شنبه 14 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايجاد ناامنی برای فعالان مدنی تهديد حقوق شهروندی همگان است

بيش از ۶۰ فعال مدنی با انتشار نامه‌ای به تهديد و ايجاد ناامنی برای فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر اعتراض کرده و رئيس جمهوری و نيروی انتظامی را مسوول حفاظت از امنيت جانی و مالی آن‌ها دانسته‌اند، اين نامه به دنبال سرقت از خانه نسرين ستوده در هفته گذشته و انتشار نامه‌ای از وی خطاب به رئيس قوه قضائيه انتشار يافت که در آن نسبت به تهديد دوباره دگرانديشان و تکرار جنايت‌هايی همچون قتل‌های زنجيره‌ای هشدار داده شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نسرين ستوده حقوقدان و وکيلی که شجاعت و مقاومتش در برابر بی عدالتی همواره ستودنی بوده است، دراثرحمله مشکوک سارقين به خانه اش درشرايطی ناامن به سر می برد. او سه سال پيش، به دليل دفاع از حقوق موکلان عمدتا سياسی و عقيدتی به شش سال حبس و ده سال محروميت از شغل و ممنوعيت خروج از کشور محکوم شد. درشهريور ماه سال جاری، پس از تحمل سه سال زندان با استفاده از قانون آزادی مشروط اما بدون دريافت ارایٔه برگه پايان حکم آزاد شد.

در سال ۱۹۳۱ ( ۲۱۱۲ ) نسرين ستوده همراه با جعفر پناهی برنده جايزه ساخاروف شد و به خاطر پاسداشت و دفاع از آزادی بيان مورد تقدير پارلمان اتحاديه اروپا قرار گرفت.

در آذر ماه سال جاری، هيیٔتی از پارلمان اروپا به ايران سفر کرد و به طور رسمی خواهان ملاقات با برندگان جايزه ساخاروف شد. اين ديدار با اطلاع قبلی مسیٔولان انجام شد. دو روز بعد از اين ملاقات، گروه های مخالف آزادی های مدنی و سياسی با شايعه پراکنی و داستان پردازی عليه نسرين ستوده سعی در ايجاد فضای تهديد و تشکيک پيرامون اين ديدار کردند.

روزجمعه ششم دی ماه، هنگامی که نسرين و خانواده اش در منزل نبودند افراد ناشناسی به منزل او رفته و با شکستن قفل در، بيشتر اشيا و اثاثيه خانه او را به سرقت بردند. اين سرقت مشکوک که موجب ايجاد فضای ناامنی و نگرانی درميان اعضای خانواده و فرزندان کوچک او شده است ميتواند به عنوان تهديدی بيرحمانه از سوی گروه های مخالف اين ديدار رسمی تلقی شود.

پانزده سال پيش، نمونه اين قبيل اقدام های تهديد آميز در حوادث تلخ قتل های زنجيره ای، از سوی چنين گروه ها و افرادی ديده شده است و بيم آن می رود که چنين سناريوهايی تکرار شود.

ما امضا کنندگان اين نامه ضمن اعلام نگرانی از وضعيت پيش آمده ، مقام رياست جمهوری ايران آقای حسن روحانی را به دليل سمت خود و نيروی انتظامی را به دليل وظيفه خود مسیٔول حفاظت ازجان و امنيت تمامی شهروندان از جمله نسرين ستوده می دانيم.

تعرض به فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر، به مثابه تعرض به حقوق شهروندی تک تک مردم جامعه است.

هرگونه تعارض نسبت به جان يا مال يا امنيت فردی که عمری خدمتگرار مردم وطن خويش بوده از نگاه ما نقض حقوق شهروندی است و اعتراض به آن از جمله وظايف ما به مثابه شهروندان جامعه است.

برای ممانعت از تهديد جانی ، مالی و امنيتی نسرين ستوده واعضای خانواده اش اعتراض خود را به گوش مسولان برسانيم.

امضاکنندگان:
آرش نصيری اقبالی، آزاده خسروشاهی، آسيه امينی، آيدا ابروفراخ، احمد مدادی،امير رشيدی، انسيه سلمانی، آينده آزاد ، بهارا بهروان، بهروز مطلب زاده، بهمن نيرومند، پروين ذبيحی، پروين ملک، پگاه احمدی، جادی ميرميرانی، جلال سرفراز، جمشيد خونجوش، حسن نايب هاشم، حميد عنقا، حميد عمرانی، خديجه مقدم، خسرو بندری، ژيلا سياسی، رضا خندان، رضا عليجانی، رضوان مقدم، روحی شفيعی، ژاله تبريزی، ساچلی افلاکی، سارا صحرانورد فرد، سيامک هاشم زاده، شيرين عبادی، طيبه عبالحسن‌لو، عزت منتظری، عصمت بهرامی، علی اکبر موسوی (خوئينی)، علی نيکويی، فاطمه مسجدی، فرخنده جبارزادگان، فرهنگ توکلی، کاظم علمداری، کامران اشتری، کاوه کرمانشاهی، گرجی مرزبان، ليلا علی کرمی، مائده سلطانی، محبوبه محبی، مريم اهری، مريم زندی، منصوره خسروشاهی، منصوره شجاعی، مهران براتی، مهناز پراکند، مونا کلانتری، ميهن جزنی، نريمان رحيمی، نسرين بصيری، نسيم سرابندی، نويد محبی، نيره توحيدی، وجيهه مقدم، ويدا حاجبی تبريزی، محمد منتظری، احترام عشقی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016