با اين جمله که «مذاکره کنندگان فرزندان ايران هستند»، دهان منتفدانی را بستند که پيش از مذاکره می خواستند فضای جامعه را با طرح مسائل احساسی و افراطی ملتهب کنند.

آيت الله هاشمی رفسنجانی افزود: پس از امضای موافقت نامه نيز پيام تاييد و تشکر رهبری، هم باعث تقويت روحيه اعضای تيم مذاکره کننده و هم موجب بسته شدن زبان ها و نارسا شدن قلم رسانه های افراطی و بد شد، هرچند آنها در اين مقطع نيز ساکت ننشستند و با الفاظ ديگری به کار خود ادامه داده و می دهند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در همين مورد به ترکيب مناسب اعضای تيم مذاکره کننده ايران و توانايی های دکتر ظريف اشاره کرد و گفت: وزير خارجه ما در حد والای ورزيدگی ديپلماتيک از حقوق مسلم ايران در تاريخ دفاع کرد که می بينيد چگونه باعث خشم صهيونيست ها شده است.

آيت الله هاشمی رفسنجانی به اتفاقات سياسی بعد از امضای موافقت نامه های ژنو و خلف وعده های دولت آمريکا اشاره کرد و گفت: چين و روسيه رسما به آمريکا اعتراض کردند و به اروپايی ها می گويند چرا گذاشتيد حرمت امضای ما در نظام بين الملل مخدوش شود.

ايشان افزود: در هفته های اخير که ديدار هايی با چند هيات اروپايی داشتم، آنها به نفوذ لابی اسرائيلی ها و گروه های مسيحی صهيونيست در آمريکا اشاره می کردند و احتمال می دادند که تحريم اخير دولت اوباما برای جلوگيری از تحريم گسترده تری بود که مجلس سنا می خواست تحت تاثير چند نماينده افراطی وضع کند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ناراحتی و عصبانبت از اين توافقنامه را وجه مشترک افراطيون آمريکا، غرب و اسرائيل دانست و گفت: متاسفانه برخی افکار افراطی در داخل نيز دانسته يا ندانسته با اين طرز فکر همراهی می کنند، ولی واقعيت اين است که اکثريت جهان و دولت های آنها می خواهند در فضايی برابر با ايران مذاکره کنند و ارتباط داشته باشند.

آيت الله هاشمی رفسنجانی در بخش پايانی سخنان خويش، يک بار ديگر به نقش آيت الله خامنه ای در اين شرايط اشاره کرد و گفت: به رسم نمک شناسی بايد بگويم که تصميمات رهبری کارگشا بود.

ايشان، توجه با رای و نظر اکثريت مردم را از شرايط اصلی رهبری جامعه اسلامی دانست و گفت: حتی پيامبر اکرم(ص) جز در موارد وحی، برای بقيه مسائل با مردم مشورت می کردند که اين يک اصل قرآنی درآيات مکرر است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، حق را اصل پايدار نظام آفرينش خواند و گفت: خداوند متعال در قرآن تعهد کرده است که حق مظلوم را می گيرد، اما همزمان تاکيد می نمايد که مردم هم خودشان بايد تلاش کند.

ايشان انتخابات ۲۴ خرداد را نتيجه تلاش مردم و لطف خداوند دانست و گفت: انشاالله اين مسير تا رسيدن به قله های افتخار در مسائل سياسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ادامه خواهد يافت.

آيت الله هاشمی‌رفسنجانی نيز در ديدار با مردم کرمان در مصلای امام علی (ع) اين شهر اظهار داشت: وزير امور خارجه آمريکا اخيرا با وزير امور خارجه ايران گفت‌وگو کرده و گفته ‌که مسئله تخلف آمريکايی‌ها را در ژنو جبران می‌کنيم و شما به مذاکرات خود ادامه دهيد.

هاشمی‌رفسنجانی تصريح کرد: آنها تمايل دارند تا با ايران کار کنند، زيرا ايران موقعيت خوبی دارد و ملت ما وفادار هستند و با چند سال تحريم و گرانی به نظام وفادار ماندند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اين دولت می‌تواند مسئله را حل کند و اميدواريم شاهد روزی باشيم که رونق به اقتصاد بر گردد، بيکاری کاهش يابد و طرح‌های عمرانی از سر گرفته شود.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: بعد از اينکه آمريکا پس از توافق ژنو چند تحريم جديد را انجام داد، مذاکره کننده‌های ما آن قدر مقاوم هستند که جلسه را به هم زده و به ايران بازگشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016