دوشنبه 9 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار آمریکا درباره آینده تیره افغانستان

صدای آمریکا - واشنگتن پست به نقل از یک گزارش اطلاعاتی امنیتی در مورد افغانستان نوشته است پیش بینی می شود در پی خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و نفوذ فزاینده طالبان در خاک این کشور دستاوردهای ایالات متحده و متحدانش در این کشور تا سال ۲۰۱۷ از دست خواهند رفت.

بنا به گزارش این روزنامه آمریکایی، در «برآورد اطلاعات ملی» خاطرنشان شده است اگر واشنگتن و کابل پیمان امنیتی برای حضور مشروط نیروهای نظامی بین المللی پس از ۲۰۱۴ در افغانستان را امضا نکنند، افغانستان به سرعت به کشوری آشوب زده و هرج و مرج بدل خواهد شد.

این روزنامه از یک مقام آمریکایی آشنا با جزئیات گزارش نوشته است برپایه ارزیابی های اطلاعاتی و امنیتی، بدون تداوم حضور حمایت نظامی و مالی، «شرایط (افغانستان) به سرعت رو به وخامت خواهد گذاشت».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سویی دیگر، سایر مقامات احساس می کنند که این گزارش با بدبینی بسیار نوشته شده و به پیشرفت های نیروهای امنیتی افغانستان توجه نکرده است.
این مقام ایالات متحده گزارش را بسیار منفی خوانده و به واشنگتن پست گفته است به احتمال بسیار آنچه که در افغانستان ظهور خواهد کرد به نوعی «یک کالیبراسیون مجدد قدرت سیاسی، سرزمین و از این دست تحولات خواهد بود ... اما ظهور مجدد طالبان در این کشور قریب الوقوع نیست».

ایالات متحده از کابل اجازه خواسته تا حضور نیروهای مبارزه با تروریسم و نیز ماموریت آموزش نیروهای افغان پس از سال ۲۰۱۴ کماکان در این کشور ادامه پیدا کند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان گفته است فقط زمانی این توافق نامه را امضا می کند که حمله ها به منازل مردم غیرنظامی متوقف شوند و ایالات متحده به طور علنی از روند آشتی دولت افغانستان با طالبان حمایت کند. گروهی از بزرگان افغانستان، معروف به «لویه جرگه» ماه گذشته با مفاد توافق نامه امنیتی کابل و واشنگتن موافقت کردند.

امضای این توافق نامه پیش شرطی برای ارسال میلیاردها دلار کمک کشورهای غربی برای افغانستان در طی چند سال آینده خواهد بود.

مقامات ایالات متحده گفته اند تا زمانی که در مورد باقی ماندن هشت هزار نیروی نظامی ایالات متحده در افغانستان توافقی حاصل نشود، احتمال دارد شورشیان طالبان بار دیگر به توان بیشتری به این کشور بازگردند و القاعده نیز بار دیگر افغانستان را به عنوان بهشت امنی برای خود تلقی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016